Proč je ženám větší zima?

Pocity chladu trpí většina žen. Proč tomu tak je? Oproti mužům disponují menším podílem svalové hmoty (dvacet pět procent, u mužů je to čtyřicet procent). Ženy mají také o patnáct procent tenčí kůži, tudíž receptory reagují na zimu mnohem rychleji. Už při venkovní teplotě 15°C (muži od deseti stupňů) ženský organismus posílá teplo z rukou a nohou do životně důležitých  orgánů.

V játrech se skladuje životně důležitý vitamin B12, podílející se na tvorbě červených krvinek, jež zásobují buňky kyslíkem. Pokud je množství B12 nedostačující, pociťujeme nejen únavu, ale i zvýšenou citlivost na chlad. Proto bychom do naší stravy měli zařadit lososa, tuňáka nebo hovězí maso. Žaludek potřebuje v chladných dnech zahřát. Dopřejte mu jehněčí, krůtí, zeleninové vývary a pokrmy kořeněné zázvorem a fenyklem. Zchlazení mu naopak přivodí exotické ovoce, citrusy, listové saláty, tvaroh a bílé víno.
Ledviny udržují správné vodní hospodářství v organismu. Je-li dostatečně hydratovaný, více odolává útokům zimy. Nejsnazším opatřením je každou hodinu vypít sklenici čisté, neperlivé vody. Ledviny uchovávejte neustále v teple za pomoci termoprádla.
Na rychlejší a intenzivnější promrzání má vliv i nedostatek spánku. Ovlivňuje regulační mechanismy v mozku. Chlad odstraníte tím, že si dopřejete alespoň sedmihodinový spánek. Správná teplota v ložnici je okolo 19°C.

Rozhodně nepodceňujte krátkodobé pobyty venku, i na pár minut si berte pokrývku hlavy, protože největší množství tepla uniká z vrcholku hlavy. Na průvan a chlad je také náchylný krk a šíje.
S poklesem venkovní teploty koncentruje tělo energii ve svém středu, tedy v místě životně důležitých orgánů. Proto se pak jí už nohám nedostává a prochládají. Periferní prokrvování lze podpořit třeba tinkturou z kaštanu nebo přidáváním mleté skořice do jídla. Naše tělo je geneticky naprogramováno tak, že při chladu přednostně nažene a koncentruje krev do srdce a mozku. Proto můžeme kromě dolních končetin pocítit i mrazení v horních končetinách. V akutním případě masírujte krouživým pohybem prsty jedné ruky prsty druhé ruky. Pak spojte dlaně k sobě jako při modlitbě a zhruba šedesátkrát je třete o sebe. Pro lepší prokrvení využijte arnikový olej.