Jak sladit zdravěji?

Sladkou chuť milujeme! Známe ji už od narození a je pro nás symbolem radosti, požitku a uklidnění. I mateřské mléko je nasládlé a my si tak svůj návyk na tuto chuť budujeme od samotného počátku svého života. V dnešní době ale konzumujeme bílého cukru, sladkostí a všelijakých dezertů příliš velké množství. Spotřeba cukru se v rozvinutých zemích v současnosti zvedla na 30 až 46 kg na osobu za rok, což bohužel významně ovlivňuje zdravotní stav celé populace. Nadměrná konzumace bílého cukru je totiž spojená se spoustou zdravotních rizik, ať se jedná o obezitu a nemoci s ní související, metabolický syndrom nebo „jen“ kožní problémy a trávící obtíže. Můžeme si bez výčitek zamlsat a neohrožovat tak své zdraví? Můžeme!

Jestliže patříte do kategorie lidí, která si po obědě nemůže odpustit nějakou tu sladkou „tečku“, pravidelně si kupujete sladké tyčinky a čokolády a odpolední koláček nebo sladký zákusek je dennodenní rutinou, pak byste se měli mít na pozoru. Každodenní konzumace cukru může vést ke vzniku cukrovky, zubních kazů, zapříčiňuje rychlejší stárnutí organismu a především vede k již zmíněné obezitě a zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob.

Cukr se navíc běžně objevuje také v mnoha slaných výrobcích, pečivu, uzeninách, polotovarech a spoustě potravin, ve kterých byste jej možná ani nečekali. Omezit příjem bílého cukru je jednoznačně žádoucí a kupodivu (i přes tu celoživotní závislost) to nemusí být vůbec těžké. Není nutné se navždy vzdát všech sladkých laskomin, stačí jen vědět, po jakých sladidlech sáhnout a jak si oblíbený dezert připravit zdravěji.

TŘTINOVÝ CUKR

Třtinový cukr je chuťově velmi podobný bílému a má mírně karamelové aroma. Na rozdíl od klasického bílého cukru, který se vyrábí z cukrové řepy procesem rafinace a je při ní zbaven všech minerálních látek a vitaminů, třtinový cukr obsahuje i zdraví prospěšné látky. Je to díky melase, jež vzniká při zpracování cukrové třtiny. Právě melasa obsahuje vitamíny, minerální látky a dokonce i některé aminokyseliny, díky kterým je třtinový cukr považován za zdravější variantu slazení. Třtinová melasa je tmavá tekutina, kterou lze i samostatně používat jako tekuté sladidlo bohaté na železo, vápník, sodík a draslík. I když lze třtinový cukr se zbytkovou melasou považovat oproti bílému cukru za zdravější variantu slazení, není radno to ani s ním příliš přehánět. Energetickou hodnotu má totožnou jako řepný cukr a při jeho nadměrné konzumaci se v těle chová stejně jako klasický cukr. To znamená, že vede k přibírání na váze a nadměrné tvorbě tukové tkáně. Takže tmavý třtinový cukr bude vždy lepší volbou než cukr bílý, ale stále je zde zapotřebí hlídat množství, které si dopřejeme.

MED

Med je považován za klenot přírodní medicíny. Výhodou toho sladidla je jeho čistě přírodní původ bez zásahů potravinářského průmyslu, intenzivní sladkost a v neposlední řadě spousta pozitivních účinků na naše zdraví. Med je například přírodní antibiotikum. Svým složením je schopen ničit bakterie a celkově posilovat obranyschopnost našeho těla. Tento sladký přírodní poklad může být také prevencí i lékem při rýmě, nachlazení a nemocích dýchacích cest. Med má na 100g asi o čtvrtinu nižší kalorickou hodnotu než cukr. A vzhledem k jeho blahodárným účinkům na náš organismus je jednoznačně skvělou volbou pro zdravé slazení. Výborně se hodí například do perníku a perníčků, do sladkých kaší, nebo třeba jen na oslazení teplého čaje. Vyzkoušet můžete i nádherně vláčný dýňový koláč, který je slazený pouze medem a čerstvým ovocem. Takový dezert je dokonalým důkazem toho, že i sladké mlsání může být úplně bez cukru.

JAVOROVÝ SIRUP

Javorový sirup je vynikajícím pomocníkem při nahrazování rafinovaného bílého cukru. Vzniká koncentrací mízy z kanadského javoru a má charakteristickou sladkou lehce kořeněnou chuť a vůni připomínající karamel. Kromě sladké chuti je na javorovém sirupu zajímavé i jeho složení. Pouhých 60 ml sirupu obsahuje doporučenou denní dávku manganu. Javorový sirup je také zdrojem vitamínů skupiny B a nebo třeba zinku, který je důležitý (nejen) pro zdravou pleť, kůži a nehty. Pokud chcete nahradit bílý cukr javorovým sirupem, je potřeba hledat správnou kvalitu, zde platí pravidlo: čím světlejší a řidší, tím kvalitnější. Sirup můžete používat všude, kde jste zvyklí dávat klasický cukr. Hodí se do sladkých moučníků, jako dochucovadlo do jogurtu, na palačinky, do kaše či koktejlu. Osladit si s ním ale klidně můžete i čaj, kávu, nebo jej použít při výrobě vánočního cukroví. Milovníkům čokolády jistě zachutná krémové brownies se šťavnatými jahodami, které je slazené právě javorovým sirupem.

STÉVIE

Obrovským hitem poslední doby je bezesporu stévie. Dnes je už snadno k mání téměř v každém supermarketu a dokonce se v regálech obchodů objevují i nápoje, čokolády a zdravější varianty sladkostí, které jsou slazeny právě touto rostlinkou. Výhodou je její nulová energetická hodnota, intenzivní sladivost a také (na rozdíl od umělých sladidel) přírodní původ. Stévie pochází z Jižní Ameriky, kde ji indiáni kmene Guarani nazývali jednoduše a výstižně jako „sladkou trávu“. Využívali ji nejen k oslazení nápojů a pokrmů, ale znali také její pozitivní účinky na zdraví. Stévie oplývá hned několika velkými výhodami. Na rozdíl od bílého cukru nepodporuje tvorbu zubních kazů, ale naopak ničí řadu bakterií v našich ústech a je tak výborným dentálním pomocníkem.  Využívá se také v prevenci cukrovky 2. typu, podporuje funkci slinivky břišní a má schopnost tlumit chuť na sladké. Díky tomu, že nemá žádné kalorie, je vhodným sladidlem například při redukční dietě, kde je vhodné omezit příjem jednoduchých sacharidů. Specifická sladká chuť stévie ale nesedne úplně každému. Mnozí o ní tvrdí, že má „kovovou“ či lékořicovou pachuť. Pokud ale stévii ochutnáte a zjistíte, že je vám její sladká chuť příjemná, tak vězte, že jste objevili přírodní sladidlo, které vám kromě chuťového požitku bez nežádoucího navýšení energetického příjmu přinese i zdravotní benefity.

KOKOSOVÝ CUKR

Není sice ještě tak známý jako jiné alternativy sladidel, ale už i kokosový cukr poměrně snadno seženete ve zdravých výživách, v sítích mnoha drogerií a dokonce i ve větších supermarketech. Na rozdíl od rafinovaného bílého cukru, který je zdrojem prázdných kalorií, kokosový cukr obsahuje vysoký podíl vitamínů B a C, díky čemuž přináší našem tělu nejen požitek, ale také užitek. Mimo jiné obsahuje vzácný inulin, což je látka, která zpomaluje přechod cukrů do krve. Kalorická hodnota kokosového cukru je však téměř totožná jako u bílého řepného cukru a při nadměrné konzumaci tak může způsobit podobná zdravotní rizika. Výhodou kokosového cukru je však to, že ho stačí použít méně, protože je výrazně sladší. Pokud toužíte po sladkém zdravém dezertu, který je jednoduchý na přípravu a chuťově připomíná luxusní čokoládový zákusek z cukrárny, vyzkoušejte lahodný čokoládový dort z červených fazolí slazený právě kokosovým cukrem. Dezert můžete třeba ještě doplnit bílým jogurtem, nakrájeným banánem nebo kokosovými lupínky a rázem máte postaráno o zdravou, nutričně vyváženou a hlavně delikátní sladkost, díky které můžete mlsat bez výčitek.

 

Autor: Eva Šimčíková