Slevy s ČPZP 2019

Co je to vláknina?

Vláknina je nezbytnou součástí naši potravy a patří k nestravitelným polysacharidům a je součástí pouze rostlinné složky naší stravy. Podle jednotlivých druhů různého složení vlákninu dělíme na rozpustnou ve vodě, která významnou měrou napomáhá pohybu potravy naší trávicí soustavou, a na vlákninu nerozpustnou, která vstřebává vodu a zpomaluje trávení škrobů.

Vláknina rozpustná

Rozpustná vláknina je obsažena v mnoha druzích potravin, hlavně však v luštěninách (hrách, sójové boby, fazole), v obilninách (oves, žito, ječmen), některém ovoci (jablka, banány), některé zelenině (brokolice, mrkev) a v bramborách bez slupky. U luštěnin se musíme pozastavit, neboť obsahují sacharidy, které jsou nestravitelné trávicím ústrojím, ale rozkládají je až bakterie v tlustém střevě. To způsobuje známé a nepříjemné nadýmání.

Vláknina nerozpustná

Zdrojem nerozpustné vlákniny jsou celá zrna obilnin a jídla z nich připravená, ořechy a semena, zelenina, jako například zelené fazole, květák, cuketa, celer, sušené švestky a slupky z některých druhů ovoce a rajčat.

Doporučený denní příjem

Pro zdravého dospělého jedince se doporučuje alespoň 20-35 g vlákniny denně v závislosti na příjmu energie: např. jídlo s kalorickou hodnotou 8 400 kj by mělo obsahovat alespoň 25 g vlákniny. U dětí platí, že počet gramů na den odpovídá věku dítěte navýšenému o 5, tzn., že čtyřleté dítě má sníst alespoň 9 g vlákniny denně.

Prevence

Množství vlákniny ve stravě je důležitou prevencí proti různým chorobám a potížím. Při nedostatku vlákniny hrozí obezita, vysoký krevní tlak, cukrovka, hemeroidy nebo cévní onemocnění.  Vláknina je také dobrým pomocníkem při hubnutí, neboť je nízkokalorická a současně poměrně sytá. Avšak i v tomto případě nesmíme nic přehánět a tělo si musí na vlákninu zvykat postupně, jinak bychom si mohli přivodit bolesti žaludku a špatné vstřebávání některých důležitých vitaminů.

Facebook

Infocentrum
810 800 000, 597 089 205
(částečně hrazeno)

kód pojišťovny: 205