Význam chromu pro organismus

Chrom je minerální látka potřebná pro metabolismus glukózy, zajišťuje svoji přítomností přísun energie. Také je nutný k syntéze cholesterolu, tuků a proteinů. Tento nepostradatelný prvek udržuje stabilní hladinu krevního cukru prostřednictvím správného využívání inzulinu, a může být nápomocen při cukrovce a hypoglykémii.

Chrom je důležitý pro normální prenatální vývoj plodu a syntézu bílkovin. Zvyšuje vstřebávání glukózy do centra sytosti v mozku a tím snižuje pocity hladu. Chrom také zmírňuje bolesti hlavy a spolupůsobí při léčbě astmatu. Nízká úroveň obsahu chromu v plazmě může být příznakem onemocnění koronárních tepen. Odborníci nestále řeší problematiku, jaké množství chromu opravdu potřebujeme a zda je možno zabezpečit optimální přísun chromu z naší potravy.

Nedostatek chromu

Může vést k úzkostným stavům, únavě, nesnášelivosti glukózy (zejména u pacientů trpících cukrovkou), nevyrovnanému metabolismu aminokyselin a zvýšenému nebezpečí arteriosklerózy. Strava s nedostatkem chromu vyvolává rychlé zvýšení obsahu cukru v krvi, a to může vést k následným komplikacím, např. k poškození nervů rukou a nohou, onemocnění srdce a poškození zraku, což jsou zvlášť rizikové choroby u diabetiků. U diabetiků dochází k třikrát většímu vylučování chromu močí.  Nadměrný přívod chromu může způsobit otravy končící záněty kůže, žaludečními vředy a onemocněním ledvin.

Ženy v období těhotenství

Ženy v období těhotenství mají zvýšenou potřebu chromu, protože embrya ho potřebují ke svému růstu. Jestliže ho matky nezískají, může to vést k narušení prenatálního vývoje plodu.

Sportovci a fyzicky pracující

Chrom je vyhledávaný především sportovci u silových sportů (především kulturisty), protože se významně podílí na snížení tělesného tuku a zvýšení množství svalové hmoty. Účinky chromu bývají dokonce přirovnávány k anabolikům, což jsou látky, které stimulují růst svalové hmoty. Chrom bývá také někdy nazýván „stavitelem svalstva“. Deficit chromu může u sportovců vést k menším výkonům a k menšímu vývoji svalové hmoty. Je také důležité vědět, že větší fyzická zátěž zvyšuje vylučování chromu až pětinásobně.

Snížení a narušení vstřebávání chromu

Pomocí moderních způsobů zpracování dochází ke značným ztrátám chromu, především při rafinaci cukru a mouky. Vstřebávání chromu snižují také konzervační přísady, uhličitan vápenatý a antacida.

Co zlepšuje vstřebávání chromu?

Vstřebávání chromu z potravy a jeho vstřebatelnost z potravy je poměrně nízká a pohybuje se v rozmezí od 1 do 3%, zbytek je vyloučen ledvinami. Vstřebávání chromu zvyšuje niacin (vitamin B) a aminokyseliny – glycin, kyselina glutamová a cystein.

Doporučená denní dávka

Dospívajícím a dospělým je doporučováno 20 -50 mcg, těhotným ženám až 100 cg, za léčebné dávky je považováno množství 100 -200 mcg. Potrava s nadměrnou konzumací cukrů a rafinovaných a chemicky konzervovaných potravin zvyšuje potřebu tohoto minerálu.

Výskyt chromu

Chrom se vyskytuje především ve dvou odlišných formách:jako šestimocný chrom (je jedovatý) a jako chrom trojmocný (tvoří součást důležitých metabolických procesů).

Šestimocný chrom

Může způsobovat různé zdravotní potíže je anorganický a využívá se pro průmyslové účely, včetně chromování, vydělávání kůží, výroby barviv atd. Tento typ chromu je jedovatý a může být příčinou vzniku alergie nebo rakoviny.

Trojmocný chrom

Trojmocný chrom se vyskytuje přirozeně v biologických vzorcích rostlin a zvířat. Považuje se za důležitou látku pro lidi i zvířata. Dále přispívá k normálnímu metabolismu makroživin a k udržování normální vyrovnané hladiny cukru v krvi. Existuj í různé typy trojmocného chromu. 

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.