Vezměte zdraví do svých rukou

O tom, že lidské zdraví je to nejcennější co máme, jistě není pochyb. Mnohdy si však svého zdraví dostatečně nevážíme nebo s ním dokonce hazardujeme. Na lidské zdraví má vliv celá řada faktorů a některé z nich ovlivnit nemůžeme, ale určitě můžeme mít vliv na náš způsob života. Jestliže žijeme zdravě, pečujeme o svou fyzickou i duševní kondici, je to nejlepší preventivní opatření celé řady civilizačních onemocnění. Zdravým životním stylem ovlivňujeme naši imunitu, tělesnou hmotnost a také svůj vzhled.

Kouříte?

Existuje celá řada odborných studií, které popisují, jak jsou na tom kuřáci se zdravím, avšak milovníci cigaret si nedokážou své cigarety odpustit. Bohužel stále přibývá především mladistvých kuřáků. Ani médii doporučované elektronické cigarety nemůžeme považovat za zdravé. Pokud chce kuřák cigarety odložit, musí být v prvé řadě sám vnitřně motivovaný s kouřením přestat a pak je vhodné využít přímo odborného pracoviště, které se odvykáním kouřením zabývá.

Víte, co jíte?

V posledních letech se osvěta týkající se stravovacích návyků a zvyklostí v mnohém výrazně zlepšila. Na druhou stranu nám „vyrostlo“ mnoho fast foodů, kde převládá jídelníček smažených jídel a přemíra soli. Právě taková typ stravy bychom měli zcela vyloučit! Nejlépe pro své zdraví uděláme, když převezmeme sami kontrolu nad svým jídelníčkem a budeme jíst pestrou a racionální stravu s dostatkem vlákniny. Důležité je jíst pravidelně v malých dávkách a nehladovět. Jen tak si můžeme udržet svoji tělesnou hmotnost a nebudeme mít žádné výrazné váhové výkyvy. Samozřejmě nesmíme zapomenout na pravidelný pohyb a kvalitní pitný režim.

Bez pohybu to nejde

Pravidelná tělesná aktivita a pohyb je pro naše zdraví nezbytné, protože naše tělo potřebuje také adekvátní tělesný výdej. Našim minimem by mělo být cvičení 30-40 minut asi třikrát týdně. Velmi prospěšné jsou takzvané aerobní aktivity, například jízda na kole, běh, aerobic, in-line bruslení atd. Pokud jsme začátečníci tak můžeme začít procházkami ostřejším tempem.

Máte nadváhu?

Nadváha je hlavním rizikovým faktorem celé řady civilizačních onemocnění (např. cukrovky, cévní mozkové příhody, infarktu apod.). Jestliže chceme shodit nadbytečné kilogramy a především si následně hmotnost udržet, což bývá to nejtěžší, je nutná úprava stravovacího režimu, nikoli držení drastických diet. Hubnutí musí být především pozvolné a plynulé, jinak se nevyhneme známému jo-jo efektu, kdy se nám kila opět vracejí zpátky. Není výjimkou, že chroničtí dietáři pak v důsledném efektu mají několik kilogramů navíc. Každý jedinec má také nastavený jinak látkovou výměnu. Někdo hubne rychleji, jiný pomaleji. Rozdíl je také mezi spalováním kalorií mužů a žen, ženy spalují své nadbytečné kilogramy daleko pomaleji než muži.

Začněte hned

V případě, že máte nadváhu a čekáte na vhodný okamžik k hubnutí (od pondělka, od prvního, po rodinné oslavě apod.) věřte, že ten správný okamžik je právě uvědomělá vnitřní motivace a nemusíme čekat až na první pondělí v měsíci apod. Čím více budeme otálet, musíme počítat také s tím, že v pozdějším věku se mění elasticita kůže a hubnutí je stále těžší. V rámci podpory hubnutí jsou vhodné také prokrvující procedury, např. sauna doplněná kartáčováním, aplikace prohřívacích krémů, lymfodrenáže apod. Doporučuje se hubnout 1-1,5 kg za týden.

Jste ve stresu?

Současná rychlá doba, která klade neustále zvyšující nároky na výkon stresu jen nahrává. To vše velmi poškozuje naši psychiku a my reagujeme podrážděně, nervozitou úzkostí nebo dokonce depresemi. Stres škodí nejen našemu organismu a souvisí s celou řadou fyzických potíží (např. bolesti zad, migrény, bolesti žlučníku apod.). Z těchto důvodů je důležité umět kvalitně odpočívat a mít takové aktivity, které nás „energeticky nabijí“. Mezi oblíbené aktivity patří pravidelná aktivní relaxace v podobě regeneračních masáží, koupelí a jiných wellness procedur.

Bolí vás záda?

Pomocí protahovacích cvičení můžeme rozvíjet svoji pohyblivost a ohebnost a ovlivníme také správné držení těla. Především naše záda si pod tíhou psychického vypětí a jednostranné zátěže zaslouží naši péči. Díky pravidelnému cvičení zlepšíme také svůj psychický stav, protože během cvičení se také vyplavují hormony štěstí. V rámci prevence svalové nerovnováhy bychom měli posilovat oslabené svaly a protahovat ty svaly, které mají tendenci se zkracovat. Veškerou jednostrannou zátěž bychom měli vyrovnat pomocí takzvaných kompenzačních cvičení, které nám pomohou najít fyzickou rovnováhu v organismu. Ženy také jistě uvítají, že pravidelným cvičeným mohou dosáhnout nejen redukci hmotnosti, ale také mohou zvýšit produkci kolagenu, který ovlivňuje stárnutí pleti. Jednoznačnou výhodou pravidelného cvičení je odstranění bolestí v zádech a zpevnění středu těla.

Správné držení těla

Správné držení těla ovlivňuje nejen stav naši páteře, ale také celkový vzhled. Pravidelné cvičení, strečink, správné dýchání a postoj jsou faktory,které se na celkovém držení těla podílejí. Fyzioterapeuti také doporučují úpravu upravit si svou pracovní plochu a v případě nutnosti provést nutné změny. Musíme být pozorní a kontrolovat jak sedíme, chodíme a dýcháme. Pánev bychom měli mít mírně podsazenou, hlavu vztyčenou. Při chůzi je nutné věnovat pozornost došlapu a zaměstnávat celé chodidlo, od paty až k prstům. Dech by měl bt pomalý a hluboký a vzduch by měl být vdechován do podbřišku a ne do hrudníku.

Pohybujte se venku

Pohyb v přírodě nebo běhání venku je daleko zdravější a účinnější než pohyb v uzavřené místnosti. V přírodě dochází k většímu okysličení krve než ve fitcentru, kde je navíc klimatizace. Pro spalování přebytečného tuku je důležité Dodržovat pásmo tepové frekvence, které by se mělo pohybovat v rozmezí zhruba 55-70% maxima, maximum = 220 – věk.

Spánek

Pro zdraví organismu i hubnutí je důležitý spánek. Délka spánku je individuální – někomu postačí sedm hodin, jiný devět hodin spánku. V každém případě bychom se měli naspat minimálně šest až sedm hodin a pokud je to možné a naše pracovní zařazení to dovoluje, tak dodržet rytmus spánku a bdění.