Jídelníček pro budoucí maminky

Ve čtvrtém týdnu po početí dochází k uzavírání nervové trubice a to většina těhotných žen teprve zjišťuje, že je těhotná. Budoucím maminkám se doporučuje jíst kvalitní a vyváženou stravu již před plánovaným početím. Zejména důležitý je přísun kyseliny listové, která pokud se bere v prvních měsících těhotenství, může zabránit vzniku rozštěpu páteře u novorozence. V naší stravě jsou významným zdrojem kyseliny listové mnohé luštěniny, mrkev, játra, celá zrna, vaječné žloutky, melouny, meruňky.

Další důležité vitamíny pro správný vývoj plodu

Vitamín A

Je velmi důležitý nejen pro růst plodu, ale jeho nedostatek by mohl vést k poruchám zraku. Ve druhém a třetím trimestru těhotenství je důležitý při vývinu plic. Potravinové zdroje jsou například játra. Vitamín A si organismus umí vyrobit sám z provitamínu beta – karotenu. V jídelníčku by neměly scházet papriky všech barev, brokolice, špenát, rajčata, meruňky.

Vitamín C

Jeho význam je nesmírný, protože je důležitý pro vývoj mozku dítěte. Vitamín C zvyšuje vstřebávání železa. Doporučovaná denní dávka je 110mg vitamínu C u kojících žen 150 mg. Vhodnými potravinovými zdroji je citrusové ovoce, brambory, kyselé zelí.

Důležité stopové prvky

Hořčík

Jeho význam spočívá v tom, že snižuje dráždivost dělohy a zabraňuje předčasnému porodu. Dostatečným příjmem hořčíku si maminka ušetří mnoho klidně prospaných nocí. Doporučená dávka je 200 – 500 mg denně. Důležitým zdrojem je rýže natural, pivovarské kvasnice, celozrnná pšeničná mouka a luštěniny.

Jod

Je důležitou součástí hormonů štítné žlázy a řídí naše energetické hospodářství. Je zcela nepostradatelný pro správný vývoj centrální nervové soustavy, správný vývoj štítné žlázy plodu i maminky. Vhodná je konzumace ryb zejména tresky a bílých ryb, ty jsou nejbohatším a přirozeným zdrojem jodu. Doporučená dávka je 230 mg denně.

Vápník

Má vliv na růst a vývoj kosti a chrupu a je důležitý pro vedení nervových vzruchů. Má také vliv na udržení funkce imunitního systému a pomáhá tělu využívat železo. Při jeho nedostatku dochází k odvápnění kostí. Doporučená dávka je 1200 – 1500 mg denně.

Zinek

Je hlavním ochranným prvkem imunitního systému a je důležitý pro přenos genetické informace. Neobejdeme se bez něj hlavně v prvním trimestru těhotenství kdy se vyvíjejí základní důležité orgány v těle dítěte. Zinek je antioxidantem a nachází se ve vnitřnostech, mase, houbách, ústřicích, vejcích, celozrných produktech. Doporučená dávka je 15 mg denně.

Železo

Železo je nezbytným prvkem pro lidské zdraví, protože v těle plodu i matky hraje důležitou roli pro tvorbu hemoglobinu. Při vážném nedostatku tohoto prvku vzniká anémie. Potravinové zdroje zahrnují kvasnice, pšeničné otruby, sušené ovoce, obiloviny. Doporučená dávka je 20 mg denně.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky mají příznivý vliv na střevní mikroflóru, proto je důležité jíst zejména zakysané výrobky, kefír, zakysané mléko.Od 4. měsíce potřebuje těhotná žena 58 mg bílkovin denně. Toto množství je důležité k správnému vývoji plodu.

Vláknina

Těhotné ženy trpí často problémy se zácpou a vláknina je pro ně obzvlášť důležitá, protože napomáhá k trávení a posunu natrávené potravy a brzdí střevní absorpci cholesterolu, tuku a škodlivých látek. Vláknina vyrovnává také hladinu krevního cukru a pomáhá udržet hladinu energie. V jídelníčku dávejte přednost celozrnným a obilovinám, celozrnnému chlebu a jezte sezamová a dýňová semínka a ořechy.

Potravinové doplňky

V období těhotenství se vyvarujte používání jakýchkoli léků a používejte pouze preparáty vhodné pro těhotné. Vše konzultujte se svým odborným lékařem. Snažte se o co nejvyváženější jídelníček, tato námaha se vám vrátí.