Jóga v dnešní době

Blahodárné účinky jógy jsou ověřené praxí dlouhou 5000 let. Během historie jógy se vyvinulo několik typů cvičení a nové způsoby stále vznikají. Pozitivní účinky jógy jsou prokázané. Američtí vědci zjistili, že jogínské metody relaxace dovedou měnit genovou aktivitu a ovlivňovat tak, jakým způsobem tělo reaguje na stres. Změny byly patrné nejen u dlouhodobě cvičících osob, ale také u nových cvičenců.
O zpívání manter nebo dlouhé a hluboké meditaci nechce většina západních lidí ani slyšet. Na jógu vyráží proto, aby si srovnali záda, protáhli svaly a zpevnili postavu. Pravdou ale je, že když se potíte na dynamické hodině power jógy, která s tím, co praktikují indičtí jogíni, nemá nic moc společného, pracujete na svém vnitřním já. I na ní se totiž lépe poznáte a naučíte se vnímat sví vnitřní pocity. Díky času strávenému v pozicích, zjistíte, kde máte své hranice. Možná na začátku nedáte ruce na zem, ale po dvou měsících už ano. Začnete si víc vážit svého těla. Pro spoustu lidí je právě power jóga nebo její pomalejší sestra vinyasa odrazovým můstkem k duchovnějším směrům jógy, které zahrnují i meditace a nejsou tolik zaměřené na tělo. Při výběru toho, na jakou hodinu vyrazíte, by mělo hrát hlavní roli to, v jakém životním období právě jste a jestli potřebujete řešit spíš tělo nebo duši. Ideální je střídat různé druhy cvičení. Každé vám totiž dá něco jiného. Čím více jich cvičíte, tím lépe a pestřeji  tělo stimulujete.

Power jóga

Neřeší žádnou duchovní cestu, ale bude vás stát spoustu fyzických sil. Základem tohoto dynamického cvičení je pozdrav slunci, do kterého se vkládají další jógové pozice. Sestavy se pak několikrát za sebou opakují. Power jóga je výborným tréninkem síly a flexibility a velmi dobře s ní vytvarujete postavu, zejména břicho a paže. A nemusíte se bát, že byste tělo namáhali příliš jednostranně, zapojí se všechny svalové skupiny. Power jóga je v Česku nejoblíbenějším a také nejrozšířenějším druhem jógy, pro začátečníky se ale příliš nehodí. Na hodinách totiž není příliš času ani prostoru pro vysvětlování pozic.

Když se přidá „hot“

Power jóga HOT vychází z klasické power jógy. Důraz se klade na správné dýchání a přesné provádění pozic, které se dynamicky střídají. Sestavy asán čili jogínských pozic se ale neprostřídávají tak rychle jako u čisté power jógy vzhledem k okolnímu teplu – lekce probíhají v místnosti vyhřáté na 30-35°C se zvýšenou vlhkostí vzduchu.

Power jóga HOT samozřejmě není jen trénink těla. Je vhodná pro detoxikaci, hubnutí a zlepšení imunity organismu. Svaly se účinně protáhnou a klouby se uvolní a tělo se dobře prokrví. Má podobné účinky jako Hot jóga, zvaná také Bikram jóga podle svého autora. Platí pro ni tedy, že pomáhá pročistit lymfatický systém a posilovat imunitu organismu. Zvyšuje také kapacitu plic, pružnost páteře a ohebnost kloubů, posiluje srdeční činnost a zlepšuje krevní oběh. Díky velké produkci potu pročišťuje organismus a pleť. Při cvičení v teple se navíc snadněji odbourávají tuky. HOT power jóga je ovšem fyzicky náročnější než Bikram jóga. Obě mají vysoce pozitivní vliv na psychiku a odbourávání stresu. Teplo je také prevencí křečí a zranění u lidí, kteří nejsou zvyklí cvičit. Jelikož se jedná o příjemnou teplotu, která se podobá teplotám letním, mohou cvičit i lidé, kterým nevyhovují vysoké teploty při jiných stylech jógy.

Power jóga HOT začíná působit od vnitřku těla směrem ven. Je to elixír, který oživuje každou buňku. Žlázy s vnitřní sekrecí dostává do rovnováhy. Stejně jako klasická power jóga usiluje o zatížení veškerého svalstva, což oceňují především ženy. Cvičení power jógy HOT není vhodné pro lidi s kardiovaskulárními onemocněními, těhotné ženy a děti. Vždy je třeba respektovat, že lze udělat jen to, co v tu chvíli dovolí tělo. Během cvičení, před ním i po něm je třeba dodržovat pitný režim, tedy popíjet vodu po celý den v dostatečném množství.

Horké jógy – Bikram, Hot a Baptiste jóga se tedy cvičí ve vyhřátých místnostech a samy o sobě jsou jednou velkou očistnou technikou, protože spolu s potem vyplavíte z těla toxiny a posílíte imunitní a kardiovaskulární systém. Mezi sebou se horké jógy liší hlavně teplotou. Baptiste jóga se cvičí při teplotě do 30°C, hot v rozmezích od 38 do 42 stupňů a bikram ve 42 stupních. Cvičí se přesně dané série 26 tradičních pozic. Horké jógy jsou hlavně doplněk k dalším typům jógy.

Vinyasa

Je pomalejší a méně intenzivní verzí power jógy. Ze všeho nejdůležitější je tu dech. Cvičíte v jeho rytmu a necháváte se jím unášet z pozice do pozice. Slovo vinyasa v sánskrtu znamená plynutí z něčeho do něčeho. Cvičení pomáhá rozhýbat krev, lymfu i vnitřní energii pránu. Základem je opět pozdrav slunci, do kterého se vkládají další pozice. Výborná volba pro ty, kdo s jógou začínají.

Aštanga jóga

Ve světě jde o jeden z nejrozšířenějších druhů jógy. Tím, že je fyzicky velmi náročná, má hodně blízko k power józe. Na rozdíl od ní má ale velmi striktně danou podobu sestav a lektor bude trvat na naprosto dokonalém provedení asán. Proto se cvičení nehodí pro začátečníky, kteří nemusí být ještě dost ohební. Náročnost pozic přitom postupně stoupá, takže se stále zdokonalujete. Kromě ohebnosti vás tento typ jógy učí pevnému vnitřnímu řádu.

Chcete létat?

Hodně fyzickou záležitostí je létající jóga neboli jóga bez tíže. Cvičí se na ní ve speciálních sítích, které jsou ukotvené ve stropu. To vám umožní dostat se i do pozic, které byste na zemi nezvládli. Je výborná na bolesti zad, ale stimuluje i trávicí a lymfatický systém a činnost mozku. Nehodí se pro ty, kterým se snadno „točí“ hlava.

Hatha jóga

Patří k nejstarším druhům jógy a zásadní roli v ní hraje duchovní složka. Zahrnuje cvičení, meditace a očistné techniky. Necvičí se tu klasické sestavy. Postavíte pozici, v ní jste nějaký čas a pak relaxujete. Teprve pak následuje další asána. Výborná volba pro ty, kteří potřebují zklidnit mysl a zbavit se vnitřního napětí.

Celebrity a hormony

Kundalini je momentálně velkým hitem mezi hollywoodskými celebritami. Hlavním cílem kundalini jógy je povzbudit v těle tok energie – prány. Cvičí se úplně základní pozice, ke kterým se přidávají další jemné pohyby, kterými stimulujete tok prány. V jedné pozici můžete setrvat i několik minut. K tomu se přidávají dechová cvičení a zpívají se mantry.

V případě hormonální jógy se jedná o léčebnou jógu, která stimuluje tvorbu ženských hormonů. Lekce trvá jen půl hodiny a skládá se z 21 asán, které se cvičí v přesném pořadí za sebou. Asány se prokládají speciálními dechovými technikami, které zlepšují tok energie v těle. Hodí se pro ženy s rozhozenými hormony a také pro ty po čtyřicítce, které mají hladinu ženských hormonů nižší.

Jogalates – ideální spojení

Počátky jógy sahají do doby 3 tisíce let před naším letopočtem, systém pilates vyvinul Němec Joseph Pilates na počátku 20. století. Neví se přesně, kdy a koho napadlo skloubit to nejlepší z obou programů – jógy a pilates – do nové, unikátní sestavy. Nicméně v souvislosti s aktualizací lékařských poznatků o fungování a problémech těla moderního člověka postrádajícího přirozený pohyb a s využitím znalostí anatomie a fyziologie vznikl ucelený soubor bezpečných, kontrolovaných a neobyčejně účinných cviků. Využívají se při něm fyzioterapeutické prvky ve spojení s protahováním a posilováním svalů a s hlubokým dýcháním.

Jedná se o dynamické, protahovací i posilovací cvičení, důraz je kladen na správné, hluboké dýchání. Zaměřuje se především na svaly kolem páteře, hluboko uložené břišní svaly, svaly pánevního dna, jejich patřičnou aktivitu a vzájemnou souhru. Správně a pravidelně prováděné cvičení dokáže pomoci od bolesti zad, nervosvalových dysbalancí i psychické nerovnováhy a pocitů neklidu. Umožňuje lépe pochopit potřeby vlastního těla. Postupně se naučíte uvědomit si, jak je vaše tělo symetrické či nesymetrické, jaký pohyb mu zrovna dělá dobře nebo co mu brání se nadechnout se do určitých míst. Právě dech patří k ukazatelům správného provedení cviku. I malá odchylka od ideálního postavení trupu, končetin, hlavy … může znamenat menší nebo jiný efekt, než jakého jsme zamýšleli dosáhnout. Právě proto se cvičí s hlubokým soustředěním a prožitkem, pohyby jsou vláčné, plynulé, na nikoho se nespěchá a už vůbec není nikdo nucen překračovat limity svého pohybového rozsahu. Pro maximální užitek z lekce je dobré nepozorovat ostatní, s nikým se nesrovnávat a koncentrovat se skutečně jen na sebe.

Páteř je základ

Základem správného postoje a zdravého pohybu je napřímená páteř s fyziologickými zakřiveními. Aby páteř dobře fungovala, musí být pružná a ohebná, ale zároveň pevná a stabilní. Proto je potřeba cvičit hluboko uložené svaly kolem jednotlivých obratlů a udržovat jejich harmonickou spolupráci se svaly povrchově uloženými. V jogalates se cvičí všechny směry pohybu páteře a v hodinách se učíte podporovat ji správnou aktivitou svalů středu těla (břišních, svalů pánevního dna a dalších). Postupně si tak vybudujete silné, pevné a zároveň pružné tělo, se kterým lépe zvládnete nároky sedavého zaměstnání nebo vykompenzujete přetížení jednotlivých svalů či svalových skupin při jednostranně zatěžujících sportovních aktivitách.

Procvičujete-li svaly kolem páteře, ovlivňujete zároveň nervový systém, neboť páteřním kanálem prochází mícha (spolu s mozkem tvoří centrální nervový systém) a z ní vychází 31 párů míšních nervů. Svaly břišní a pánevního dna, na které se jogalates také zaměřuje, jsou klíčové pro náležité fungování střev a močového měchýře (prevence samovolného úniku moči) a při správné aktivaci usnadňují porod. Jogalates má i pozitivní psychický náboj. Člověk se na hodině koncentruje jen sám na sebe a na to, aby daný cvik zvládl, a běžný šum denních myšlenek a všedních starostí tak na chvíli vypustí z hlavy. Postupně se naučí stát a sedět rovně i v normálním životě.

Pilates je oproti józe silovější, nedá protažení a není v něm dostatek rotačních a úklonových pozic. Nepracuje s vyrovnáním energií a uvolněním, nezbaví tělo napětí tak dobře jako jóga. Naproti tomu jóga někdy nekontrolovatelně protahuje to, co už protažení nepotřebuje, a tak prohlubuje svalovou nerovnováhu a obecně je v ní – na rozdíl od pilates – málo cviků k protažení břišních svalů, ačkoli velká část klasických asán silné břicho vyžaduje.

Cvičení téměř pro každého

Cvičení je v reálu obtížnější, než se může zdát na první pohled. Nicméně nejde o aerobní aktivitu, nezpotíte se, srdeční frekvence se občas zvýší, ale po chvíli zase klesne. Náročnost jogalates spočívá v tom, že vyžaduje jiné zapojení svalů, než na jaké jsme v běžném životě zvyklí. I velmi zdatní cvičenci záhy zjistí, že jim dělá problém aktivovat svaly, které nejsou zvyklí namáhat. Ale cvičení zvládají všichni, chodí i lidé velmi slabí nebo s nadváhou, kteří mohou během lekce kdykoli odpočívat a tím regenerovat svaly.

Jogalates je přínosem pro skoliotiky a maminkám od 4. měsíce po porodu pomůže posílit svaly ve spodní části trupu a uvolnit hrudní páteř ztuhlou od nošení dítěte. Vhodné je i pro ženy s bolestmi zad před menstruací, které většinou trpí svalovou nerovnováhou v oblasti pánve a oslabením břišních svalů.

Většina dětí roste „křivě“, už kolem 10 let věku mají zkrácené svaly, propadlou nožní klenbu, ohnutá záda. Také pro ně je toto cvičení skvělé a často je zvládají lépe než dospělí, protože jejich tělo i mozek jsou pružnější. Na druhém konci věkového spektra stojí  cvičenci nad 60 let, u nichž je však nutná větší obezřetnost při výběru cviků. Překážkou cvičení je samozřejmě probíhající infekční onemocnění, akutní bolest zad a těhotenství do 12. týdne, a to kvůli nárokům kladeným na partie břicha.

Orgánový jogalates

Orgánový jogaletes zaměřený na jednotlivé orgány a orgánové systémy nabízí ještě hlubší ponor do vnímání vlastního těla. Cvičení je podobné běžným hodinám jogalates, ale je meditativnější a lze jím dosáhnout ještě většího uvolnění a procítění aktuálního stavu těla. Na orgánovém jogalates je zajímavé a originální to, že cviky jsou vybírány v souladu s lunárními cykly. Pokud se cviky zaměřené na určité orgány provádějí ve dnech, kdy se luna nachází ve znamení vládnoucím příslušné části těla, jejich účinek se zintenzivní.
Například rozhýbat ztuhlé klouby se nejsnáze podaří ne dnech kozoroha, činnost ledvin podpoříte vhodnými cviky nejlépe ve dnech vah a proudění lymfy v době, kdy je luna v rybách.

I naše emoce jsou ovlivňovány jednak fází, v níž se luna právě nachází, jednak postavením Měsíce v konkrétním znamení zvěrokruhu. A protože čínská medicína přiřazuje každému orgánu určitou emoční kvalitu, vliv luny na fungování na jednotlivých orgánů je nasnadě.
Podle jedné studie 80% problematických krvácení po chirurgickém zákroku nastává v době těsně před úplňkem. Jiné studie poukazují na souvislost mezi úplňkem a migrénou, při úplňku a novoluní se také rodí více dětí.

Orgánový jogalates se dá cvičit celý rok, z orientálního pojetí klimatu jako řetězce přeměny energií a prvků však vychází doporučení zaměřit se v různých částech roku na jiné orgány. Jednotlivé orgány a orgánové systémy jsou totiž v různých částech roku zatíženy nerovnoměrně a v době, kdy jsou na ně kladeny zvýšené nároky, je žádoucí trochu jim cvičením pomoci. Na jaře je vhodné posilovat játra a žlučník, v létě srdce a oběhový systém, v pozdním létě slezinu, slinivku a žaludek, na podzim plíce a v zimě ledviny a močový měchýř.

Mohendžodáro

Posvátná tantrická jóga ze starodávné indické tradice přináší ženám užitek na mnoha úrovních: zdravotní, tělesné, energetické, pracuje cíleně na uvědomění si vnitřní ženy, podporuje energii při milování a tím, že zpevňuje pánevní dno, zkvalitňuje sexuální prožitek ženy. Skládá se z 9 základních asán a dalších 27 doplňkových.

Mohendžodáro tedy působí na několika úrovních. Záleží na tom, jak hluboko se adeptka pustí. Na fyzické úrovni mizí problémy s menstruačním cyklem, u mnoha žen se obnovuje schopnost otěhotnět, dochází ke zmírnění nepříznivých projevů menopauzy. Pravidelným cvičením se nastartují samoregenerační procesy v organismu, což se posléze projeví nejen na zdravějším těle, ale souběžně s tím, se srovná i psychika ženy.

Pánevní dno, protože patří mezi místa nejslabšího odporu, tlakem (těhotenství) postupně povoluje. Povolené svaly pak způsobují zdravotní obtíže, počínaje zmenšenou vzrušivostí při milování, posléze nastane ztráta celkového tonusu, která může přejít v inkontinenci, únik moči a výhřez dělohy. Tyto problémy jsou patrné zejména v menopauze, ale i ženy po porodu zjišťují, že pružnost této oblasti již není jako dříve. Tantra jóga s tímto nejslabším místem na těle intenzivně pracuje.