Sladké pokušení

Cukr se stává v posledních letech potravinou, která sklízí samou kritiku. Působení cukru v organismu jsou přisuzovány všechny možné onemocnění. Od obezity (což je částečně zasloužené) až k cukrovce, kde to až tak pravda není. Podle vědeckých studií nebyly prokázány příčiny příčinné vazby mezi konzumací cukru a diabetem. Mezi nejrozšířenější patří diabetes 2. typu a k jeho rozvoji přispívá nadměrný energetický příjem, nadváha, obezita.

Sacharidy

Cukry se odborně nazývají sacharidy a dělíme je na monosacharidy, disacharidy, oligosacharidy a polysacharidy. Mono- a disacharidy, nebo jednoduché cukry (např. bonbóny, cukrovinky), patří mezi ty hříšné a kromě psychického uklidnění nepřináší našemu organismu žádné zdravotní bonusy. Mezi jednoduché cukry patří však také ty, které obsaženy v ovoci, které má vitaminy a vlákninu. Jednoduché cukry jsou glukóza (hroznový cukr)fruktóza (ovocný cukr) a sacharóza (řepný cukr). Pro zdraví a zejména jako zdroj energie jsou přínosné zejména sacharidy tvořené více jednotkami – oligosacharidy (obsažené především v luštěninách) a polysacharidy (škroby), které najdeme v obilovinách, luštěninách, rýži, bramborách apod.  Sacharidy by měly tvořit až 60% celkového energetického příjmu, většiny by měla být právě v podobě polysacharidů.

Podíl jednoduchý cukrů

Podíl jednoduchých cukrů by neměl převyšovat 10% z celkového příjmu energie. Jestliže se neobejdete bez slazené kávy, čaje, různých sladkých dobytek, lze řepný cukr nahradit medem nebo přírodními sirupy. Mezi doporučované nekalorické sladidlo patří sterol- glykosid,který je vyráběný z listů rostliny stévie. O něco lepší je cukr tmavý nebo třtinový, které obsahují  S klasickým cukrem by se děti měly seznámit nejdříve po druhém roce života nebo později. Rozhodně jim v této oblasti nic neuteče.

I jednoduché sacharidy mají svůj význam

Jednoduché sacharidy mají svůj smysl například ve sportu (ve formě iontových nápojů, glukopuru atd.). Důležité je však odlišit kdy je jejich použití správné. Jednoduché sacharidy jsou rychlé energie a při sportu na horách se kousek čokolády určitě hodí. Problém však nastává, když sníme tabulku čokolády večer u televize, když jsme předtím žádný fyzický výkon neměli. Gravidní ženy mají často chuť na sladké, protože plod spotřebuje během svého růstu v děloze poměrně velké množství chromu.

Proč nám chutná sladké?

Se sladkou chutí jsou děti seznamovány již velice brzy, protože mateřské mléko je rovněž sladké. Asi od půl roku života dítěte k němu přibudou různé sladké ovoce dětské výživy. Právě ovoce a zelenina by měla být co nejdéle hlavním zdrojem sacharidů, neboť zde se tvoří základní stavební kámen pro zdraví dítěte.

Spotřeba cukru

Celkový příjem cukru u nás ještě před 100 lety nepřesahoval 2,5 kg na osobu a rok. U nás v současné době spotřeba činí 33-34 kg ročně. Denně je to tedy 91,5 g na osobu. Doporučená denní dávka cukru pro dospělého člověka činí dle Světové zdravotnické organizace zhruba 50 gramů, to je cca 17 kostek cukru. Češi tato doporučení překračují o více než 80% a v tabulce spotřeby se ocitáme na 19. místě. Nadměrné množství cukru vytlačuje z těla důležité látky, jakými jsou vitamin B, vápník a hořčík. V některých zemích se snaží snížit spotřebu nežádoucích látek, včetně cukru a soli, vyšším zdaněním potravin s jejich vysokým obsahem. Doposud však nikde příliš neuspěli. Odborné studie uvádějí, že průmyslový cukr má vliv také na lidskou povahu a chování člověka. Studie o tom, že ničí dětský chrup, existují od roku 1925.

Cukr je všude kolem nás

Cukr najdeme v současné době všude. Nachází se v sýru, šunce, dokonce i v tvrdých salámech. Na naše zdraví má vliv jednak druh cukru a zkonzumované množství. Náš mozek má velkou spotřebu sacharidů a ve formě glukózy jsou zpravidla jediným zdrojem energie. Aby mohl  mozek normálně fungovat, je stálý přísun sacharidů velmi důležitý. Mozek je v podstatě velmi energeticky náročný, že může spotřebovat víc než polovinu našeho příjmu sacharidů. Problém je v tom, že rafinovaný cukr, který v naší stravě převládá, škodí daleko více, než pomáhá.