Zdravé pocení

Kouzlo ze severu

Dnes již těžko odhalíme, který z Finů jako první objevil blahodárné působení střídání vysokých teplot a chladu na lidský organismus. Je však prokázáno, že Finové, kteří se saunují již více než dva tisíce let, patří mezi nejzdravější národy na světě. Sauny vznikly ve středověku ve Skandinávii a ve Finsku se jejich návštěvníci dosud zlehka šlehají březovými proutky a napomáhají tak vyčištění pokožky a zlepšení krevního oběhu.

Proč do sauny?

Odborníci tvrdí, že za třicet minut saunování se vyloučí tolik odpadu, kolik naše ledviny normálně zpracují za 24 hodin. Z těla se odstraňují škodlivé a jedovaté produkty, podpoříte krevní oběh, dosáhnete zjemnění pokožky a uvolnění celého těla. Ti, kdo navštěvují saunu, jsou prokazatelně odolnější vůči chřipkovým virům. Když už ale na sobě pozorujete neklamné známky infekce, jako například ucpaný nos, bolest v krku nebo kloubech, je sauna to nejhorší, co můžete udělat. Pocením v sauně a střídáním teplot se váš stav výrazně zhorší a nemoc se rychleji rozvine. Po jejím odeznění sauna zase pomůže vypudit z těla poslední zbytky virů.

Nechoďte do sauny, máte-li anginu pectoris, sužuje vás kornatění tepen, máte vysoký nebo nízký tlak, epilepsii, cukrovku a kožní obtíže (kromě akné). Nechoďte do sauny v době těhotenství a v prvních dnech menstruace. I když někteří odborníci tvrdí, že ženy, které v těhotenství pravidelně chodí do sauny, mívají kratší a snazší porod. A z pocení také hodně profitují, protože v tomto období je typické nadměrné zadržování tekutin.

Pravidla saunování

V každé sauně naleznete návod správného saunování. Než vejdete do sauny, měli byste se předem řádně osprchovat vlažnou vodou. Jste-li stoprocentně v pořádku, můžete se po sauně osvěžit studenou sprchou nebo si zaplavat ve studené vodě. Ve Skandinávii se návštěvníci sauny po rozpaření vyválejí nazí ve sněhu. Myjte se a řádně sprchujte po dobu pobytu v sauně. Tím se zbavíte potu a s ním i všech nečistot. Pokud vám to lépe vyhovuje, můžete na čištění pokožky a na povzbuzení krevního oběhu použít houbu, kartáč nebo lufu.

Začátečníci by však v sauně rozhodně neměli zůstávat déle než pět minut, a to ještě v těch méně horkých nižších lavicích, a teprve postupně pobyt prodlužovat a na saunu si zvykat. Každý, komu se v sauně udělá špatně, jdou na něj mdloby, točí se mu hlava nebo mu příliš rychle buší srdce, by měl ze sauny odejít.

Do sauny bez stresu a s lehkým žaludkem

Jít do sauny, když jsme rozčilení, vůbec není zdravé. Nejprve si dopřejeme relaxaci. Taktéž po velkém zatížení, například sportovním, necháme tělo vychladnout. V žádném případě nechoďte do sauny přímo z tréninku. Orientačním kritériem vstupu do sauny by měl být normální pulz. Do sauny nechoďte nikdy s plným žaludkem. Jídlo zatěžuje krevní oběh. Pokud se těsně před saunou příliš najíte, má váš žaludek práci s trávením a zrychlení krevního oběhu, ke kterému dochází v sauně, není efektivní.

Ideálním řešením není ani návštěva sauny nalačno. Najezte se tedy přibližně dvě hodiny před saunou a po ní si dejte lehké jídlo, např. těstoviny se zeleninou.

Úmyslné pocení

Na silné teplo v sauně reaguje lidské teplo roztažením krevních cév v kůži (zčervenání kůže) a vylučováním potu. Tělo tak reaguje proto, aby dosáhlo normální hodnoty teploty vnitřních orgánů 37°C. Tato námaha je v sauně jen částečně úspěšná. Přestože se z rychle zvlhčeného povrchu těla odpaří každou minutu pobytu v sauně 10 g vody, takovéto ochlazení nestačí na dosažení normální teploty na povrchu a uvnitř těla. Teplota kůže, která je za normálních pokojových podmínek jen kolem 30°C, stoupne o víc než 10°C na asi 40°C. Nitro těla dosáhne teploty 38 až 38,5°C.

Hodně tepla vnikne i dovnitř těla, a to prostřednictvím tepelného záření ze stěn a kamen, ze vzduchu na povrchu kůže a vdechovaného vzduchu sliznicemi dýchacích cest. Tehdy působí tepelné záření nejvíce, protože se zabrzdí přechod tepla z horkého vzduchu pomocí vzduchovodu. Toto je i příčina, proč se díky suchému vzduchu v sauně nevypaří všechen pot, ale že se z něj na kůži vytvoří kapky.

Pitný režim

Zvýšené pocení způsobuje rychlý úbytek vody z organismu. V sauně mezi jednotlivými fázemi nikdy nepijte. Až po ní, aby se tělo důkladně pročistilo. Suchou byste měli mít při pocení v sauně také pokožku, aby se produkce potu nezpomalovala. Po požití alkoholu na saunu zapomeňte, alkohol v krvi může vést ke kolapsu.

Délka pobytu v sauně

Biosauna, aromasauna, parní koupel nebo finská sauna. Vyberte si, kterou chcete, ale pamatujte, že třikrát stačí. Pro pozitivní účinek sauny postačí, když její jednotlivé fáze absolvujte dvakrát nebo třikrát. Mezitím odpočívejte, uvolněte se, a hlavně necvičte. Také nezanedbávejte oddechovou půlhodinku po ukončení celého procesu.