Vyhněte se jarní únavě

Jarní únava zasáhne zejména ty jedince, kteří během roku necítí dostatek energie. Zejména ke konci zimy, dochází  k poklesu energetických rezerv a lidem chybí „energetické palivo“.

Nejedná se tedy pouze o záležitost jara, ale o nahromadění chyb našeho životního stylu (přejídání, nedostatek spánku, fyzické a psychické přepínání atd.). Subjektivně to pociťujeme jako stav slabosti, tíhy, nedostává se nám motivace, cítíme se ospalí a bez fyzické síly. Z objektivního hlediska jsou za tímto pocitem odpovědné biochemické pochody. Energie vzniká jak v organismu, tak si ji organismus vytváří z přijaté potravy.

Energie lidského organismu

Lidský organismus vytváří energii v buněčných organelách mitochondriích. Mitochondrie jsou v podstatě buněčné elektrárny, ve kterých vzniká z paliva (glukózy, kyseliny mléčné, mastných kyselin nebo ketonů) energie, kterou buňky uskladňuj í ve formě molekuly adenosin trifosfátu (ATP). Jsou to v podstatě zásobníky energie. Jejich proměnou na adenosin difosfát (ADP) buňka uvolní energii pro nutné metabolické procesy. Počet mitochondrií a jejich výkonnost určují, jaké množství energie je buňka schopna vytvořit a kolik ji má k dispozici. Buňky, které mají velké nároky na energii, například buňky mozku a svalů, včetně srdce, mají každý až desetitisíce mitochondrií, méně aktivní buňky jich mohou jen několik set nebo tisíc. Právě nedostatečná tvorba energie v mitochondriích je příčinou vzniku únavy. Jedná se o skutečný nedostatek energie.

Co potřebují mitochondrie?

Pro své optimální fungování potřebují mitochondrie dostatečné množství vitaminů a jiných kofaktorů, mezi nejdůležitější patří koenzym Q10, vitaminy skupiny B, kyselina listová, vitamin C, magnezium, draslík, vápník atd. Důležitá je také ochrana před volnými radikály. Mitochondriím škodí zejména stres a toxiny. V některých případech se jedná o obě poškození současně. Buňky reagují na zátěž, jestliže svaly zatěžujeme, reagují také navýšením počtu mitochondrií. Z těchto důvodů lidé, kteří necvičí, mají obecně vyšší úroveň energie a výkonnost a také se lépe cítí.

Co dělat, když přijde únava?

Určitě bychom měli zkontrolovat jídelníček, zredukovat množství sladkých výrobků, omezit škrobové potraviny a nadměrně tučná jídla. Doporučuje se jíst denně čerstvou zeleninu a ovoce. Dále je vhodné vařit si klasické vývary z masa, kostí a těch měkkých tkání okolo. Jezte vejce a kvalitní mléčné výrobky. Ryby a mořské plody obsahují důležité množství stopových prvků a jejich tuky obsahují vitaminy A a D.

Rakytníkový olej

Rakytníkový olej obsahuje vysoké množství zdravotně prospěšných látek, např. vitamin A) beta karoten. Oproti mrkvi je obsah trojnásobně vyšší a má celou řadu antioxidačních účinků, napomáhá ke zlepšení zraku, funkce plic, tlustého střeva, prostaty a mozku. Dále v něm najdeme vitaminy skupiny B1, B2, B6, vitamin E. Díky vitaminu E působí rakytníkový olej jako biogenní stimulátor, který regeneruje poškozenou kůži a sliznici. Rakytníkový olej působí velmi příznivě na lidské zdraví a na celkovou obranyschopnost organismu.

Jarní detoxikace

Hlavním cílem jarní detoxikace je odstranění odumřelých buněk a tkáně. K usazování toxických látek dochází v důsledku sedavého způsobu života a konzumace potravin obsahujících nadměrné množství živočišných bílkovin, rafinovaných cukrů, barviv a konzervantů. Detoxikační kůra se provádí z preventivních i léčebných důvodů. Účelem je vyloučení toxinů z tkání do zažívacího traktu a následně z organismu. Očista by měla probíhat vždy s rozmyslem a poradou odborníka, jinak bychom mohli napáchat více škody než užitku. Způsobů, jak můžeme organismus detoxikovat je více, a proto konzultace odborníka nám bude v našem snažení jistě nápomocná.

Zatížení organismu

Jednou z hlavních příčin zatížení organismu je strava, přestože současně nabízí možnost očisty. Je zdrojem mnoha chemických látek, ale zdaleka největší znečištění vzniká v důsledku špatného složení stravy a množství přebytků, které se v organismu nestráví, což vede k nahromadění plísní a anaerobních bakterií. Toto vše pak odnášejí játra, která jsou jakožto detoxikační orgán silně namáhána. Důsledkem je pak jejich podíl na mnoha nemocech, a to od kožních, přes poruchy imunity až po nádorové onemocnění.

První krok

Prvním krokem k detoxikaci je správné složení stravy, které by mělo být tvořeno obilovinami, tepelně upravenou zeleninou a luštěninami. Rozhodně však nejsou vhodné jednoduché cukry, mléčné výrobky a také se doporučuje významně snížit příjem pečiva, syrové zeleniny a chemicky upravené stravy. Pak konzumujeme stravu, a na kterou je naše trávení přizpůsobené, a přebytků je málo. V neposlední řadě je při stravování dobré zohlednit také charakter ročního období.

Hledejme v přírodě

Vše, co nám dává příroda, má nějaký význam. Měli bychom využít každou příležitost ke sběru léčivých rostlin. Mezi známou a doporučenou bylinku patří medvědí česnek, který příbuzný česneku a má rád vlhká a stinná místa. Svůj název tato bylina dostala díky medvědům, kdy po dlouhém zimním spánku ji prý s oblibou vyhledávali. Tato bylina významně posiluje organismus a obsahuje velké množství vitaminů, minerálních látek a další příznivě působící sloučeniny. Využívá se zejména při různých onemocněních, jako je chřipka, nachlazení, záněty horních cest dýchacích atd. Upravuje také přirozené prostředí v zažívacím traktu, užívá se při střevních onemocněních, proti střevním parazitům, plísním atd. česnek medvědí výrazně čistí krev, doporučuje se při dlouhodobých problémech s pokožkou. Mimo to také pročišťuje ledviny a močový měchýř, což vyplývá i z jeho močopudného účinku. Čerstvé listy můžeme konzumovat buď přímo nebo nepřímo, ať do salátů, místo pažitky, do tvarohu atd.

Kopřivy

Můžeme nalézt v přírodě takřka všude a začínají růst krátce po česneku medvědím. Jedná se o jednu z nejsilnějších bylin na čištění krve. Nejčastěji se používá ve formě čajového nálevu, ale spařené listy kopřiv je škoda vyhodit. Pokud je povaříme, můžeme je upravit jako špenát. Také je můžeme užít jako přílohu k běžnému jídlu. Nejlepší jsou mladé kopřivy, dokud jsou jemně zelené. Listy kopřiv obsahují důležité minerály (hořčík, křemík apod.) a vitaminy (vitamin C, kyselinu listovou atd.) a další potřebné látky. Kopřiva velmi příznivě působí na metabolismus, má vliv na hospodaření s cukrem, užívá se proti chudokrevnosti a napomáhá ke zlepšení imunity.

Pampeliška

Pampeliška neboli smetanka lékařská má hořkou chuť a podporuje správnou funkci jater, která hraje důležitou roli v rámci detoxikace organismu. Dále působí příznivě na tvorbu žluči, a proto se užívá při chorobách žlučníku. Napomáhá také ke snižování hladiny krevního cukru a lze ji použít jako podpůrný prostředek při léčbě cukrovky. Kromě důležitých minerálů, jakými jsou hořčík, křemík a další, je v mladých listech obsaženo také velké množství vitaminu C, karotenoidů apod. V květech jsou obsaženy flavonoidy a další účinné látky. Květy pampelišek lze jíst rovnou, nebo z nich lze svařením s cukrem připravit tzv. pampeliškový med, který se užívá při nachlazení. Na jaře se doporučuje konzumovat čerstvé mladé lístky, které můžeme užít do salátů, polévek, pomazánek apod.

Lopuch březové listí

Lopuch můžeme použít do salátů nebo čajů, čistí krev a používá se také při kožních onemocněních. Mimo to podporuje tvorbu žluči, je močopudný, potopudný, omezuje tvorbu žlučových a močových kamenů, posiluje při jarní únavě a zlepšuje látkovou přeměnu. Na jaře se sbírají čerstvé mladé lístečky březového listí, které se užívají k přípravě čaje podporujícího vylučováni moči. Často se také uplatňují ve směsi s ostatními bylinami k čištění krve.

Květ černého bezu

Můžeme ho používat jako výluh čerstvých květů ve studené pramenité vodě a přidáme trochu šťávy z citronu a osladíme. Získáme lahodný a osvěžující nápoj. Čaj z květu černého bezu patří mezi osvědčené prostředky při nachlazení a podporuje pocení.

Violka vonná

Doporučuje se výluh čerstvých květů ve studené pramenité vodě. Společně s listy a oddenky a oddenky je lze přidávat do čajů. Také další barevné květy (sedmikrásku, čekanku, atd.) můžeme užívat ke zdobení pokrmů.