Dobré spaní

Celkem existují čtyři typy nespavosti: porucha usínání, opakované probuzení, časné probuzení a pocit neosvěživého spánku. Každý z těchto problémů upozorňuje člověka na to, že něco není v pořádku. O potížích hovoříme v případě, že trvají delší dobu. V případě, že jsme ve stresu a máme nějaké starosti, je celkem pochopitelné, že máme se spánkem potíže. Pokud by však potíže trvaly déle než měsíc, a to i v případě, že stresový faktor odezní, měli bychom uvažovat o návštěvě specialisty.

Příčiny problémů se spánkem

Potíže se spánkem vyvolává kromě stresu ještě celá řada onemocnění, která jsou doprovázená bolestí, dále deprese, změny prostředí nebo pracovního rytmu, nevhodné spánkové návyky, užívání některých typů léků, kofeinu, nikotinu nebo alkoholu a také nadměrná konzumace jídla před spaném. Muži trpí navíc častěji poruchami dýchání ve spánku – chrápání a spánkové apnoe. U spánkového apnoe přispívá k potížím se spánkem také nadměrná tělesná hmotnost a z obecného hlediska sedavý způsob života.

Co můžeme udělat pro zdravé spaní?

  • Před spaním bychom se neměli příliš vysilovat nadměrným cvičením

  • Zavedení rituálů – odborníci doporučují před spaním nějaký rituál, který nás oddělí od denních starostí. Může se například jednat o teplou koupel, masáž, dechová cvičení nebo jógu.

  • Pohodlné prostředí – naše ložnice by měla být oázou klidu, měli bychom mít pohodlný spací oděv, kvalitní lůžkoviny a matrace.

  • Užívání bylin – může pomoci při řešení spánkových poruch, mezi doporučené byliny patří například meduňka, kozlík lékařský nebo třezalka.

Odborná pomoc

Jestliže režimová opatření nebudou mít ten správný efekt, bude vhodné vyhledat odborného specialistu na danou problematiku. Ve specializovaných centrech diagnostiky a léčby poruch spánku je velká naděje na úlevu od daných potíží.