Zažeňte chuť na sladké

Potřebujeme-li doplnit energii, sáhneme po něčem sladkém. Hladina glukózy v krvi nám vyskočí rychle nahoru, cukr však stejným tempem zase klesne, takže saháme po dalším sladkém kousku, protože si opět chceme přivolat dobrou náladu a energii. Neustále se měnící hladina cukru v krvi však může vést k problémům s nadváhou, nebo dokonce ke vzniku diabetu 2. typu.

Jakmile sníme něco sladkého, naše slinivka vyprodukuje množství inzulinu, který se podílí na regulaci krevního cukru v těle. Inzulin pomáhá přeměnit cukry, škroby a jiné látky z potravy na energii. Chrom je esenciální minerál, který inzulinu v této práci pomáhá. My tento efekt pociťujeme jako snížený pocit hladu.

Kdy chrom pomáhá?

Vyšší dávky chromu mohou podle odborníků pomoci při cukrovce. Pozitivní účinky na snížení hladiny cukru v krvi byly prokázány v několika klinických studiích; užívání chromu jak při diabetu jako takovém, tak i diabetu, který vznikl  během těhotenství, se ukázalo jako velmi přínosné – hladina glykemie byla nízká z krátkodobého hlediska i při kontrole tzv. dlouhého cukru.
Chrom je doporučovaný těm, kteří chtějí snížit svou hmotnost. Nejlepšího účinku se dosáhne, kombinuje-li se dieta bohatá na chrom s pravidelnou fyzickou aktivitou. Chrom má taktéž důležité místo v budování svalové hmoty – je proto populární součástí doplňků stravy pro sportovce.

Výsledky některých výzkumů poukazují na to, že chrom by mohl pomáhat snižovat vysoký krevní tlak. Studie publikované vědci z Marylandské univerzity poukazují na pozitivní efekt chromu při snížení hladiny „špatného“ LDL cholesterolu, zvláště v kombinaci s výtažkem z grepových jadérek.

Bohatým zdrojem chromu jsou pivovarské kvasnice, mušle, celozrnné potraviny, masa, sýry, některé druhy koření (tymián nebo kurkuma), hořká čokoláda nebo zelené fazolky. Z dalších zdrojů jsou důležité ovesné vločky, švestky, oříšky, chřest, ovoce – banány, jablka, grepy.

Obsah chromu však ve výživě kolísá, protože velmi závisí na způsobu pěstování a přípravy potravin. Čím rafinovanější je potravina, tím nižší je i obsah zdravotně prospěšných látek.
Užíváte-li nějaké léky, je na místě zjistit si vzájemné interakce. Hladinu chromu mohou snížit kortikosteroidy, zvýšit se naopak může, užíváte-li zároveň léky k úlevě od bolesti a zmírnění zánětu. Patříte-li mezi diabetiky, poraďte se o správném dávkování se svým lékařem – příliš mnoho chromu může způsobit nadměrný pokles krevního cukru a způsobit hypoglykemii.