Grilování - jde to i zdravě!

Teplé letní večery vyloženě vybízí k posezení na zahrádkách, popíjení a grilování. Málokdo si však uvědomí, že tyhle báječné chvíle s nevšedními gastronomickými zážitky mohou mít negativní vliv na naše zdraví i štíhlou linii. Obecně se grilování považuje za rizikový způsob úpravy jídla, a to především kvůli vzniku nebezpečných karcinogenních látek. Pokud se ale pustíme do „grilovačky“ tím správným způsobem, nemusíme se neblahých dopadů této tolik oblíbené činnosti vůbec obávat.

 

KARCINOGENY

Mezi nejzávažnější karcinogeny, které vznikají při procesu grilování, patří benzo(a)pyren. Ten se tvoří hlavně rozkladem tuku odkapávajícího z grilovaného masa na rozžhavené uhlí. Vzniklé spaliny včetně polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) jsou pak teplým vzduchem vynesené zpět na jídlo, a to následně opět kontaminují.

Některé druhy masa, zejména krkovice či vepřový bok, jsou hodně tučné, a právě z nich odkapává tuku nejvíce. Při grilování je tedy lepší zvolit méně tučné potraviny a snažit se omezit i dodatečné přidávání olejů a tuků. Pokud už sáhnete po tučném masu, můžete odkapávání zabránit například použitím grilovacích tácků. Zdravější variantou grilování je také použití kontaktního grilu, kde nadbytečný olej stéká do spodní nádoby a nevznikají z něj tak škodlivé karcinogeny.

ROZMARÝN A BAZALKA

Když už se pustíte do grilování, sáhněte po „kouzelných bylinkách“. Masu dodají nejen skvělou chuť a aroma, ale také jsou schopné zmírnit množství rakovinotvorných látek (heterocyklických aminů), která vznikají při tepelné úpravě masa. Jednou z nejúčinnějších bylinek je v tomto ohledu ROZMARÝN. Z vědeckých výzkumů vyplývá, že i malé množství rozmarýnu dokáže výrazně snížit neblahé účinky látek, které vznikají v průběhu grilování. Skvělým pomocníkem při přípravě pochutin na gril je také BAZALKA. V této rostlince se totiž nachází silné antioxidanty a protizánětlivé, antimikrobiální a protiplísňové složky. Bazalka taky působí proti plynatosti a „nafukování“ břicha, usnadňuje trávení a podporuje vylučování žaludečních šťáv. Takže pokud to náhodou při těch grilovacích hodech trošku přeženete s množstvím spořádaných dobrot, bazalka může zafungovat jako účinná první pomoc při trávících obtížích.

MARINÁDY

Díky marinádám je maso křehčí a na jeho samotnou tepelnou úpravu pak stačí kratší doba. Navíc (jak už jsme zmínili) použité bylinky v marinádách mohou výrazně snížit množství vytvářených nežádoucích látek. Ideální je vytvořit si marinádu domácí, a to za použití citronu, limetkové šťávy,