Zachraňte své vlasy

Vlasy a vlasová pokožka jsou náš nejvyšší bod, který má kontakt s UV zářením. Navíc musí odolat i vysokým teplotám, vysušujícímu větru, chloru v bazénech a mořské vodě.
Kvalitní šampony, kondicionéry a vlasové spreje a oleje s UV faktorem umí hodně napravit, ale nesmíme zapomínat používat pokrývky hlavy.

Vlasy se skládají z množství chemických prvků, proteinů, aminokyselin, lipidů a vody. Aby byly i v létě zdravé, už od jara se doporučuje užívat beta-karoten, vitaminy B a zinek. Beta-karoten je antioxidant chránící mimo jiné i vlasovou pokožku před oxidačním stresem (UV zářením), vitaminy ze skupiny B omezují vypadávání vlasů, tvorbu lupů a představují také UV ochranu. Zinek vlasy posiluje a zabraňuje jejich vysoušení. Během teplejších měsíců v roce v roce se vyplatí podpořit hydrataci vlasové pokožky a růst vlasů posílit vlasovou mezoterapií. Ta vlasy nejen hloubkově hydratuje, ale také vyživuje vlasové cibulky a dodává vlasům potřebné aminokyseliny, vitaminy i kyselinu hyaluronovou.

Struktura vlasu se během života mění a z bohaté hřívy, která pro nás byla samozřejmostí v mládí, se stane mnohem řidší porost. Za touto proměnou mohou stát nešetrné chemické zásahy, jež zhoršují kvalitu vlasu. Na kvalitě vlasu se projeví také maz na kůži a ve vlasových folikulech či lupy způsobující nedostatečnou výživu. Pevnost vlasů u žen ovlivní i nízká hladina estrogenů s relativní převahou androgenů. Pak dochází k četným změnám, například ke zkrácení jedné fáze růstu a následnému slábnutí vlasů.

Každý člověk má na hlavě zhruba 100 až 120 tisíc vlasů. Denně nám jich vypadne 40 až 70. Větší množství vypadaných vlasů je již známkou nějakého problému.
Přirozená obměna vlasů, kdy dochází k jejich vypadávání, je běžným jevem. Zpozornět bychom měli, když vlasy začnou nápadně řídnout a během mytí, česání či dalších úprav nám jich vypadne více než sto denně. Stanovit počet vypadávaných vlasů je obtížné: vodítkem může být, pozorujete-li vlasy na polštáři, na oblečení nebo vidíte-li v zrcadle prosvítající pokožku.

Kdy padají vlasy nejčastěji? U žen obecně jde o hormonální změny v těhotenství, po porodu či menopauze. Negativní vliv v tomto směru může sehrát i hormonální antikoncepce. Svou roli hraje také životospráva a zacházení s vlasy – rozhodně pro ně není ideální horké fénování, žehlení a nešetrné kartáčování. U mužů patří k nejčastějším příčinám vypadávání dědičná citlivost na pohlavní hormon testosteron zvaná androgenetická alopecie vlasů. I tu však lze řešit v případě, že dotyčný vyhledá profesionální pomoc dříve, než dojde ke zničení kořínku vlasů.

Jedním z častých onemocnění, při nichž svědí pokožka hlavy, je seborea. Postihuje nejen vlasovou pokožku, ale i čelo, okolí očí, nos, občas i trup a záda, Vyznačuje se mastnými, lupovitými a zánětlivými místy na kůži. Napadená pokožka je potažená červenými a žlutými šupinkami, jež svědí, až pálí. Onemocnění provází nadměrná tvorba kožního mazu, následovaná zvýšeným mazotokem. Ve vlasech vypadá jako lupy větší velikosti. V mazu se navíc dobře daří kvasinkám, často dochází k jejich přemnožení. Ani seborea nemá, podobně jako klasické lupy, jen jednu příčinu, jde o souběh několika dílčích faktorů. Druhým častým problémem jsou lupy. Příčin jejich vzniku je více a nezáleží přitom na faktu, zda je pokožka hlavy mastná, nebo suchá, ani na tom, jakou kvalitu vlasů máme.

Naše vlastní chyby

Častý prohřešek představuje nesprávná péče o vlasy: špatně smytý šampon dráždí jemnou pokožku hlavy, která reaguje právě tvorbou lupů. Další příčina tkví ve špatném stravování, nedostatku vitaminů nebo přítomnosti plísní v organismu. Nadstavbu nad tím vším ještě tvoří kožní nemoci, jež mohou být za lupy mylně považovány – třeba lupénka, ekzém nebo seboroická dermatitida.

Vlasům škodíme nesprávným výběrem vlasových přípravků. Přípravky s obsahem sulfátů, silikonů, pěnidel, plnidel a dalších škodlivých látek vlasy zatěžují a ucpávají vlasové folikuly. Střídání přípravků není ničím neobvyklým – avšak když nás například začne svědit vlasová pokožka, může se stát, že novým přípravkem problém utišíme, ale začas se svědění objeví znovu. Po použití kondicionéru a masky bychom neměli vlasy intenzivně třít ručníkem. Jinak by mohl vstřebat všechny účinné a výživné látky, což pak sníží jejich efekt.
I foukání vlasů má svá pravidla. Při foukání v předklonu je sice účes objemnější, ale zároveň dochází k oslabování délek. Vlasy raději foukejte ve směru růstu vlasů. Vlasům nepřidá ani časté používání žehličky.

Pozor na stahování mokrých vlasů. Především majitelky dlouhých vlnitých vlasů mají tendenci stahovat je ještě mokré do drdolu. Tím se oslabují a více lámou. Pozor i na stahování suchých vlasů. Gumičky vyměňujte za každé jiné materiály, aby se místo tření měnilo a tah na kštici byl co nejmenší. Jinak tím trpí i vlasové kořínky a oslabuje se celé vlasové vlákno.
Barvení vlasů raději přenechte odborníkům. Některé barvy z drogerie nejsou tak šetrné a kvalitní jako ty profesionální. Hlavně vlasům neprospěje, když není dodržen správný postup barvení – v důsledku toho může dojít až ke spálení vlasů, jejich dehydrataci a poškození vlasové pokožky.

Zdravý vlas je optimální mýt dvakrát týdně šamponem a poté jej ošetřit kondicionérem, který vlas „obnažený“ mytím, opět uzavře. Vlasy se pak také budou méně lámat. Minimálně jednou za měsíc by neměla chybět intenzivní maska či zábal. Vlasová maska doplní do vlasové délky bílkoviny a vlas hydratuje. Vlasy po jejím použití získají na objemu a stanou se pevnějšími, vitálnějšími a odolnějšími vůči vnějším vlivům. Jste-li zvyklá vlasy pravidelně fénovat, kulmovat a žehlit, rozhodně používejte ochranný krém na vlasové délky. Opomíjenou stránkou ovlivňující kvalitu vlasů je složení stravy. Nezapomínejte zařadit do jídelníčku bílkoviny (luštěniny, vejce, ryby – ty zajistí příjem omega-3 a omega-6 mastných kyselin, jež dodají lesk). Chybět nesmí ovoce, zelenina (převážně listová, která obsahuje množství železa pro okysličování krve), vitaminy C a E a zejména vitaminy skupiny B, minerály (hořčík) a stopové prvky (zinek).

Co vlasy regeneruje:

  •          Po umytí je nechte volně oschnout nebo fén nastavte na co nejnižší teplotu.
  •          Jednou až dvakrát týdně jim dopřejte hydratační masku.
  •          Uleví jim opláchnutí pod sprchou u bazénu nebo na pláži.

Vlasová pokožka je stejně citlivá jako vaše pleť a problémy s ní se odrážejí i na hlavě. Navíc vlasové váčky způsobují, že je zde pokožka mnohem prostupnější. Tudy mohou toxiny snáze putovat do krevního řečiště. Z těchto důvodů začaly jak profesionální, tak konvenční značky vytvářet řady kosmetických přípravků bez parabenů (pro tělo nedobrých konzervantů), odstranily ropné deriváty a často i silikony. Zmíněné látky jsou mnohem škodlivější v šamponech, protože se setkají přímo s pokožkou. Pokud ale nanášíte kondicionér jen do délek, není to tak velký problém. Šampony se vedle zdravě rostoucího vlasu starají i o jeho objem, nemusejí být proto nijak výživné. Stačí, když mají jemné mycí složky a v případě lupů či velmi mastných vlasů přispěje k účinnosti i nějaké antibakteriální činidlo, třeba v podobě esenciálního oleje.

Možná je vám původ silikonů, SLES a SLS lhostejný, protože objem a krásný vlas odrážející světlo do všech směrů lze bez těchto složek získat jen stěží. Složky sodium lauryl sulfát a sodium laureth sulfát jsou povrchově aktivní látky, které dokonale odmastí povrch, ale mohou být i velmi dráždivé – odmaštěná pokožka hlavy se pak nesnadno dostává do normálu a harmonie. Strádající vlasová pokožka obvykle znamená nezdravý vlas, který z ní později vyroste. Další položkou jsou silikony, které se objevují i v šamponech bez ropných derivátů. Lze je totiž získat i z rostlinných a jiných zdrojů než jen z ropy. Jejich velkou devízou je, že vlas dokonale vyhladí – je pak lépe rozčesatelný a krásně se leskne. Silikony vlas a pokožku hlavy bohužel obalují nánosy, které časem fungují jako igelitový sáček a kůže i vlas se tak dusí, vlas chřadne a slábne. Na vrstvu silikonů obvykle špatně chytá barva a vlasové pokožce vyvstane mnoho zdravotních problémů.