Když je zapomínání problém

Občasné zapomínání při dnešním uspěchaném stylu života není nic neobvyklého. Ne každé zapomínání je problém. Mozek některé informace ukládá a jiné vypouští, aby se nezahltil. Problém nastává, když se neukládají věci, které si pamatovat potřebujeme. Zapomnětlivost byste měli řešit, pokud je výrazná, nebo se začínají objevovat „výpadky“.
Když si zajdete k praktickému lékaři, měl by vám provést několik testů, jimiž zjistí, jak na tom s pamětí jste, a může vás poslat k odborníkovi.
Pomoc je dobré vyhledat, pokud je člověku nad 60 let a pokud je jeho zapomínání tak intenzivní, že je to nápadné jeho okolí (nejčastěji rodině). Odborníci by pak měli provést měření paměti Tím se zjistí, zda jde opravdu o problém, a mohou následovat další vyšetření. Ne každá zapomnětlivost je však způsobena demencí nebo Alzheimerovou chorobou. Často ji způsobují potíže, které je možné řešit: například stres, potíže se štítnou žlázou, neřešená cukrovka, neléčený vysoký tlak a často třeba také deprese.

Demence je trvalý úbytek duševních funkcí a schopností. Postihuje inteligenci, kognitivní funkce a vyšší city. Průběh nemoci je různý, závisí na příčině a eventuální včasné léčbě – a různý bývá u jednotlivých typů demence. Demence se léčí farmakologicky, ale důležité jsou rovněž nefarmakologické postupy v oblasti psychoterapie. Nejčastější formou demence je Alzheimerova nemoc. I když ke stanovení důvodu zapomnětlivosti jsou potřeba vyšetření, některé příznaky jsou častější v případě, že opravdu jde o počínající demenci.

Kdy je na čase zpozornět?

  •          V případě, že dotyčný pokládá téže otázky a zapomíná běžná slova během řeči.
  •          Dochází k záměně slov.
  •          Objeví se pomalejší plnění známých úkolů a člověk není schopen postupovat podle návodu.
  •          Umísťuje předměty na nesmyslná místa.
  •          Dotyčný se může ztratit při cestě nebo jízdě po známé trase.
  •          Objeví se změny nálad nebo chování bez zjevného důvodu; zmatenost – záměny časů, osob a míst.
  •          Snižuje se péče o sebe sama (člověk se nemyje, nepečuje o sebe).

Pokud se opravdu jedná o demenci, včasná léčba může pomoci její průběh zpomalit.

Jak nezapomínat

Určitá míra zapomnětlivosti přichází s věkem, přesto ji do značné míry můžeme ovlivnit.
Nekuřte a neholdujte alkoholu. Bylo prokázáno, že dlouhodobá nadměrná konzumace alkoholu zhoršuje paměť. Kouření omezuje přísun kyslíku do mozku a drogy mohou celkově narušit funkci chemických látek v mozku. Hlídejte si krevní tlak a hladinu cholesterolu a také další chronické zdravotní obtíže. Na zapomnětlivosti se mohou podílet i léky. Často jde o nežádoucí účinek antidepresiv, antihistaminik, léků proti úzkosti, léků na uvolnění svalů, léků na uklidnění nebo prášků na spaní. Pravidelně cvičte, pomůžete tím prokrvení mozku. A samozřejmě dbejte na zdravou stravu. Neměla by v nich chybět listová zelenina, ryby s obsahem omega-3 mastných kyselin a nenasycené tuky. Spěte sedm a ž devět hodin. Únava, která se pojí s nedostatečnou kvalitou spánku, vede k vyčerpanosti, při níž je obtíženější ukládat a vybavovat si informace. Dbejte na společenský život – styky s ostatními lidmi zbavují stresu a stimulují komunikační dovednosti.
Nenechte mozek zakrnět. Čtěte si, učte se nové věci, hrajte hry, luštěte – těmito činnostmi podpoříte nervová spojení a tím i funkci svého mozku.
Buďte organizování – veďte si diář a zapisujte si své povinnosti, schůzky, narozeniny blízkých a po splnění si je odškrtávejte.

Pokud už máte v rodině někoho, kdo začíná zapomínat, je dobré mu fungování v domácnosti co nejvíce usnadnit. Může pomoci velký kalendář, kde budou zvýrazněna důležitá data, návštěvy lékaře, rodinné akce apod. Užitečné jsou také jednoduché návody – například zjednodušené instrukce k použití domácích spotřebičů, nebo seznam úkonů, které je potřeba udělat během dne. Je dobré také v bytě umístit bezpečnostní upozornění (Zavřít dveře! Vypnout sporák!).