Hypertenze

Hypertenze je zrádná v tom, že vůbec nebolí, avšak může dotyčného zabít. Až jedna čtvrtina lidí nad čtyřicet let v důsledku neléčené hypertenze umírá.  Hodnoty krevního tlaku jsou u různých lidí odlišné s ohledem na věk a momentální okolnosti. Obecně můžeme konstatovat, že za optimální se považují hodnoty mírně pod 120/80. I v případě, že máme pravidelně naměřené hodnoty do 129/84 mm Hg, nemusíme si vůbec dělat vrásky.  V případě, že náš tlak stoupne na 140/90 mm Hg, měli bychom navštívit svého lékaře. U lidí nad padesát let má vysoké hodnoty krevního tlaku každý druhý jedinec.

Příčiny hypertenze

Za vznikem hypertenze stojí nejen genetické predispozice, ale také nadměrný přísun soli, nadměrná konzumace alkoholu, neaktivní způsob života, kouření, nadváha, stresové situace. Odborníci řadí stres k rizikovým faktorům kardiovaskulárních onemocnění. Stres představuje reakci organismu na útok zvenčí. Umožňuje přežít, zaútočit nebo utéct. Při stresu dochází ke zvýšení tepové frekvence a tlaku. Hypertenze může být vyvolána také jiným onemocněním. Tzv. sekundární hypertenze může být vyvolaná např. nezhoubným nádorem ledvin, onemocněním ledvin, zvýšenou činností štítné žlázy nebo se může objevit v těhotenství, popř. se jedná o nežádoucí účinek léků. Zrádnost hypertenze spočívá v tom, že se může objevit až po dlouhé době. Pro osoby trpící vysokým krevním tlakem jsou nevhodné potraviny obsahující lékořici a ženšen. Ve stravě je naopak nezbytné navýšit přísun polynenasycených mastných kyselin omega – 3, které se vyskytují v tučných rybách, ořeších, semínkách. Dále odborníci doporučují navýšit přísun draslíku, který se nachází např. v banánech, bramborách nebo pomerančích. Obecně bychom si měli dopřávat více ovoce a zeleniny, především cibuli, česnek a celer.

Měření krevního tlaku

Kromě prevence a změn v životním stylu je také nezbytné, měřit si pravidelně krevní tlak pomocí spolehlivého tlakoměru. Měli bychom vybírat takový tlakoměr, který má jednoduché ovládání, má veliká tlačítka a dobře čitelný displej, což je důležité zejména u starších osob. Před měřením bychom se měli posadit a snažit se zklidnit myšlenky. Ideální je provádět měří ráno a večer. Nasadíme si manžetu tlakoměru – šířku vybírejme podle své paže. Pokud by byla manžeta příliš široká nebo úzká tak by došlo k ovlivnění měření. Měření na levé a pravé paži se mohou lišit až o 20 mm Hg. Měli bychom zjistit na které paži máme vyšší hodnoty a pak bychom na té paži měli měření provádět. Ruku uvolníme a zkontrolujeme rukávy. Paži, na které provádíme měření, by měla být v klidu a nehýbat s ní. Zadržování dechu může výsledek měření zásadně ovlivnit.  Jakmile začne tlakoměr pípat necháme vypustit manžetu a po třech minutách si tlak změříme ještě jednou. Zapíšeme si průměrnou hodnotu obou měření. Jestliže se léčíme s vysokým krevním tlakem, měli bychom si vést tabulku, do které si si budeme zapisovat dané měření.