Pít pro zdraví a pro radost

Co dokáže voda

Denně by měl člověk vypít okolo 3 l nápojů a tekutých jídel, včetně šťavnatého ovoce. Při větším fyzickém zatížení a v letním období spotřeba tekutin stoupá. Dodat tělu tekutiny jen v případě, že máte žízeň, je velká chyba. Lidské tělo obsahuje přibližně 70 % vody. Její nedostatek poškozuje zdraví a krátí věk. Dostatek tekutin je podmínkou dobré látkové výměny, spalování živin na energii, vyplavování škodlivin z těla, dobré funkce ledvin, jater, oběhového a zažívacího aparátu.

Nedostatek tekutin ovlivňuje zdraví

Nedostatek tekutin a špatné složení nápojů působí bolesti v oblasti ledvin, bolení hlavy, zhoršené soustředění, špatné zažívání, potíže žaludeční, střevní, cévní, oběhové, svalové a kloubní, vznik hypertenze a vyvolává únavu. Nedostatkem trpí nejčastěji děti a starší lidé. Kojenci a batolata navíc umějí pocit žízně vyjádřit nanejvýš pláčem a neklidem. Záleží pak na jejich nejbližších, jak rychle rozpoznají příčinu jejich rozmrzelosti. U malých dětí nejčastěji dochází k přehřátí organismu. Těhotné a kojící ženy musí pít více než před graviditou, nejsou však pro ně příliš vhodné nápoje s vyšším obsahem sodíku, který přispívá k zadržování tekutin v těle a k otokům.

Pravidelný pitný režim

Skoro polovina lidí trpí nedostatkem tekutin. Chybou je také dlouho nepít, dehydratovat organismus a pak se přepít svého oblíbeného nápoje. Doporučuje se pít průběžně. Množství minerální vody by nemělo přesahovat 0,5 až 1 litr, při zátěži se množství zvyšuje. Denní přísun rozvrhněte do několika pitných dávek tak, aby větší spotřeba vyšla na dopolední hodiny, protože organismus musí doplnit ztráty vody během spánku. Dospělí, kteří holdují kávě, musí dodržovat jednoduché pravidlo: k jednomu šálku kávy vypít dva šálky vody.

Proti žízni jsou lepší nahořklé, nakyslé nápoje. Sladké nápoje zvyšují pocit žízně. Důležité je pomoci tělu v ranním čištění od nočních zplodin trávení tím, že vypijete sklenku vody, doplněnou čerstvě vymačkanou šťávou z grepu, pomeranče nebo šálek bylinného čaje. Při fyzické zátěži se spotřeba tekutin zvětšuje. Půl hodiny před větším fyzickým výkonem vypijte 0,3-0,5 l tekutin. Během výkonu průběžně doplňujte tekutiny v těle, maximálně však jeden litr za hodinu, více organismus nevstřebá. Při intenzivnější tělesné zátěži a v horkém počasí je dobré příjem tekutin zvýšit o 1 až 2 litry.

Zdravé nápoje

Nejvhodnějším nápojem je čistá pramenitá voda bez bublinek. Voda s teplotou okolo 7°C se rychle vstřebává a zavodňuje organismus. Vypití dvou litrů čisté vody denně znamená odbourání 159 kcal. Vodu snáze vypijete, když ji ochutíte. K tomu jsou nejlepší přírodní šťávy, citron, grep, pomeranč. V letních měsících, kdy ztráty tělesné vody pocením znamenají také úbytek potřebných minerálních látek, je vhodné sáhnout i po přírodních minerálních vodách. Tělo potřebuje dodat zejména sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, síru, železo, jód a stopové prvky – selen, zinek, chrom, mangan. Doplňují je nejlépe minerální vody, přírodní šťávy, iontové nápoje. Vhodným zdrojem tekutin jsou bylinné, ovocné a zelené čaje. Vlažný čaj velmi dobře hasí žízeň. Černý čaj, který se podává dětem, musí být velmi slabý.

Ovocné a zeleninové šťávy

Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy chutnají všem věkovým kategoriím, ale pro svůj vyšší obsah fruktózy by se rozhodně neměly stát hlavním zásobovačem tekutin. Šťávy (z citronu, grepu, pomeranče, 100% džusy) co nejvíce řeďte vodou. Jedním z nejlepších nápojů jsou polévky ze zeleniny , brambor, masa, luštěnin, rýže a obilné polévky. Jsou tekutým jídlem a obsahují všechny živiny. Plnohodnotný nápoj je čerstvé mléko a kysané mléčné nápoje.

Džusy a ovocné mošty

Obsahují velké množství vitaminu C a E, kyseliny listové, karotenů, vlákniny a některých minerálních látek. Neobsahují prakticky žádné tuky, jejich energetickou hodnotu má na svědomí přírodní cukr, takže jejich konzumaci omezte, snažíte-li se snížit hmotnost.

Pitný režim a děti

Doporučovaný příjem tekutin pro děti se obvykle počítá podle jejich tělesné hmotnosti. Obecně potom platí, že dítě vážící deset kilogramů by mělo denně vypít přibližně jeden litr tekutin a za každý kilogram nad deset kilogramů přibližně 30-50 mililitrů navíc. Dvacetikilové dítě (4-5 let) by mělo vypít jeden a půl litr. Za každý kilogram nad dvacet kilo 20-30 ml tekutin. Celkový denní příjem by měl být dítěti rozvržen rovnoměrně do celého dne. Pozor však na vyšší přísun tekutin večer. U dětí může mít za vinu neklidný spánek nebo noční pomočování.

Pití pro děti

Je důležité připomenout, že za nápoj, kterým dítě uhasí žízeň, nelze pokládat mléko a výrobky z něj, protože mléko řadíme mezi potraviny. Proto na uhašení žízně dáváme dětem vodu, lépe neperlivou nebo jemnou minerální vodu. Oblíbené jsou i koktejly z čaje nebo minerálky s přídavkem ovoce nebo kompotu, a také čerstvé ovocné šťávy. Ovocné mléčné koktejly můžeme podávat jako přesnídávku nebo svačinu místo sladkého zákusku. Při výběru čaje pro hodně malé dítě si vždy na obalu ověřte, od jakého věku dítěte je čaj vhodný. Černý čaj připravujte až starším dětem a nikdy příliš silný (ten se hodí při průjmech). Dětem, které milují sladké, prospěje víc přislazení medem než cukrem.

Kolové nápoje, které děti tolik vyhledávají, nejsou vůbec vhodné. Mají vysoký obsah cukru, fosforečnany, které si přivlastňují vápník uložený v těle, a navíc jim nesvědčí ani velké množství oxidu uhličitého. Bublinky se v žaludku a ve střevech rozpínají, takže děti pak bolí bříško. Neučte děti konzumovat sladké limonády, které kromě cukru obsahují konzervační činidla, chemická barviva či chinin.