Stravou ke kráse

V péči o pleť o pokožku hraje kosmetika zcela jistě důležitou roli, avšak podstatné je také to, co konzumujeme a dáváme našemu tělu zevnitř.

Živiny, které jsou do našeho těla dodávány zevnitř, doputují až na místa, na která žádný krém ani kosmetický doplněk nedosáhne.

 

Antioxidanty

Antioxidanty omezují negativní působení volných radikálů, které urychlují stárnutí pokožky. Nejznámějšími z nich jsou vitaminy A, E, C a B3. Mezi silné antioxidanty patří také polyfenoly, flavonoidy a také některé minerály (např. zinek, selen nebo měď). Veškeré tyto látky zabraňují poškozování buněk a přispívají k přirozené regeneraci, a to jak v případě pokožky, tak i zbytku těla.

Omega -3 kyseliny

Nenasycené mastné kyseliny omega -3, jejichž nejbohatšími zdroji jsou rybí tuk a chia semínka, chrání a regenerují pleť. Podporují zvláčnění pleti, výživu a mají také protizánětlivé účinky. Patří mezi přírodní léčebné prostředky na akné a zmírňují projevy lupénky. Naše tělo si je však neumí vytvořit samo a je závislé na příjmu potravy.  Jestliže se v našem jídelníčku nevyskytují ryby minimálně dvakrát týdně, měli bychom zvážit jejich doplnění. Omega -3 kyseliny prospívají nejen suché pokožce, ale také zraku, kardiovaskulárnímu systému a rovněž mozkové činnosti.

Kyselina hyaluronová

Tato kyselina je přirozenou součástí pokožky. Má schopnost v tisícinásobném množství vázat vodu, brání prostupu virů a bakterií buňce, inaktivuje dělení a dozrávání buněk a také podporuje hojení bez jizev. Po dvacátém roce se její množství zmenšuje, což je také ovlivněno i vnějšími vlivy (extrémními teplotami, znečištěným ovzduším, slunečním zářením apod.). Kyselinu hyaluronovou obsahuje většina kosmetických přípravků. Kyselina hyaluronová v doplňcích stravy výborně funguje také spolu s kolagenem a tímto způsobem můžeme ještě zvýšit pružnost naší pokožky.

Bílkoviny

Jestliže chceme mít štíhlou a vyrýsovanou postavu, tak kromě pohybu a kvalitní stravy, budeme také potřebovat dostatečné množství bílkovin. Proteiny patří k základním stavebním kamenům svalstva. Svaly hrají důležitou roli nejen pro naši kondici, ale také i pro náš metabolismus. Odborníci zdůrazňují zcela jednoduché a zásadní pravidlo, které se týká aktivní svalové hmot. Čím více máme aktivní svalové hmoty, tím lépe je schopno naše tělo spalovat, a to i tehdy, jestliže právě odpočíváme. V praxi to znamená, že se na nás tolik „nelepí“ jídelní hříchy a my nemáme takový sklon k přibírání.

Skladba bílkovin

Bílkoviny se skládají z aminokyselin, což jsou molekuly, které slouží ke stavbě a opravě všech buněk v těle, včetně DNA. Existuje zhruba 20 druhů aminokyselin, které společně tvoří bílkoviny. Tělo si dokáže vytvořit zhruba dvě třetiny. Zbytek musí získávat z jídla. – jsou to takzvané esenciální aminokyseliny a v jídelníčku bychom na ně měli vždy pamatovat.

Přidejte i pohyb

V případě, že k dobré skladbě potravin a správnému množství bílkovin přidáme také pravidelný pohyb, zlepší se také využívání mastných kyselin z tukových zásob. Tělo tak dokáže daleko lépe spalovat tuky a snáze odkládá přebytečné kilogramy. V případě dostatečného přísunu bílkovin se v případě diety týká úbytek váhy pouze nechtěných tukových polštářků.

Prevence celulitidy

Bílkoviny představují také účinnou prevenci celulitidy. Aminokyseliny, ze kterých se skládají, jsou základním předpokladem pro pevnou pleť. V organismu se podílí na tvorbě kolagenu, který spolu s elastinem udržuje pružnost pleti. Jestliže chceme svoji pokožku vyhladit a podpořit fungování zpevňujících přípravků, doporučuje se přidat do jídelníčku přidat bílkoviny na úkor sacharidů. Tělo se tím zbaví přebytečné vody a pokožka se postupně zpevní.

Fungování imunitního systému

Bílkoviny se také podílejí na funkci imunitního systému a usnadňují hojení, což je pro zdraví pokožky zásadní. Jsou to tedy právě proteiny, které zodpovídají, za hladkou a zářivou pleť bez vrásek. V kosmetice bílkoviny jako takové nenajdeme, protože jejich molekuly jsou příliš velké na to, aby prošly pokožkou. Výrobci kosmetických přípravků však pracují s aminokyselinami v různých podobách. Ty pak dokážou působit cíleně v místech, kde jsou potřeba. Patří mezi ně např. peptidy nebo keratin.

Vlasy a nehty

Také naše vlasy potřebují bílkoviny. Při vypadávání vlasů doporučují dermatologové zaměřit svůj jídelníček právě na proteiny. Aminokyseliny, které díky bílkovinám získáme, jsou základní složkou vlasů. Jestliže bílkoviny v jídelníčku chybí, vlasy pak ztrácejí svůj obvyklý lesk, stávají se křehkými a jsou náchylné k poškození. V konečném důsledku může dojít k vypadávání vlasů, protože nedostatek bílkovin sníží počet vlasů nacházejících se v růstové fázi.  Stejně důležitou roli přitom aminokyseliny hrají také v případě nehtů.  Jestliže máme věčně suché a lámavé vlasy a pokud nám rostou jen velmi pomalu, je na čase s tím něco udělat.

Záchrana vlasů

Odborníci hledají pro záchranu vlasů stále nové metody. V posledních letech se velmi hovoří o vlasové mezoterapii, při které lékaři pomocí tenkých jehliček zavedou vitaminy, minerály, peptidy a růstové faktory přímo k vlasovým cibulkám a současně povzbudí mikrocirkulaci krve ve vlasové pokožce. Regeneraci vlasové pokožky může pomoci také biostimulační laser. Vždy však platí pravidlo, že čím dříve s péčí začneme, tím je větší šance vlasy zachránit. Velkou roli také hrají genetické faktory. Padání vlasů může mít celou řadu příčin. Nejčastěji se jedná o kombinaci nevhodné stravy, stresu, vlivu léků nebo dlouhodobého onemocnění.

Dlouhodobý stres

Při dlouhodobém stresu dochází ve zvýšené míře k vylučování minerálů, především hořčíku, zinku a také vitaminů skupiny B z organismu. Z těchto důvodů se doporučuje tyto látky organismu doplňovat. Při nedostatku těchto vitaminů a minerálů a dalších látek dochází ke snižování schopnosti adaptace na stres.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.