Obezita

Obezita trápí velké množství lidí v mnoha vyspělých zemích. Kromě nepříliš pěkného vzhledu přináší s sebou také celou řadu zdravotních potíží. Mnoho lidí je schopno utratit tisíce korun za zázračné preparáty, doplňky a diety, které však bohužel účinkují jen dočasně nebo vůbec. Některé z nich jsou dokonce nebezpečné, protože mají vedlejší účinky.

Kde hledat příčinu obezity?

Mezi hlavní organickou příčinu obezity patří přejídání – konzumace většího množství kalorií, než může tělo spotřebovat. Viníkem jsou zejména prázdné kalorie ve formě cukrovinek, sušenek, zmrzliny, slazených nápojů a sladkých snídaňových cereálů. Jinou příčinou je zadržování vody v organismu a přibývání na váze. Chybný metabolismus uhlovodanů můžeme vidět u cukrovky. Nedostatečná funkce štítné žlázy a vysoká hladina kortizonu zhoršuje efektivitu metabolismu. Poměrně rychlý přírůstek na váze je viditelný u jedinců po čtyřicátém roce. Jestliže však není obezita zapříčiněna organickou nebo mentální poruchou, její původ je ve výživě.

Redukční diety

Současná doba zaznamenává nepřeberné množství různých diet, z nichž některé jsou doslova módní výstřelky. Z dlouhodobho hlediska jsou tyto diety bezvýznamné a tělo považuje hladovění za ohrožení a udržuje si zásoby tuků na další období, kdy dojde k dalšímu nedostatku potravy.

Jídlo na noc

Další faktor, který má vliv na vznik obezity je noční jídlo po kterém zpravidla následuje spánek a tělo nemá žádnou fyzickou aktivitu, aby mohlo spalovat kalorie, které se proto přeměňují na tuk.

Hormony

Endokrinologové upozorňují, že endokrinní hormony (hormony podvěsku mozkového, štítné žlázy, adrenocortikoidní hormony a hormony pankreatické a pohlavní) podmiňují obezitu. Některé ženy užívající antikoncepci mohou také přibírat na váze.

Emoce

Strach, pocity ohrožení, nepřátelství a nejistota mohou pozměnit fungování apestatového mechanismu. U některých lidí strach snižuje chuť k jídlu, úzkost u mnohých podněcuje k přejídání. Nuda, nespokojenost má stejný účinek. Naštěstí může být mnoho emocionálních problémů, které vedou k přejídání, léčeno psychoterapií. Prospěšná konstruktivní aktivita, jako je pravidelné cvičení, může rozřešit mnoho problémů s obezitou.

Počítání kalorií

Počítání kalorií je zřídka kdy účinné. Není to ani příliš přesné a nevypovídá to o potřebách každého jedince. Jestliže však obézní osoba změní způsob stravování a přejde na zdravou přírodní stravu s vysokým obsahem bílkovin, vynechá všechny prázdné kalorie a bude doplňovat stravu patřičnými doplňky, má velkou naději ke snížení váhy.

Tipy, které se hodí

  • Na nákup nikdy nechoďte s prázdným žaludkem, všude je tolik lákadel a rychlé hltání rohlíků v autě nás nezasytí.

  • Pokud máte potřebu něco uždibovat, mějte nachystanou mrkev nebo jinou zeleninu, či ovoce, popřípadě oříšky.

  • Nejezte až do úplného pocitu plnosti, ale pouze do té doby, než je hlad potlačen a dostaví se příjemný pocit. Jídlo pečlivě a pomalu rozžvýkejte.

  • Pokud máte hlad a spěcháte rozhodně se vyhněte rychlému občerstvení, hlad sice bude zažehnán, ale brzy se opět dostaví.

  • Zkontrolujte, zda nejste alergičtí na některé druhy potravin.

  • Začněte s fyzickou aktivitou.

     

Pozor na prázdné kalorie

Vyhněte se obloukem potravinám, které obsahují prázdné kalorie z bílého cukru a bílé mouky, a nebudete muset počítat kalorie.

Tělo vlastně nereaguje na potravu podle počtu kalorií, ale podle jakosti bílkovin tuků a uhlovodanů, které konzumujeme.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.