Posilujte pánevní dno

Stresová inkontinence je nejčastějším typem inkontinence a setkalo se s ním zhruba 40% žen nezávisle na věku. V některých případech se může týkat také nastávajících matek nebo čerstvých matek po porodu. Mezi nejčastější příznaky patří únik moči v důsledku nedostatečně uzavřené močové trubice při zvýšeném nitrobřišním tlaku. Pod tíhou dochází ke zvýšení tlaku na měkké tkáně pánevního dna. Tento problém není pouze problémem zdravotním, ale také i psychosociálním.

Svalová gymnastika

Nezbytnost svalové gymnastiky pánevního dna není nic nového. V souvislosti se samovolným únikem moči je gymnastika svalů pánevního dna  nejdůležitější součástí léčby a také první volbou. Teprve až za cvičením a fyzioterapií  se navrhuje při potížích s inkontinencí elektostimulační a medikamentózní léčba, popř. se přistupuje k operativnímu řešení.

Základní cvičení

Pomocí základního cvičení můžeme zlepšit také držení těla, posílit břišní a hýžďové svaly. V případě, že jsou svaly pánevního dna oslabeny, docházíí k poklesu svalstva a vaziva pánevního dna po porodu, po náročném fyzickém zatížení, popř. v důsledku pokročilého věku, kdy je ochabování svalů zcela přirozené. Svalstvo pánevního dna udržuje správnou polohu močového měchýře, zejména jeho hrdla. Nežádoucího úniku moči se můžeme při pravidelném cvičení zbavit již po několika měsících poctivého cvičení. V průběhu cvičení musíme dbát také na správné a pravidelné dýchání. Fyzioterapeuté doporučují nácvik dýchání do oblasti beder, které jsou cvičení pánevního dna velmi důležité. Inkontinence souvisí nejen s povoleným pánevním dnem, ale také s přetíženou a bolavou bederní páteří a povoleným břišním svalstvem.

Menopauza

Na menopauzu je vhodné se dobře připravit, abychom její průběh zvládly jak po fyzické, tak po psychické stránce. Většinou od 45. roku ženy dochází k tzv. perimenouze, což představuje určitou přípravu na menopauzu. Většinou se jedná o projevy nepravidelné menstruace, mohou se projevit menopauzální příznaky, mezi které patří např. návaly horka, pocení, změny nálady, větší únava, nespavost, vysušení sliznic, přibývání na hmotnosti apod.

Jak se připravit?

Nutriční terapeuté doporučují zahájit na jaře a podzim pravidelné detoxikace, která může mít různou formu. V našem jídelníčku by měla převládat čerstvá strava, nemleté obiloviny, kvalitní maso, dostatek vlákniny, čerstvé zeleninové šťávy a důkladný pitný režim. Zdravě a přiměřeně bychom se měli stravovat také i mimo detoxikační období. Nezapomeňte také na pravidelné prohlídky u svého praktického lékaře a gynekologa. Tyto prohlídky vás mohou včas upozornit na případné potíže.