Existují pilulky na učení?

Od dětí i dospělých se chce dnes bohužel pořád jen výkon. Takže když můžete dítěti trochu pomoci ve  škole uspět, proč to neudělat? Už jen proto, že si třeba přestane kousat nehty nebo ho začne bavit chodit do školy, protože se nebude už druhou hodinu válet unavené po lavici.

Těmto „pilulkám na učení“ se říká mozkové nutrienty nebo nootropika. Jsou to látky, které ovlivňují výživu mozkových buněk nebo pozitivně působí na jejich činnost. Jejich doslova principiální vlastností je to, že jsou nenávykové. Králem mezi nootropiky je vitamin B6. Zároveň je to vitamin, kterému se říká „kritický“ – běžná populace ho má nedostatek. Včetně dětí.

Pomáhá mimo jiné při vzniku veselého hormonu serotoninu, hormonu spánku melatoninu a hormonu dobré nálady dopaminu. Pozitivně tak ovlivňuje náladu a chování. V lékárně se ptejte po pyridoxinu.
Má se užívat jen jeden denně, ale není to potřebná, tzv. terapeutická dávka, která by byla skutečně účinná. Ta začíná minimálně na dvakrát dvou tabletách na den. Bezpečné jsou i mnohem vyšší dávky, takže se není čeho obávat. Vitaminem B6, stejně jako vitaminem C, se nelze předávkovat. Pozornost a koncentraci zlepšuje nejlépe v kombinaci s hořčíkem, což je další výborný pomocník pro efektivní fungování mozku. Hořčík uvolňuje psychické napětí, proto se mu někdy říká protistresový minerál. Zároveň reguluje přenos vzruchů v mozku. Odhaduje se, že skrytý deficit hořčíku má až osmdesát procent lidí, protože se špatně vstřebává z běžné stravy.

Pro dětský mozek je účinná kombinace pyridoxinu, magnezia a lecitinu. Lecitin kromě zlepšení pozornosti  zkvalitňuje spánek a ten je pro vývoj dětí zásadní. Jen ve spánku se totiž vylučuje růstový hormon, bez dobrého spaní děti neprospívají.

Dětský mozek potřebuje pravidelný přísun omega-3 nenasycených mastných kyselin neboli „rybí tuk“. Zlepšuje paměť, pozornost i učení a mimo jiné podporuje imunitní systém.

Děti s poruchami učení

Pro děti s poruchami učení je dnes na trhu několik preparátů, které se rovněž dají užívat dlouhodobě i bez porady s lékařem. Přesto je vhodné se s lékařem domluvit, alespoň budete přesně vědět, jak nootropika zabírají.
Je-li u dítěte ADHD či dyslexie nebo dyskalkulie diagnostikována, je to nejrychlejší cesta, jak získat důležité  informace i konkrétní pomoc. Nehledě k tomu, že pokud je dítě na školu nezralé, a hrozí tedy, že ve škole pohoří hned na začátku, bezpečně to pozná právě neurolog z vyšetření EEG. Těmto dětem se doporučují preparáty se zdvojenou molekulou vitaminu B6 – v tomto případě už se nejedná jednoznačně o potravinové doplňky, byť jsou volně prodejné. Nasazují se pomalu a neužívají se dlouhodobě.

Posilovna pro mozek neboli EEG biofeedback je vhodné už pro děti ve věku pěti let, kdy se vlastně rozhoduje o školní zralosti. Je-li doporučen odklad, je změřeno, že biofeedback pomáhá. Kromě nezralosti, která je zapříčiněna třeba předčasným porodem, funguje i na dysfunkce včetně ADHD. Z vývojového hlediska vypadá EEG v těchto případech stejně – je nedozrálé. Účelem terapie je uvést do chodu samoléčící mechanismy mozku, a to biofeedback umí.
Nejprve se zlepší chování dítěte – dítě s ADHD se zklidní. Poté pozornost a schopnost dlouhodobě se soustředit. A posléze i specifické poruchy učení, které nezralost mozku často doprovází. Právě v tréninku kognitivních funkcí, tedy rychlých mozkových frekvencí, je velká síla této metody.


Co má dítě trénovat nejvíc, se zjistí na základě vyšetření EEG. Podrobné EEG nám hodně říká hlavně o prognóze a zároveň zpřesní, na co se zaměřit. Zdali na rychlé frekvence, tedy zlepšení kognitivních funkcí, nebo na ty pomalé, jejichž trénink zklidňuje a zbavuje úzkosti.

Dítěti však „nepomůže“ nic, pokud za ním nebude rodič vždy stát.  Pro dítě s poruchou učení je nejdůležitější, aby bylo v něčem nejlepší, byť by to bylo utírání nádobí. Zároveň musí být rodič přesvědčen, že dítěti  preparáty na učení pomáhají.