Powerjóga

Powerjóga je systém cvičení, který vznikl asi v 80. letech 20. století ve Spojených státech a je určen pro širokou veřejnost. Při tomto cvičení procvičíte celé tělo, koncentrujete se, zpevníte svalstvo. Je vhodná zejména pro ty, kteří se nechtějí věnovat pouze jogínské meditaci a provádět fyzicky náročné pozice. Cvičení je podporováno hlubokým a pravidelným dechem, který naše tělo zahřívá.

Proč cvičit powerjógu?

  • vyrovnává svalovou dysbalanci a aktivizuj hluboký stabilizační svalový systém
  • zlepšuje svalové napětí (tonus)
  • tvaruje problémové partie (břicho, hýždě, stehna)
  • zdokonaluje držení těla
  • působí na správné fungování vnitřních orgánů a vnitřních procesů v organismu
  • aktivuje naši energii
  • napomáhá k uvolnění a relaxaci
  • učí poznání sebe sama
Při cvičení se pravidelně opakují základní jógové pozice – ásány, které jsou dynamicky zařazeny za sebou. Pokud cvičíme pravidelně naše svaly se stanou pružné, štíhlé a nebudou zkrácené, naše klouby budou volnější a my získáme lepší fyzickou kondici. Naučíme se také lépe využívat a pracovat s naší energii a přispějeme tak k zlepšení i našeho duševního zdraví.

Základní principy cvičení powerjógy:

  • cvičte pomalu, pravidelně a hluboce dýchejte
  • provádějte nádech s otevíráním a vyrovnáváním těla, výdech při zavírání , předklonech
  • mějte stále na paměti zpevnění dna pánevního a břišních svalů
  • soustřeďte se pouze na sebe a nesoutěžte s ostatními
  • pěstujte pevnou vůli a vytrvalost
  • cvičte na klidném místě, kde nebudete nikým rušeni
  • zvolte lehké příjemné oblečení a cvičte naboso
  • 2-3 hodiny před cvičením nejezte
  • cvičte pouze tehdy, jste- li zdrávi
  • necvičte při jakýchkoli bolestech, zánětech, zvýšeném krevním tlaku, krátce po operacích a v pokročilém stádiu těhotenství
  • není vhodné powerjógu cvičit při menstruaci, protože rozproudí krev a krevní oběh , a tak je celé tělo ještě více prokrveno
  • v případě nějakých vážnějších onemocnění, konzultujte svůj zdravotní stav se svým lékařem

Dýchání a powerjóga

Synchronizace pohybů těla s rytmem dechu je nejdůležitější součástí při cvičení powerjógy, protože správně vedeným dýcháním získá náš organismus daleko více energie. Nikdy bychom neměli provádět žádný pohyb bez dýchání. Rytmus našeho dechu by měl zůstat nezměněný a hladký při všech fázích prováděných pozic. Je nutné se koncentrovat a udržovat si kontrolu nad všemi nádechy a výdechy. Toto se nazývá pránájáma neboli kontrola dechu.

Základní typy dýchání:

  • břišní (hluboký)
  • hrudní ( mezižeberní- střední
  • podklíčkový ( mělký)
Plný jogínský dech je kombinací všech 3 částí dechu. Začíná hlubokým břišním dechem postupně přes nádech do mezižeberní a podklíčkové oblasti. Hlubokým dýcháním se zlepšuje výživa tkání, nervů a orgánů. Pokud má naše tělo dostatečný přísun kyslíku, tak se zlepšuje náš metabolismus, odstraňuje se přebytek kyseliny močové z krve a zlepšuje se pružnost mezižeberních svalů, bránice a uvolňuje se páteř.

Jak pracují svaly našeho těla?

Pokud jeden sval pracuje, musí se druhý sval uvolnit a protáhnout. To znamená, že naše svaly pracují na principu vyvážení dvou opačně působicích sil. Při jednostranné zátěži jsou naše svaly neustále přepínány a může dojít k jejich poranění a únavě. Jógové cvičení tento stres může odstranit pomocí relaxačních technik. Při powerjóze se postupně protahují a uvolňují svaly a šlachy. Každý sval má na jednom konci úpon a na druhém šlachu. Ásány procvičují každou skupinu svalů s opačnou funkcí. Pomocí powerjógy můžeme procvičit i svaly velmi hluboko uložené. Cvičením jednotlivých pozic se klouby postupně uvolní a odstraní se tak tlak na chrupavky a obnoví se správná poloha kostí.

Srdce a krevní oběh

Celý krevní oběh je zcela závislý na zdravém srdci , pružnosti a průchodnosti cév. Krevní oběh velmi příznivě ovlivňují všechny ásány hlavně tzv. obrácené polohy, protože chlopně a stěny žil si mohou změnou gravitace odpočinout.