Rostou nám Otesánci?

Počet obézních jedinců na celém světě stoupá. Počet dětí s nadváhou se za posledních dvacet let zdvojnásobil. V České republice žije 300 000 obézních dětí, což představuje asi 13 % dětí ve věku 7 až 11 let.

Kde hledat příčiny?

Ze statistik vyplývá, že pouze u 5 % dětí s nadbytečnými kily lze zjistit čistě hormonální nebo genetickou příčinu. U ostatních je obezita způsobená nadměrným přísunem energie. Obezita se dědí. V podobě genetické výbavy i rodinných zvyklostí. Trpí-li nadváhou jeden z rodičů, existuje 40% pravděpodobnost, že dítě také ztloustne, a oba obézní rodiče už mají doma „Válečka“ v 70 % případů. Děti s nadváhou mají často nemalé psychické problémy, trpí depresí, mají nízké sebevědomí. Bez kamarádů sedí doma nad knížkami nebo u počítače, zatímco ostatní běhají venku za míčem.

Obezita je vážná nemoc

Riziko onemocnění cukrovkou 2. typu, která byla dříve spojována s dospělými, hrozí i u dětských obézních jedinců. V dospělém věku jsou pak tyto děti vystaveny většímu riziku kardiovaskulárních chorob, onemocnění ledvin a infarktu. Mají také nadměrně zatížen pohybový aparát, objevují se u nich ortopedické problémy, vyšší krevní tlak, vyšší obsah cholesterolu.

Obezita může vést k onemocnění žlučníku a hormonálním poruchám. Obezita v dospělosti není závislá ani na porodní hmotnosti, ani na hmotnosti v jednom roce, ale závisí na rychlosti růstu hmotnosti v prvních čtyřech měsících života: pokud v tomto období novorozenec přibírá příliš rychle, tedy nad rámec doporučených křivek, které ukazují optimální nárůst hmotnosti pro konkrétní porodní hmotnost a pohlaví, je v dospělosti výrazně vyšší riziko, že člověk bude obézní.

Nízká porodní hmotnost bez rozdílu pohlaví a rychlý nárůst hmotnosti v prvním roce života výrazně souvisí s rizikem nejen obezity, ale i vysokým krevním tlakem. Hypercholesterolémie označuje zvýšenou koncentraci celkového cholesterolu v krvi, jejímž důsledkem jsou závažné zdravotní změny urychlující srdeční či mozkové příhody. Zvýšenou hladinu cholesterolu má v české populaci zhruba jedno ze 400 dětí.

Kdy je dítě obézní?

Platí osvědčená rovnice: výška v centimetrech – 100 = váha v kilogramech. To je hranice. Mírnou nadváhu může rodina zvládnout sama, případně v kurzu snižování nadváhy, při závažnější obezitě je nutná spolupráce s odborníkem. Redukčnímu režimu musí předcházet lékařská vyšetření (metabolické, hormonální).

Dětem příkladem

Více než 50 % dospělých v ČR má nadváhu a mnozí z nich předávají své špatné stravovací návyky svým dětem. Navíc někteří rodiče problém nadváhy u svých dětí ignorují a podceňují. Je těžké chtít, aby naše děti měly zdravé stravovací návyky, když je to rodiče nenaučili a sami je nedodržují.. Samotné dítě nedokáže zhubnout. Nemůže mít dostatečně vyvinutou vůli, je odkázané na životní styl a sportovní aktivity své rodiny.

Hubněte společně, ale nedělejte z hubnutí soutěž. Děti nesmí držet dospělácké diety. Hubnutí se nesmí stát středobodem všeho dění. Pak hrozí nebezpečí poruchy příjmu potravy. Příkazy: “Musíš zhubnout! Musíš míň jíst!“ děti jenom otráví, ale vůbec nic neřeší. A ze všeho nejhorší je předhazovat jim to nad plným talířem. Nedávejte dítěti za příklad jeho kamarády. Rozhodně nedocílíte, že se dcera bude snažit napodobit Lucku od sousedů. Daleko pravděpodobněji začne Lucku nenávidět. Hladové dítě nebude spolupracovat. Východiskem je kvalitní a vhodné jídlo v malých porcích 6x denně.

Nedopusťte, aby babičky děti vykrmovaly a jídlo nepoužívejte jako odměnu. Požádejte přátele, aby na návštěvu nechodili s čokoládou. Knížka nebo hlavolam je lepší.

Dítě potřebuje všechny živiny

Hlavní roli v dětské výživě hrají bílkoviny. Mělo by se jednat zejména o bílkoviny živočišné, které obsahují vyšší koncentraci pro tělo nepostradatelných, tedy esenciálních aminokyselin, nezbytných zejména v období dětského věku. Zvýšený podíl ve stravě by měly tvořit tuky obsahující některé nenasycené mastné kyseliny, skupiny omega-3, eikosapentaenová a dokosahexaenová, obsažené v rybách, jako jsou makrely nebo losos.

V dětském jídelníčku by se měla objevit především kyselina linolová ze skupiny omega-6 nenasycených mastných kyselin, obsažená zejména v sójovém oleji. Příznivý efekt těchto kyselin je dán zejména působením na imunitní systém a rozvoj mozku. Oproti dospělým bychom se u dětí neměli bát zařadit 2-3x v týdnu do jídelníčku vejce. Přes vysoký obsah cholesterolu totiž obsahují důležitý lecitin, podílející se na správné funkci mozku. Ze sacharidů by měly převládat spíše cukry jednoduché, jakými jsou glukóza a fruktóza obsažené hlavně v ovoci a medu, cukry komplexní povahy, jako jsou vláknina (pektin, celulóza) a stravitelné polysacharidy (škrob). Polysacharidy se vstřebávají pomaleji, a tím poskytují energii pozvolna, čímž výsledně udržují pocit sytosti a snižují potřebu příjmu další energie. Nerozpustná vláknina obsažená v ovoci a zelenině urychluje pohyb střev, a tím zabraňuje hromadění odpadních látek stravy ve střevech.

Pohyb – nejlepší cesta

Téměř 25 % procent dětí necvičí, a to s vědomím rodičů. Naučte své dítě odmalička sportovat. Dejte mu vybrat ze všech možných pohybových aktivit a v té, pro niž se rozhodne, ho podporujte.

Přihlaste ho do sportovního kroužku a zajímejte se o jeho výsledky. Dnešní děti používají více dopravní prostředky a méně chodí pěšky. Mnohdy bydlí daleko od škol, takže do nich ani docházet nemohou. Choďte společně na rodinné procházky, pěší výlety, jezděte na kole. Vašemu dítěti prospěje i venčení psa a pomoc s nákupem. Pokud spálí jen o 100 kcal denně navíc, zhubne za rok o 5 kg.

Zdravý jídelníček

Na každém rohu narazíme na „rychlé občerstvení“, děti dnes konzumují mnohem více hamburgerů a pizzy než jejich vrstevníci před 20 lety. Děti dnes konzumují také mnohem více tučných jídel, která obsahují více cukru a soli, než je zdrávo, a žádné vitaminy.

Dejte si práci s přípravou svačin. Tatranka a sladká limonáda? Pro nás rodiče pohodlné, pro školáčka zkázonosné. Snažte se dodržet všeobecné doporučení 5 porcí ovoce a zeleniny denně. Místo sladkých nápojů s prázdnými kaloriemi nabídněte dětem mléko ( většina dětí nemá ve své stravě dostatečný přísun vápníku) a čistou vodu. V každodenním životě by naše děti neměly příliš vnímat, že se něco děje, jídelníček měníme nenápadně, tak se nové návyky snáze zautomatizují.

Ryby, zelenina, saláty, jogurty a bílá masa budou hrát prim. Slazené limonády nahradí mírně oslazený ovocný čaj, minerálka, voda s ledem a citronem. Bonbony a chipsy vůbec nekupujte, když místo nich bude po ruce nakrájená zelenina, děti po ní často s chutí sáhnou.

Ujistěte své dítě, že ho máte rádi takové, jaké je, a nezáleží na tom, kolik váží, ale současně ho povzbuzujte k pozitivním krokům na cestě ke zhubnutí a tím i k lepšímu zdraví.