Bolesti z přetížení

Bolesti páteře zná snad každý dospělý člověk, ale ani děti nejsou žádnou výjimkou. Mezi nejčastější příčiny náhlých bolestí pohybového aparátu patří nadměrná zátěž nebo naopak absence pohybu nebo úrazy. Našim zádům neprospívá dlouhodobé stání, prudké pohyby, nesprávné pohybové stereotypy a neustálé sezení u počítače. Smutné je, že u mladých lidí se tyto negativní jevy objevují již od útlého dětství. Světová zdravotnická organizace (WHO) označila potíže se zády za „prioritní onemocnění současného světa“ a mnozí naši přední odborníci tyto potíže tedy řadí mezi civilizační.

Cvičilo se více

Generace našich babiček cvičila a sportovala zcela přirozeně a také musíme konstatovat, že se cvičilo i daleko více s chutí. V současné době jde všechno spíše do extrémů a děti se buď sportu věnují závodně nebo takřka vůbec. Takže jsou dvě polohy, buď děti přetěžujeme, nebo je necháme sedět u počítačů a mobilů. Velkou měrou přibývá také obézních dětí. Veškeré další problémy se potom vystupňují v dospělosti. Takřka devadesát pět procent dětí se vyznačuje špatným držením těla.

Příčiny a léčba bolesti

Důvodů, proč nás naše klouby a pohybový aparát zlobí, může být více. Jedná se např. o degenerativní kloubní změny, zánětlivé procesy, otoky, různé typy poranění nebo se může jednat o následky jiných onemocnění. V současnosti se na bolesti zad využívá celá řada terapií. Základ léčby tvoří fyzioterapie, kdy je pacientovi sestaven individuální program léčebných metod a cvičení.

Co je to osteopatie a chiropraxe?

Osteopatie je metoda, která pracuje se zásadou rovnováhy, propojenosti a celistvosti. Pro obnovení nebo udržení harmonie se k léčbě využívá speciálních manipulací. Chiropraxe znamená laicky „napravování“, které se provádí pomocí krátkého rychlého pohybu v kloubech a v jehož důsledku dojde ke zvětšení rozsahu pohybu kloubního pouzdra a okolních tkání.

Masáže

Pomocí léčebných masáží dochází k uvolnění a zmírnění svalového napětí.

Hluboká masáž může stimulovat spoušťové body, kdy se jedná o určité oblasti ve většině velkých svalů, které mají tendence ke křečím a vytváření drobných uzlíků, které jsou citlivé na dotek nebo tlak.

Pilatesova  technika a jóga

Jedná se o cvičební techniku, která propojuje tělo a mysl a soustředí se na rozvíjení „stabilizačních“ svalů, a to jak břišních, tak svalstva krku a ramen, páteře a pánve. Jednotlivé cviky jsou zaměřeny na zlepšení pružnosti a držení těla. Jóga jako terapie je známá již přes pět tisíc let a bývá zvolena jak vhodný doplňující prvek, který znásobí účinnost klasických způsobů léčení. Jógová cvičení prohlubují celkové tělesné zdraví a pocit spokojenosti.

Akupunkura

Tato metoda byla velkým pomocníkem již od nepaměti a spoléhali na ni čínští a japonští lékaři. Aplikace jehliček patří k účinným prostředkům, jak odstranit bolest a posílit a zharmonizovat organismus.

Psychologická podpora

Mnozí odborníci poukazují také na to, že celá řada potíží se zády není pouze fyzického, ale také psychického rázu. Somatické potíže bývají mnohdy až jejich následek. Bohužel bývá tato stránka u nás stále ještě podhodnocena a v případě takto podceněných potíží existuje několikanásobné riziko vzniku depresí.

Elektroterapie

Patří mezi velmi osvědčenou léčbu bolestivých stavů a zejména metoda tzv. transkutánní elektrická nervová stimulace (TENS) využívá mírné elektrické výboje. Pomocí této léčby dochází k úlevě svalovcových křečí nebo zmírnění potíží s rovnováhou.

Operativní zákrok

V případě, že již jiné typy léčby nezabírají, přichází na řadu operace. Existuje celá řada operačních technik, včetně spojování obratlů, výměny meziobratlové ploténky, snížení tlaku na míchu apod. Cíle operace páteře se odvíjí od jejich příčin a projevů.

Věk je jen číslo

S přibývajícím věkem bychom se o sebe měli daleko více starat, abychom si udrželi pevné zdraví, co možná nejdéle. Věk nám sice může přinést jistá omezení, ale jestliže budeme aktivní, určitě to přinese své ovoce. Větší zdravotní změny přicházejí zejména po padesátém roce věku, kdy se začínají ozývat zejména klouby a dostavuje se větší únava. V případě, že se dostatečně a správně nepohybujeme, začínáme tloustnout a vést pohodlný život.

Jaká pohybová aktivita je vhodná?

Odborníci považují za dostatečnou pohybovou aktivitu, je li provozována 30 -45 minut denně, ideálně minimálně 3x týdně. Pro to, abychom si udrželi kondici, je podstatná délka cvičení, pravidelnost pohybu a také jeho optimální intenzita. V případě, že jsme se již dlouho pohybu nevěnovali nebo jsme cvičili minimálně, doporučuje se celkové interní vyšetření. Při počínajících potížích se zády nebo klouby, se doporučuje vyšetření pohybového aparátu. Při chronických srdečních potížích, akutních potížích, poraněních nebo nestabilní cukrovce bychom však cvičit neměli.

Aerobní cvičení

Lidé ve vyšším věku by měli provozovat aerobní cvičení v nižší a střední frekvenci, protože tehdy dochází ke zvýšenému spalování tuků a redukci tukové tkáně. Za velmi prospěšné se považuje svižná chůze, která patří k nejpřirozenější formě pohybu  a zapojují se při ní také horní končetiny. Plavání nebo cvičení ve vodě rovnoměrně zatěžuje celé tělo a šetří klouby. Dobrá rovnováha, skvělá kondice je také výraznou prevencí pádů.

Začátečníci

V případě, že se cvičením začínáme, je vhodné cvičit pod dohledem zkušeného fyzioterapeuta nebo trenéra. Zejména na začátku cvičení bychom neměli přeceňovat své síly a svou zátěž bychom měli volt spíše postupnou formou. Při cvičení nesmíme zapomenout také na správné dýchání a pravidelně doplňovat tekutiny. Jestliže při cvičení cítíme bolest, měli bychom přestat. V každém případě se nedoporučují cviky, při kterých dochází k rychlým změnám polohy nebo zaklánět hlavu. Měli bychom také myslet na správný odpočinek a regeneraci.