Děti a vrcholový sport

Je vhodné aby se děti již od útlého věku věnovaly vrcholovému sportu? Co k tomu vede ambiciózní rodiče?

U vrcholového sportu je kladen největší důraz především na výkon. Tomu je zcela přizpůsoben tréninkový proces. Ono už dávno neplatí „sportem ku zdraví,“ ale mnohem výstižnější je „sportem k trvalé invaliditě“. Velmi často jsou největším nepřítelem svých dětí právě vlastní rodiče, kteří chtějí mít ze svého potomka vrcholového sportovce, umělce nebo alespoň zpěváka. Mnoho rodičů si své nesplněné ambice a přání přesouvá na své potomky.Ti pak často trpí tím, co rodiče ve svém životě zameškali, a jsou nadměrně zatěžováni pod pohrůžkou různých trestů a zákazů. Takové dítě pak raději zatne zuby a dělá všechno z donucení pouze pro vnější efekt.

Rodiče a ambice

Mnozí rodiče, hlavně ale kupodivu maminky, touží mít doma vrcholového krasobruslaře nebo hokejistu. Totéž platí také pro „budoucí“ tenisty, atlety nebo umělce. Druh těchto sportů se řídí především podle momentálních módních trendů a podle výnosnosti daného sportovního odvětví. Je také velmi časté, že u dětí, kde jsou rodiče úspěšnými sportovci, se jaksi předpokládá jasná sportovní tradice. Rodiče si často ve své zaslepenosti ani neuvědomují, že výjimečnost jejich dětí může být zcela někde jinde a mohou tak přehlédnout nadání a talent pro něco zcela jiného. Jejich schopnosti tak mohou být potlačeny a v důsledku nedostatku času vymizí.Pokud máte ovšem doma malého sportovce, který opravdu hodlá podstoupit tvrdý dril a chce se v budoucnu prosadit a nejsou žádné pochybnosti o jeho nadšení, je důležité ho všemi prostředky podporovat.Rodiče a trenéři by však měli dbát na zdravý a fyziologický vývoj dítěte.

Zdravotní předpoklady dítěte

Vývoj dětského organismu je ukončen až kolem 21.roku a u žen dokonce později. Lidský organismus potřebuje pro tento vývoj veškerou svou sílu, a to jak fyzickou tak i psychickou, a ta ještě v té době u většiny dětí chybí.Jakékoli přehnané fyzické namáhání může uškodit. Tím, ale pochopitelně nemáme na mysli běžný pohyb, který bývá u některých dětí velice razantní. Je samozřejmé, že k dětství patří především pohyb a ten by měl být především radostný a dobrovolný.Sport a tělesná cvičení může praktikovat každý zdravý jedinec, ale v současné době se příliš necháme ovlivnit všelijakými módními trendy a na zdraví dětí zapomínáme a děláme z nich cvičené opičky. Dítě přece na “ to“ má a je nadané ( po mamince, tatínkovi) a tak navštěvuje ještě angličtinu, flétnu a zpěv. Místo radostného dítěte můžeme pak vidět předčasně vyspělého génia, kterého jsme okradli o krásné dětství. Měli bychom tedy mít na paměti, že i tady musí platit zlatá střední cesta a dělat všechno s mírou, tak aby byli spokojeni nejen rodiče, ale hlavně naše dítě.

Jednostranné zatížení a jeho rizika

Velmi často se zapomíná na klasický tělocvik neboli prostná, kde rozcvičíme celé tělo. Ze sportů je vůbec velmi vhodné plavání a veslování, protože jsou zde rovnoměrně namáhány všechny svalové partie. Je proto důležité, aby byl jednostranný pohyb vykompenzován jiným pohybem a abychom se zaměřili také na prevenci oddálení fyzických problémů. Vrcholoví sportovci mají nejvíce ohroženy kosti, klouby, šlachy, chrupavky a svaly. Nevhodná strava, špatná a mnohdy opomíjená regenerace, nedostatek času tomu jen přispívají. Trvalé napětí může způsobit celou řadu degenerativních změn. Například příliš dlouhodobé napětí svalových vláken přiškrtí krevní cévy, které mezi nimi probíhají. Zásobování samotných šlach se tak sníží a vznikají bolestivá poškození (tendopatie). Dětem se dávají na tréninku iontové nápoje, které doplní sice potřebnou hladinu minerálů v těle, ale na druhé straně díky svému chemickému složení zatěžují dětský organismus. Bohužel s tímto trendem se můžeme v dnešní době setkat velmi často.

Stopové prvky a vitamíny

Potřebné stopové prvky a vitamíny bychom měli do dětského organismu doplnit z přírodních zdrojů. Vhodné jsou metabolické čaje. Mezi rostliny , z nichž můžeme takový čaj připravit, patří: kopřiva - obsahuje velké množství železa,listové zeleně a chlorofylu. Obsah fosforu zkvalitňuje krev a tím se zlepší i práce mozku, stimuluje žlázy s vnitřní sekrecí.Pampeliška - je zásobárnou vitamínu C a je účinná při léčbě artrózy. Dalším výborným fytoterapeutikem je mochna husí ( vitamín C, lithium – zmírňuje svalové křeče a vnitřní nervozitu. Čaje můžeme sladit medem nebo hroznovým cukrem. S ním, ale musíme zacházet opatrně, protože ve větších dávkách má čaj nahořklou chuť.Nesmíme zapomenout ani na dodávání stopových prvků. Vyjmenujme alespoň některé z nich:

Jód - v organismu je pouze malé množství ve formě jodidu.Výrazný nedostatek (jodopenie) vede ke zvětšení štítné žlázy tzv.(struma). Štítná žláza ovlivňuje celou řadu funkcí v organismu,což je samozřejmě spojeno s pohybovým aparátem. Je potřebný pro správnou funkci svalových úponů a šlach. Do těla ho dostaneme konzumací dostatečného množství ryb, pomocí inhalace, ve formě obkladů nebo soli obohacené jodem.

Železo - je nezbytným prvkem k životu. V těle máme cca 4g železa. Nejvíce ho obsahuje krevní barvivo hemoglobin, v němž se podílí na přenosu kyslíku. Nedostatek železa vede k chudokrevnosti (anémii) a dalším poruchám.U dětí se může projevit narušením vývoje mozku. Hořčík - tento prvek se podílí na činnosti nervů, svalů a enzymů. Odstraňuje veškeré křeče.

Zinek - důležitý stopový prvek pro činnost některých enzymů, ovlivňuje řádné formování kostí, urychluje léčbu pooperačních stavů. Mezi vhodné doplňky stravy patří pivovarské kvasnice, které obsahují 50% lehce stravitelných bílkovin, minerály a vitamíny skupiny B.Obnovují síly po zvýšené fyzické námaze a zlepšují celkový zdravotní stav

Fyzioterapie

Důležitá oblast prevence i podpůrné léčby je fyzioterapie. Ta zahrnuje masáže, vodoléčbu, fototerapii, metodu reflexní léčby, rehabilitační cvičení. Speciálními masážemi lze ovlivnit strukturu pojivových tkání a bolestivých míst. Mezi výhody masáže patří zlepšení prokrvení tkání pokožky, podkožního vaziva a svalů. Lze i stimulovat porušené oblasti tkáňových struktur jako jsou výrony, pohmožděniny. Z hlediska pohybového systému je také velmi špatné, že člověk, který trénoval několik hodin denně, najednou skončí. Pohybový systém a hlavně páteř jsou uvolněny stálým namáháním na nejvyšší možnou míru a svalové úpony a svaly se uvolňují dále. Proto je vhodné aby se po skončení aktivní činnosti postupně snižovaly vysoké tréninkové dávky a pohybový aparát se tak mohl připravit na normální běžný život.