Komplex vitaminu B

Vitaminy skupiny B se podílejí na udržení zdravé nervové soustavy, pokožky, očí, vlasů, jater a dutiny ústní, podobně jako k uchování zdravého napětí zažívacího traktu a udržení odpovídající funkce mozku. Vitaminy skupiny B řadíme mezi koenzymy, které se podílejí na produkci energie a mají svůj význam při omezení deprese nebo úzkostných stavů. Přiměřený příjem vitaminů skupiny B by měl být samozřejmý u jedinců staršího věku, protože ve vyšším věku se již tyto substance daleko hůře vstřebávají.

Vitamin B1(thiamin)

Thiamin zlepšuje krevní oběh a stimuluje krvetvorbu, metabolismus uhlohydrátů a produkci kyseliny chlorovodíkové, která je důležitá pro správné zažívání.  Dále se podílí na optimalizaci rozpoznávacích schopností a mozkovou aktivitu. Pozitivně ovlivňuje množství a kvalitu energie, růst, normální chuť k jídlu, kapacitu pro učení a je nutný k udržení svalového napětí střev, žaludku a také srdce. Funguje také jako antioxidant, který organismus chrání před degenerativními vlivy stárnutí, kouření a konzumace alkoholu.

Příznaky nedostatku

Nedostatek vitaminu se může projevit zácpou, zvětšením jater, únavou, nesoustředěností, trávicími poruchami, změnami srdečního rytmu, podrážděností, ztrátou chuti k jídlu, svalovou atrofií, nervozitou, necitlivostí rukou, bolestí a nadměrnou citlivostí, svalovými bolestmi nebo prudkým úbytkem tělesné hmotnosti.

Zdroje

Mezi nejbohatší přírodní zdroje thiaminu patří hnědá rýže, vaječný žloutek, ryby, zelenina, játra, burské oříšky, hrách, vepřové maso, drůbeží maso, pšeničné klíčky a celá zrna. Mezi další zdroje patří chřest, pivovarské kvasnice, brokolice, růžičková kapusta, ovesné vločky, řeřicha, švestky. Z rostlin si můžeme vybrat např. z. fenyklu, kopřivy, petržele, šípku, šalvěje, pískavce, lučního jetele, vojtěšky  nebo listu maliníku. 

Vitamin B2 (riboflavin)

Je nezbytný pro tvorbu červených krvinek, produkci protilátek, buněčné dýchání a růst. Snižuje únavu očí a působí preventivně proti očnímu zákalu. Stimuluje metabolismus tuků, uhlohydrátů a proteinů. Současně s vitaminem A udržuje podporuje sliznice v trávicím traktu. Usnadňuje využití kyslíku kožní tkání, zabraňuje tvorbě lupů, a napomáhá k absorpci železa a vitaminu B6 (pyridoxinu).  Dostatečný přívod riboflavinu je nezbytný zejména v těhotenství, protože jeho nedostatek může způsobit poškození vyvíjejícího plodu. Syndrom karpálního tunelu může být značně zmírněn léčebným programem zahrnujícím riboflavin a vitamin B6.

Příznaky nedostatku

Mezi možné příznaky nedostatku patří vytváření prasklin, boláků v koutcích úst, oční poruchy, záněty úst a jazyka, onemocnění kůže. Dalšími příznaky nedostatku jsou: záněty kůže, závratě, padání vlasů, nespavost, zvýšená citlivost na světlo, špatné trávení, opožděný růst a zpomalené reakce.

Zdroje

Vysoká množství vitaminů B2 se nacházejí např. v těchto potravinách: sýru, vaječném žloutku, rybách, zelenině, mléce, mase, špenátu, chřestu, avokádu, růžičkové kapustě, houbách, melase, listové zelenině. Z bylinek můžeme vybrat např.: šalvěj, světlík, fenykl, přesličku, diviznu, kopřivu, oves.

Vitamin B3

Je nutný pro zajištění krevního oběhu a zdravé kůže, napomáhá udržet správnou funkci nervové soustavy, stimuluje metabolismus uhlohydrátů, tuků a bílkovin, produkci kyseliny chlorovodíkové pro trávicí trakt. Zodpovídá za normální sekreci žluči a žaludečních šťáv, a za syntézu pohlavních hormonů.

Nedostatek

Nedostatek se projevuje vředovými boláky, průjmy, závratěmi, nízkou hladinou krevního cukru, svalovou slabostí, záněty kůže, prasklinami na kůži, páchnoucím dechem, demencí, depresemi nebo potížemi se spánkem.

Zdroje

Vynikajícím zdrojem vitaminu B3 jsou pivovarské kvasnice a pekařské droždí, libové maso, játra, vejce, celozrnná mouka Vynikajícím zdrojem vitaminu B3 jsou pivovarské kvasnice a pekařské droždí, libové maso, játra, vejce, celozrnná mouka a výrobky z ní, luštěniny, rajčata, světlík, chmel nebo lékořice.

Vitamin B5 ( kyselina pantotenová)

Je známá zejména jako „antistresový vitamin“ a hraje důležitou úlohu v produkci adrenálních hormonů a tvorbě protilátek, napomáhá ve využití vitaminů a konverzi tuků, uhlohydrátů a proteinů na energii. Potřebují ji všechny buňky v lidském těle a je koncentrována v jednotlivých orgánech. Je také nezbytným prvkem koenzymu A, životně důležité chemické látky zapojené do mnoha nezbytných metabolických funkcí. Kyselina pantotenová také podporuje imunitní systém a působí preventivně proti některým formám chudokrevnosti.

Zdroje

Nejbohatším zdrojem je mateří kašička, pivovarské kvasnice, pekařské droždí, vnitřnosti, ryby, drůbež, telecí maso, jogurt, ořechy, slunečnicová semena, sója, arašídy, celá zrna nebo celozrnná pšenice.

Vitamin B6 (pyridoxin)

Pyridoxin se podílí na větším množství tělesných funkcí než kterákoliv jiná živina. Ovlivňuje jak fyzické, tak duševní zdraví. Prospívá v případě, že trpíme zadržováním vody, je  nutný pro tvorbu kyseliny chlorovodíkové a absorpci tuků a proteinů. Pyridoxin napomáhá v udržování rovnováhy mezi sodíkem a draslíkem a stimuluje tvorbu červených krvinek. Je nezbytný pro funkci nervové soustavy a pro normální funkci mozku, včetně syntézy nukleových kyselin RNA a DNA, které obsahují genetickou informaci pro reprodukci všech buněk. Aktivuje celou řadu enzymů a napomáhá absorpci vitaminu B12, podporuje funkci imunitního systému a produkci protilátek. Hraje důležitou roli v tvorbě imunity vůči rakovině, a v prevenci arteriosklerózy. Blokuje tvorbu toxické  chemikálie zvané homocystein, která napadá srdeční sval a umožňuje v jeho blízkosti ukládání cholesterolu. Funguje také jako mírné diuretikum a zmírňuje příznaky premenstruačního syndromu.

Nedostatek

Nedostatek vitaminu B6 poznáme podle chudokrevnosti, křečí, bolestí hlavy, zvracení, šupinkovité kůže a bolavého jazyka.  Mezi další možné příznaky patří akné, anorexie, zánět kloubů, zánět spojivek, praskliny nebo vřídky v ústech a na rtech, deprese, závratě, únava, narušení hojení ran, záněty, úst a dásní, padání vlasů, potíže se sluchem, svědivost pokožky nebo zastavení růstu.

Zdroje

Určité množství vitaminu B6 obsahují veškeré potraviny. Mezi ty významnější však patří např.: pivovarské kvasnice, karotka, kuřecí maso, ryby, červené maso, hrách, špenát, slunečnicová semena, pšeničné klíčky, banány, neloupaná rýže, paprika, rozinky, játra nebo ořechy.

Vitamin B7 (biotin)

Působí účinně při cukrovce, neboť upravuje hladinu cukru v krvi a chrání před diabetickým poškozením nervů rukou a nohou, vyvolávajícím brnění a sníženou citlivost, k čemuž při této nemoci často dochází. Podporuje růst buněk a napomáhá produkci mastných kyselin, metabolismu uhlohydrátů, tuků a proteinů, a využití dalších vitaminů skupiny B. Také zdraví vlasů a kůže vyžaduje dostatečný přísun biotinu. Udržuje také v normálním stavu potní žlázy, nervovou tkáň a kostní dřeň. Pomáhá také při uvolňování svalových bolestí.

Nedostatek

Je poměrně vzácný, protože ho produkují střevní bakterie. V případě narušení činnosti střevní mikroflóry např. antibiotiky může dojít k projevů nedostatku v podobě šupinatění kůže, ekzémů, hnědnutí pokožky, bolestem svalů, ztrátě svalové hmoty, nevolnosti, únavě nebo nadměrné vyčerpanosti.

Zdroje

Mezi přírodní zdroje patří např.: fazolky, rajčata, játra, sója, maliny, hroznové víno, cibule, květák, cibule, fenyklů, banány, drůbeží maso, mořské ryby, pivovarské kvasnice nebo arašídy. Doporučuje se však raději konzumovat arašídové máslo, protože arašídy bývají napadány plísněmi.

Vitamin B8 (cholin)

Je nezbytný ke správnému přenášení nervového vzruchu z mozku prostřednictvím centrální nervové soustavy, stejně jako pro regulaci funkce žlučníku,  jater a tvorbu lecitinu.  Napomáhá produkci hormonů a minimalizuje nadměrné ukládání tuku v játrech, protože podporuje metabolismus tuků a cholesterolu. Bez dostatku cholinu dochází k narušení funkce mozku a paměti. Cholin je využitelný při léčbě poruch nervové soustavy, jakými je např.  Parkinsonova choroba. Deficit tohoto vitaminu může mít za následek ukládání tuku v játrech, příznaky srdečních poruch, žaludeční vředy, vysoký krevní tlak, neschopnost trávit tuky, poruchy ledvin a jater.

Vitamin B9 (spánkový vitamin)

Jedná se o vitamin, který je důležitý pro zdravý spánek a přínosný při předávání nervových impulsů. Hraje také podstatnou roli při procesu fungování mozkových buněk a má uklidňující účinky. Osvobozuje nás od strachu, napětí, zármutku a uklidňuje mysl. Dále je nutný pro tvorbu kostní dřeně a podporuje plodnost.

Vitamin B12 (kyanokobalamin)

Je nutný k prevenci chudokrevnosti. Napomáhá kyselině listové v regulaci tvorby červených krvinek a podporuje využití železa. Tento vitamin je také nezbytný pro správné trávení, absorpci potravy, syntézu bílkovin a metabolismus uhlohydrátů a tuků. Podporuje také tvorbu a životnost buněk. Působí preventivně proti poškození nervové soustavy, uchovává plodnost a podporuje normální růst a vývoj prostřednictvím ochrany a udržování tukových pouzder, která kryjí nervová zakončení. Vitamin B12 také souvisí s produkcí acetylcholinu, což je neurotransmiter, který udržuje v činnosti paměť a učení.

Nedostatek

Může být způsoben špatným vstřebáváním, které je velmi častým jevem u starších jedinců a osob trpících zažívacími potížemi. Tento nedostatek může způsobí chronickou únavu, závratě, ospalost, zvětšení jater, bolesti hlavy, zvonění v uších, zhoubnou anémii. Zejména přísní vegetariáni musí tento vitamin suplementovat.