Kód pojišťovny

Pomoc při poruchách spánku

Ilustrační obrázek

Každý z nás občas zažije nespavost, ale něco zcela jiného je, když člověk tráví noc co noc, s otevřenýma očima.

Nespavost téměř vždy souvisí s jinými poruchami, a to buď s fyzickými nebo duševními. Poruchu spánku může vyvolat celá řada faktorů. Může se jednat například o změnu obvyklého rytmu života, změna časových pásem, psychické vyčerpání, prožité trauma pod. Stačí pár bezesných nocí a člověk se cítí jako omámený a bez energie.

Potřeba rituálů

Odborníci, kteří se zabývají poruchami spánku, uvádějí celou řadu opatření, která považují za užitečné hygienické návyky pro zabezpečení kvalitního spánku. Večer bychom neměli uléhat hladoví, ani s plným žaludkem. Fyzickým aktivitám bychom se měli věnovat odpoledne nebo brzy navečer, protože později by se mohl náš organismus cítit po fyzické zátěži příliš přeexponovaný. Místnost, ve které spíme, by měla mít přiměřenou teplotu a měla by být vymalována barvami, které působí na lidský organismus klidně.

Některé tipy

Aby se nám dobře spalo, můžeme vyzkoušet několik doporučení, mezi které patří např.:

  • Využití účinků teplé vody – horká koupel a masáž zahřívají před spánkem tělo a uvolňují svaly, což je dobrý předpoklad pro hluboký spánek.
  • Fototerapie – terapie za pomocí světla pomáhá obnovit přirozený rytmus spánku, především v případech, kdy je nespavost spojena se změnou časových pásem nebo prací na noční směny. Vyzkoušejte se během slunečných dnů projít brzy ráno. Sluneční světlo stimuluje organismus a nabíjí je energií po celý den. Po takových procházkách na čerstvém vzduchu budeme lépe připraveni na noční spánek.
  • V noci nejíme ani nepožíváme tabákové výrobky – pokud se nám stává, že se probouzíme uprostřed noci, pak raději nejezte, nepijte alkohol ani nekuřte
  • Neužívejte prášky na spaní – určitě si laicky neordinujte prášky na spaní, vždy se poraďte s odborníkem a v případě nutnosti užívání vždy respektujte předepsané dávkování.

Nesystematické užívání uspávacích prostředků je zdraví škodlivé a tyto léky obsahují složky, které mohou být návykové.

Hrůzostrašné sny

Pokud se nám zdají nepříjemné sny a opakují se příliš často, dochází k narušení kvality spánku. Taková situace může astat v případě, kdy jsme pod neustálým stresem nebo máme dlouhodobější deficit vitaminů skupiny B. Psychologové i odborníci zkoumají sny podle toho, odrážejí-li poruchu emocionální rovnováhy. Podle některých vědců jsou sny spojeny s nahodilou změnou aktivity mozku.

Víte, jak spíte?

Spíte na boku, na zádech nebo na břiše? Je známo, že lidé, kteří spí na zádech, chrápou daleko častěji, protože jazyk táhne dolní čelist dolů a způsobuje zúžení hltanu, při otevřených ústech pak dochází k typickým rušivým zvukům. Prostým a známým trikem, jak tomu předejít, je našití tenisového míčku na zadní stranu pyžama. Pokud si dotyčný lehne na tenisový míček, automaticky se probere a otočí na bok.

Chrápání

Pokud je chrápání dlouhodobé a obtěžující, je vhodná návštěva krčního lékaře. Ten zkontroluje, zda měkké patro nebo mandle nejsou anatomicky příliš velké. Na základě zjištění příčiny, lze provést zákrok laserem nebo měkké patro napnout.

Syndrom obstruktivní spánkové apnoe

Jedná se o ochabnutí hltanového svalu a může vést ke značnému chrápání a k naprostému uzavření dýchacích cest. Toto úplné uzavření je zpočátku ještě překonáno zvýšeným dechovým vypětím, zejména díky dechovému svalstvu hrudního koše. V další fázi dochází k paradoxnímu dýchání, kde se zvedne hrudní koš a klesne břicho, aniž by v nosu nebo ústech bylo možno měřit dechový proud. Toto uzavření způsobí, že při vdechnutí již ústy neprochází žádný vzduch, což způsobuje apnoe, zástavu dechu.

Chrápání je nejčastějším symptomem tohoto onemocnění. Diagnóza tohoto symptomu se provádí ve spánkové laboratoři pomocí tzv. polysomnografie. Měří se také mozková aktivita, činnost oběhového systému a činnost plic.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.