Antioxidanty

Pod názvem antioxidanty jsou označovány enzymy, aminokyseliny, vitaminy a minerály i výživové doplňky, které chrání tělo před působením volných radikálů. Jedná se o látky, které mohou způsobit neřízenou oxidaci a tak může dojít k poškození rozmnožovací funkce buněk a oslabení imunitního systému.  Část těchto volných radikálů si tělo vytváří samo v průběhu uvolňování energie, což je nevítaný vedlejší produkt látkové přeměny, nastávající většinou při vysoké tělesné zátěži organismu.

Vnější podněty

Na podobném principu působí a podněcují tvorbu radikálů i některé vnější podněty svým toxickým působením. Mezi stimulační faktory patří pylové nebo toxické znečištění vzduchu, kouření, alkohol, degenerativní pochody, fyzické a psychické vyčerpání atd. S rostoucím věkem dochází v těle k stále většímu hromadění radikálů a produkci méně přirozených antioxidantů. Tím se také zvyšuje riziko civilizačních onemocnění, a proto se doporučuje konzumace některých potravin a doplňků bohatých na antioxidanty. Mezi nejvýznamnější antioxidanty patří například: kataláza, koenzym Q 10, melatonin, vitamin A, alfa a beta karoten, vitamin C, vitamin E, kyselina lipoová, selen a zinek.

Koenzym Q10

Tato látka je součástí každé živoucí buňky a stará se současně o praktické využívání poskytované energie. S postupujícím věkem produkce tohoto enzymu klesá, což se dává do souvislosti s některými chronickými onemocněními. Jeho hladina je snižována určitou tělesnou zátěží, nevhodným stravováním, onemocněním a častým opakováním psychicky náročných situací. Podílí se také na činnosti vitaminů, zejména těch s oxidačními účinky. Má vliv na posílení imunitního systému a potlačuje krvácení z dásní. Z potravinových zdrojů a doplňků se koenzym Q 10 nachází v mase, luštěninách, zelenině, vejcích, mléčných produktech. Jeho množství klesá s delším skladováním a tepelnou úpravou jídla.

Vitamin A

Je rozpustný v tucích, a proto je nutná jejich přítomnost pro správné vstřebávání. Tento vitamin se může v organismu skladovat, a proto ho nemusíme každodenně doplňovat. Objevuje se ve dvou formách, jednak jako předstupeň hotového vitaminu, nazývá se retinol a obsahuje jej v největším množství maso, jednak jako provitamin A nazývaný karoten, který je přítomný v červeném ovoci, zelenině a mase.

Vitamin E

Patří mezi vitaminy rozpustné v tuku, v těle se skladuje v játrech, v depotním tuku, ve svalech, varlatech, děloze, krvi a nadledvinách. Podobně jako vitamin A zabraňuje oxidaci tuků a také podporuje jeho činnost. Vitamin E snižuje riziko infarktu a náhlých mozkových příhod, brání vzniku svalových křečí, usnadňuje využití kyslíku k podávání většího tělesného výkonu.

Vitamin C

Vitamin C velmi pozitivně ovlivňuje náš imunitní systém, podílí se na podpoře detoxikační reakce v játrech, tvorbě kolagenu, vstřebávání železa. Dále hraje velkou roli při stresu, protože pomáhá udržet správný krevní tlak a zbavuje organismus škodlivých látek. Vitamin C nalezneme v citrusových plodech, jahodách, listové a brukvovité zelenině, rajčatech, melounu, květáku nebo paprice.

Selen

Selen je nezbytný pro výrobu enzymu glutation peroxidázy, což je nitrobuněčný antioxidační faktor. Selen je důležitý zejména pro muže, protože více než polovina celkového množství obsaženého v těle je umístěna ve varlatech a prostatě a zvyšuje počet spermií a jejich aktivitu. Dále ovlivňuje například snížení rizika vzniku některých typů nádorů, udržuje pružnost vazivových tkání a pomáhá v léčení a prevenci padání vlasů. Mezi přírodní zdroje selenu patří: dary moře, ledviny, játra, obilné klíčky, otruby, česnek nebo brokolice.

Zinek

Zinek je důležitý pro syntézu bílkovin a pevného vaziva kolagenu. Spolupůsobí při udržování acidobazické rovnováhy krve a udržuje hladinu vitaminu E. Dále je nezbytný při tvorbě DNA, pomáhá při tvorbě inzulinu a ovlivňuje svalovou kontraktilitu. Mezi přírodní zdroje zinku patří: maso, ústřice, semena dýně a pivovarské kvasnice.

Kyselina lipoová

Podílí se na zvyšování obranyschopnosti organismu a odolnosti proti nemocem. Dále působí jako antioxidant a zvyšuje účinnost vitaminu E a C. Chrání játra před poškozením alkoholem, jedy i chemikáliemi. Účastní se přeměny sacharidů, tuků a bílkovin a společně s enzymy působí při procesech povzbuzujících tvorbu energie. Kyselina lipoová je obsažena v kořenové zelenině a zakysaných mléčných výrobcích.

Fermentované potraviny

Naše babičky měly vždy ve spíži něco kvašeného. Kvašení neboli fermentace je proces, kdy dochází při prudkém rozvoji žádoucích mikrobů, které vytvoří prostředí chránící potravu před mikrobiálním hnitím a napadením jedovatými látkami. Kvašené potraviny dodávají tělu vitaminy, minerální látky, stopové prvky a také dostatečné množství vlákniny. Napomáhají snižovat chuť k jídlu a působí preventivně proti vzniku diabetu. Příprava kvašených potravin je poměrně jednoduchá a existuje bezpočet různých receptů a dostupných surovin, podle kterých si můžeme zdravé pokrmy vyrobit sami.