Pilatesova metoda

Proč cvičit pilates?

Pilatesova metoda je cvičební program, který vychází z více než 90 let starého cvičebního systému složeného z cviků funkční gymnastiky, jógy a dalších forem tzv.Body and MIND (harmonie těla, duše a mysli).Velice účinně zdokonaluje držení těla, protahuje páteř, zlepšuje flexibilitu, rovnováhu, koordinaci, tvaruje dlouhé a štíhlé svaly, zlepšuje dýchání. Žádný cvik neobsahuje výdrž, ale cvičí se zcela plynule jeden cvik za druhým. Cvičením se zvyšuje také energetická úroveň, odstraňuje stres a zmírňuje chronická únava. Toto cvičení vyžadují koncentraci a přesné provedení.

Kdo to vymyslel?

Autorem je němec Joseph Hubertus Pilates .Jako dítě trpěl astmatem a křivicí a po celý svůj život se snažil zlepšovat své zdraví. Vypracoval se až na všestranného sportovce a v roce 1923 založil v New Yorku první studio pilates. Tuto metodu nejprve nazýval „kontrologie“ a byla vytvořena k tomu aby naučila cvičence jak dosáhnout ovládnutí ducha přes kompletní kontrolu těla.

Komu je pilates určen?

Cvičit může každý člověk bez rozdílu věku a úrovně fitness po celý život. Podle této metody lze vykompenzovat některá fyzická oslabení, svalovou atrofii, zlepšit rovnováhu, svalovou dysbalanci a zdravotní stav související z věkem. Pomáhá odstranit bolest a je mnoha lidmi využívána jako rehabilitace po zranění nebo při chronické únavě svalů. Proto získává také řadu příznivců mezi fyzioterapeuty, chiropraktiky a ortopédy. Pilates si oblíbili také sportovci, tanečníci a umělci. Je také vhodným cvičebním programem u lidí trpících nadváhou.

Jak vyzrát na bolest?

Každý člověk má rozdílný práh bolestivosti. Mnozí sportovci a tanečníci jsou k bolesti až extrémně tolerantní a vůbec ji nevnímají. Při zvedání zátěže nebo při cvičení aerobiku mohou ve svalech vznikat mikroskopické trhlinky, které se potom hojí. Ve svalové tkáni dochází při intenzivním tréninku k vylučování kyseliny mléčné. Pokud v zatěžování nadále pokračujeme tak se kyselina mléčná nahromadí ve svalech a my pociťujeme jejich bolest. Proto je velice důležité po intenzivním tréninku zklidnit organismus a zařadit strečink. Kyselina mléčná se tak ze svalů odplaví. Pomůžeme si také tím, že doplníme tekutiny nebo na bolavé místo dáme led. Pilatesova metoda pracuje na jiném principu než je aerobik nebo posilování a proto k nahromadění kyseliny mléčné nedochází. Můžeme sice také pocítit bolest, ale ta nás zpravidla upozorňuje na špatné držení těla, nesprávně provedený pohyb nebo na svalovou dysbalanci.

Některé cviky z Pilatesovy metody se nám mohou zdát „příliš těžké“, ale postupným opakováním získá naše tělo více pružnosti a jistoty.

Jak cvičit správně

Všechny pohyby u Pilates vycházejí z centra našeho těla a břišní svaly jsou vtaženy k páteři. Pohyb je plynulý bez kmitání, zcela přesný a provádí se v „rámci těla“ to znamená, že když stojíme, chodidla jsou maximálně v šíři kyčlí, když předpažíme, ruce jsou v šíři ramen. Ramena a kyčle tak tvoří „rámec“ těla. Menší svaly tak mohou tvořit dostatečnou oporu velkým svalům a nedojde k přetížení kloubů a také ke zraněním. Svalová a duševní rovnováha je jedním z nejdůležitějších principů celého programu, neboť je třeba ovlivnit jak fyzickou tak i mentální úroveň člověka.

Výsledky Pilatesova cvičení:

  • Odstraňuje svalové dysbalance
  • Urychluje regeneraci po sportovním tréninku a namáhavé činnosti
  • Zlepšuje koncentraci
  • Reguluje a nacvičuje správné dýchání
  • Zlepšuje koncentraci
  • Zlepšuje sílu, flexibilitu, rovnováhu a koordinaci
  • Zlepšuje celkové držení těla a buduje silnou střední část těla
  • Tvaruje tělo a upravuje hmotnost
  • Obnovuje fyzickou kondici
  • Posiluje, osvěžuje a zlepšuje sebevědomí

Využití Pilatesova metody:

  • Oblast rekondice a fitness
  • Oblast zdravotnictví a to zejména v rehabilitaci při bolestech páteře
  • Jako doplněk profesionálních tanečníků
  • Jako kompenzace a doplněk sportovního tréninku
Pilatesova metoda není pouze cvičení, ale je to způsob dlouhodobého životního stylu. Měli bychom mít na paměti, že nikdy není pozdě přinutit naše tělo k pohybu, a není nutné aby začalo předčasně chátrat. Proto bychom se měli pohybovat a protahovat v každém věku. Snažme se tedy využít tuto metodu, která nás naučí kontrolované, správné pohyby a vyvarujme se zbrklých a traumatizujících pohybových návyků. Pokud se psychicky naladíme na to, co děláme, budeme také i fyzicky odolnější. Jen tak si udržíme zdraví a pohodu na těle i na duši. A kdo z nás by to dnes nepotřeboval?