Slevy s ČPZP 2019

Reakce na zátěžové situace

Situace, které vnímáme jako nepříjemné se v našem organismu projevují různými změnami především v endokrinním systému, kardiovaskulárním, nervovém a dalších tělesných systémech. V případě, že je zátěž, intenzita nadměrně veliká a člověk nemá dostatečné rezervy, má naše tělo tendenci vzdát se boje a tělesné orgány a funkce jsou v naprostém útlumu. Odborníci jsou názoru, že velké množství nemocí je přímo úměrné stresu. Také naše emocionální zdraví a chování je ovlivněno stresem. Velké množství mentálních zdravotních problémů má velmi úzkou spojitost se stresujícím životem.

Duševní a fyzické schopnosti

Každý jedinec má zcela jiné duševní a fyzické schopnosti jakým bojuje se stresem. Jednou z možností, jak se vyrovnávat se stresem, je naučit se pozitivně reagovat na změny a minimalizovat negativní reakce. Pozitivní změnu pro náš organismus představuje např. relaxace, při které jsou svaly uvolněné a my necítíme zvýšené svalové napětí. Každý člověk potřebuje určitý typ strategie vyrovnávání se stresem, a proto my měl hledat taková, která mu nejvíce vyhovují.

Neduste se

Lidé, kteří jsou spíše introvertní, prožívají své těžkosti uvnitř sebe a mají potíže se někomu svěřit. Když zažijeme nějakou životní změnu, je vždy lepší, když nejsme sami a můžeme obrátit na rodinu nebo blízké přátele. Pokud člověk drží vždy své problémy v sobě, nevyužívá rozumně svých prostředků a zbytečně se trápí. Ne nadarmo se říká, že sdílená starost je poloviční starost.

Hospodaření s časem

Lidé, kteří neumí se svým časem hospodárně nakládat a stále „nic nestíhají“ žijí v neustálém stresu a stresují i své okolí. Stačilo by však se naučit se svým časem lépe zacházet a zaměřit svou pozornost na podstatné záležitosti. Celá řada lidí si ani neuvědomuje, kolik zbytečného času stráví lidé koukáním do mobilu, telefonováním, sledováním televize nebo povídáním „o ničem“.  Jakmile odstraníme tyto zbytečnosti, zjistíme, že se nám mnohem lépe dýchá. Také je velmi prospěšné, když máme svůj denní rozvrh rozplánovaný dopředu. Někteří lidé mají ve zvyku dělat několik věcí najednou a pořádně nezvládnou dodělat takřka nic.

Relaxační techniky

Podobně jako aerobní nebo jiná cvičení také cílené relaxační techniky mohou mít pozitivní účinky na stresovou odpověď. Relaxace velmi pomáhá s obnovou energetických zdrojů. Existuje celá řada relaxačních technik, které budou našemu duševnímu zdraví prospívat. Mezi nejčastěji využívané techniky patří relaxační koupele, masáže, dechová gymnastika, autogenní trénink, meditace nebo progresivní relaxace. 

Výživa

Jídlo, které konzumujeme se výrazně podílí na tom, zda se naše schopnost se stresem zlepší nebo naopak zhorší. Nadměrná konzumace jídla nebo hladovění může velmi rozhodit naši tělesnou rovnováhu. Kalorická a tučná jídla, konzumace nezdravých typů jídel, může výrazně zhoršit naši energii a psychickou odolnost a také vyvolávají mnohé nežádoucí účinky.

Masáže

Vybrané masážní techniky mohou výrazně zlepšit reakci na stresové situace. Při stresu dochází zpravidla k tomu, že svaly krku, šíje, ramen a zad jsou velmi ztuhlé a strnulé. Mezi velmi oblíbené patří klasická nebo aromaterapeutická masáž. Masáže lze také vhodně zkombinovat s jinými typy procedur (zábaly, saunou apod.).

Hudba

Hudba velmi ovlivňuje naše emoce a naši náladu. Ať již hudbu posloucháme nebo hrajeme na nějaký hudební nástroj, je to pro nás vynikající terapie. S pomocí hudby dokážeme na stres zcela zapomenout, protože objevíme krásu, harmonii a „nasytíme“ naše emocionální, tělesné a sociální potřeby.

Jacobsnova progresivní relaxace

Jedná se o metodu, jejíž základním principem je postupné procvičování jednotlivých svalových skupin. Hlavním cílem této metody je maximální uvolnění svalstva celého těla a postupný vědomý nácvik rozdílu mezi pocitem kontrakce a uvolnění svalstva. Tato metoda může také velmi pomoci při bolestech hlavy nebo zad a působí stimulačně na imunitní systém.

Autogenní trénink

Jedná se o techniku, která je navozena za pomoci svalové relaxace formou autosugesce, což znamená, že člověk si navodí pocity tíhy a horka v končetinách a trupu. Pocit horka je způsoben rozšířením krevních cév, které zvětšují proudění krve do končetin. Při této technice člověk leží na podložce a sedí se zavřenýma očima a soustředí se na pocit tíhy, horka, srdce, dýchání, břicho a čelo.

Meditace

Jedná se o duševní cvičení, které přináší fyzické a také psychické uspokojení. Pomocí této techniky můžeme pracovat v období, kdy u nás dochází ke zvýšenému napětí a stresu. Techniku si lze velmi snadno osvojit a můžeme ji využívat kdykoli a kdekoli. Existují různé typy meditací, které jsou využívány podle cíle, jež má být naplněn. Meditace v sobě skrývá velmi pozitivní účinky, které přispívají k regeneraci těla i mysli.

Facebook

Infocentrum
810 800 000, 597 089 205
(částečně hrazeno)

kód pojišťovny: 205