Civilizační choroby

Životní styl 21. století nám sice přináší celou řadu výhod, pohodlí, ale současně nás obklopuje neustálý spěch, honba za úspěchem, stres a také znečištěné prostředí či nekvalitní potraviny. Zejména hektický život a stres vede k nárůstu civilizačních onemocnění. Nejčastějším typem civilizačních onemocnění je onemocnění srdce, onemocnění dýchacích cest, poruchy vyšší nervové činnosti a obezita.  Takřka pětina obyvatel české republiky včetně dětí trpí dýchacími potížemi. Mezi hlavní příčiny příležitostné i trvalé dechové nedostatečnosti patří zejména průduškové astma, které je provázeno záchvaty dušnost, což může vyvolávat především prach, alergeny nebo psychický stres.  Mezi další početnou skupinu osob trpících trvalými dýchacími potížemi patří onemocnění plicní tkáně nazývané chronická obstrukční plicní nemoc. K ní se velmi snadno mohou dopracovat chroničtí kuřáci, lidé pracující v prašném prostředí nebo alergici.

Mozek

Mozek patří k funkčně nejvyššímu orgánu kontroly pro fungování celého organismu. V současné době není výjimkou dožívat se 90 let věku i více, dochází k nárůstu počtu osob trpících sklerózou a Alzheimerovou chorobou. V současné době bohužel vidíme také nárůst 50 letých osob trpících Alzheimerem.  Mezi ohrožené osoby patří lidé u nichž se v rodině tato nemoc vyskytovala, lidé vystaveni přemíře stresu a psychicky náročných situací nebo osoby trpící depresí. Správná péče o centrální orgán – mozek je proto klíčová, a to nejen u osob starších, ale u všech. Je nutné umět mozek trénovat, nenechat ho zahálet, ale také umět relaxovat. Současně je v dnešní době možné stimulovat mozek pomocí vhodných přípravků ve formě doplňků stravy nebo pomocí přírodních potravin.

Hypertenze

Hypertenze neboli vysoký krevní tlak se stal v posledních letech strašákem čím dál většího počtu obyvatel. Vysoký krevní tlak byl zjištěn u poloviny českých dospělých mužů a u více než třetiny žen. Současně patří  hypertenze k nejvýznamnějším rizikových faktorům kardiovaskulárního onemocnění. Zejména infarkt myokardu a cévní mozková příhoda patří k nejčastějším příčinám úmrtí a jsou nejčastějším důvodem hospitalizace v nemocnici.

Konzumace nevhodné stravy

Přispívá ke vzniku celé řady onemocnění. Jedná se především o potraviny přispívající ke vzniku zánětů, jako je např. alkohol a káva. Pro některé jedince je nevhodný lepek nebo jiný alergen. Naprosto nevhodné je stravování ve fast foodech a jednostranné byť zdravé stravování. Přísady používané v průmyslově zpracovaných potravinách urychlují proces stárnutí. Doporučuje se konzumovat v co nejvyšší míře čerstvě připravenou a kvalitní stravu bohatou na vitaminy a minerální látky. Lidé v přemíře pracovních aktivit někdy zapomínají na to nejzákladnější, což je zdravá strava a někdy jim po náročném pracovním dni nezbývají síly na přípravu jídla.

Stres

S tímto problémem se potýkáme takřka každodenně, ať už se jedná o stres pracovní, nefunkční vztahy nebo špatnou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Jak moc necháváme stres proniknout do našeho života? Co nám brání v tom, aby náš život byl klidnější?

Deficit spánku

Odborníci již po dlouhou dobu upozorňují na skutečnost, že dlouhodobý nedostatek spánku ovlivňuje mnoho systémů těla.  Problematické je v současné době i nadměrné využívání internetu, ať už se jedná o práci nebo zábavu. Před spaním bychom určitě měli vypnout chytré mobilní telefony, počítač nebo televizi. Měli bychom se naučit nemít v místnosti, kde spíme žádné elektronické přístroje. Je vhodné naučit se jít spát i vstávat pokud možno v pravidelnou dobu. Naše biologické hodiny budou spokojené a bude vytvářet tolik potřebný melatonin. Při přípravě ke spánku bychom si měli vytvořit vlastní rituály.

Spánkové cykly

 Spánek je jednu až dvě hodiny trvající cyklus, který obsahuje několik fází. Za noc by mělo proběhnout až pět takových cyklů. Usínáme- li, přichází fáze nazvaná NREM 1. Člověk je částečně ještě při vědomí o čemž někdy svědčí záškuby končetin. Oči se pod víčky pomalu hýbají. Tato fáze představuje 2 až 5 procent spánku. Následuje NREM 2. Svalové napětí spáče se snižuje, nic si neuvědomuje, spánek je však lehký. Zabere 40 až 55 procent spánku. Poté se spánek stává hlubším, nastává fáze NREM 3. Představuje zhruba 5 procent spánku. Pro některé jedince může být tato fáze nepříjemná, provázejí ji noční děsy, náměsíčnost, mluvení ze spánku, pocení. NREM 4 je již spánek hluboký a je obtížné se z něj probudit. Dalších 10 až 25 procent spánku REM se nám zdají sny. Jestliže se fáze pravidelně střídají, spíme zdravě a ráno se probouzíme svěží.

Toxické látky a životní prostředí

Čistící prostředky , mýdla šampóny, deodoranty a kosmetika často obsahují škodlivé chemické látky, které působí jako endokrinní disruptory, mohou způsobit vážné nemoci a také přispět k předčasnému stárnutí. Krém, který kupujeme proti vráskám, může paradoxně obsahovat toxické látky, které nám škodí zevnitř. Je-li to možné, kupujme raději přírodní netoxické alternativy. Čím delší trvanlivost kosmetika má, tím vyšší a agresivnější bude obsah umělých konzervačních látek. Používá se například alkohol neboli etanol, který není tak účinný, a proto se musí používat ve vysokých koncentracích, které dráždí a vysušují kůži. Často se v různých formách používá ke konzervaci i toxický formaldehyd, který se může skrývat pod různými názvy.

Nedostatek cvičení

Pravidelná pohybová aktivita a vhodná forma cvičení může velmi ovlivnit nejen naši kondici, ale také náš zdravotní stav. Každodenní fyzická aktivita je prospěšná v prevenci a léčbě celé řady chorob. Díky pravidelnému pohybu můžeme snížit hladinu cholesterolu, zrychlit metabolismus a posílit hormonální rovnováhu. Navíc při tom účinně odbouráváme stres.

Masáže

Masáže představují velmi dobrou volbu v péči o tělo, protože je nejen výbornou složkou regenerace a podpory zdraví, ale slouží také jako výborný stimulant v procesu očisty organismu. Aby masáž podpořila celý proces očisty, je vhodné k ní přidat ještě peeling při sprchování, který pomáhá zbavit tělo odumřelých kožních buněk a usnadňuje také vstřebávání látek obsažených v následné péči. Masážní prostředky mohou být ve formě léčivých olejů nebo různých krémů a mastí. Masáž je prospěšná jako prevence a k udržení dobrého zdraví, zejména při problémech pohybového aparátu, stresu a s tím souvisejících psychických problémech.

Saunování

Odborníci doporučují zařadit saunování do svého režimu alespoň jednou za týden. Člověk se po saunování cítí příjemně unavený, ale s postupem času se dostaví pozitivní účinky. Dochází k uvolnění dýchacích cest, zbavení škodlivých látek, staneme se otužilejší. Jestliže zařadíme saunování do našeho života, přinese nám to uvolnění a psychickou pohodu. Pokožka se stane pružnější, tělo se očistí od nežádoucích látek a náš imunitní systém zesílí a to oceníme zejména v období chřipek a nachlazení. Se saunováním bychom měli začít pouze, když jsme zdraví a otužovat se musíme postupně a pravidelně.

Bylinné adaptogeny

Velké množství nejstarších a nejznámějších bylin chrání tělo před degenerací a spadá tak do kategorie, které nazýváme adaptogeny. Mezi jejich hlavní funkcí patří pomoct našemu tělu přizpůsobit se každodennímu životu a zejména stresovým situacím. Některé jsou prospěšné pro svůj systematický účinek, jiné pro účinek lokální. Mnoho z nich se podílí na regulaci buněčného metabolismu a stimulaci imunitního systému. Mezi nejznámnější adaptogeny patří například:

Ženšen – podílí se na zvyšování vitality a vyrovnává účinky stresu na organismus.

Mateří kašička – je známá pro své protinádorové preventivní účinky, snižuje hladinu cholesterolu, má protizánětlivé účinky a také posiluje imunitní systém.

Gingo biloba – působí preventivně proti Alzheimerově chorobě a jiným degenerativním onemocněním ovlivňujících paměť a kognitivní funkce.

Kurkuma – je používána pro své protizánětlivé a posilující účinky pro játra a žlučník.

Zelený čaj – obsahuje velké množství vitaminů, minerálů a účinných látek. Pomáhá chránit kůži před poškození sluncem, zmírňuje tvorbu vrásek a zlepšuje stav pokožky.

Užívání bylinných přípravků a preparátů je vhodné konzultovat s odborníky. Každá bylina má své specifické vlastnosti a je nutné, aby se s bylinami zacházelo uvážlivě a odborně.