Cholesterol a vysoký krevní tlak

Cholesterol se stává civilizačním strašákem. Jedná se o tuk, který získáváme hlavně z masitých pokrmů, nebo jako produkt vnitřní syntézy z jater. Rozděluje se na tzv. dobrý a špatný. Tuky ( včetně cholesterolu) jsou spolu s uhlovodany (cukry, škroby) a bílkovinami jedny ze základních živin. Jsou nositeli energie a podporují biochemické pochody, které probíhají v našem těle.Význam cholesterolu tkví v tom, že je důležitý pro funkci krevních membrán.

Důležitost cholesterolu

Cholesterol předává energii celému tělu. Když energii předá, poputuje tuk zpět do jater, kde se dále přeměňuje. Jedna část cholesterolu jde do zpět do krevního oběhu a část se z těla vylučuje. V krevním oběhu se cholesterol chová dvojím způsobem, a proto ho dělíme na dobrý a špatný. V jednom případě vytváří s pomocí bílkovin velké pěnové bubliny s lehkým jádrem, které mohou poškozovat vnitřní část tepen a způsobovat tak jejich kornatění. V druhém případě tvoří malá tuková tělíska, která mají těžké jádro a chrání naše tělo před aterosklerózou.

Jak udržet cholesterol na nízké úrovni?

Pokud se dostatečně pohybujeme, je možné i při zvýšené konzumaci tuků udržet cholesterol na relativně nízké úrovni. V případě, že aktivně žádný sport neprovozujeme a omezujeme svůj pohyb na dvě tři procházky během týdne, tak musíme podstatně snížit konzumaci živočišných tuků. Zde patří sádlo, margarin, máslo.

Tuky ano, ale ne všechny

Naše tělo tuky sice potřebuje, ale měli bychom používat hlavně oleje s vysokým obsahem nenasycených kyselin, protože ty snižují hladinu cholesterolu v krvi. Nejlepší je olivový olej, protože ten obsahuje 8O procent nenasycených mastných kyselin a slunečnicový olej obsahuje 65 procent těchto kyselin. Na snižování cholesterolu je účinná konzumace ryb. Vaječný žloutek obsahuje sice velké množství cholesterolu, ale také lecitin a ten na sebe váže právě „škodlivý cholesterol“.

Jak množství cholesterolu snížit?

Cholesterol se dá snižovat například pojídáním jablek,protože jablka obsahují pektiny a další substance. Také je vhodná konzumace luštěnin, ovesných vloček a otrub. Doporučuje se také pojídat lněné semínko, které si dozlatova opražíme na pánvi. Velmi dobrým prostředkem k na zdolání srdečního záchvatu a cévních chorob je lisované pekařské droždí a pivovarské kvasinky ve formě pangaminu.

Několik pravidel pro udržování cholesterolu v krvi

  • střídmá strava
  • pozor na konzumaci škodlivých tuků
  • sledujte množství utajených tuků v ořeších, sýrech a pečivu
Doporučuje se, aby zdravý člověk konzumoval denně asi 50g čistého tuku (odpovídá dvěma lžícím) a z toho 1/3 by měla být tuk na vaření a 1/3 na pomazánky a 1/3 pro přípravu salátů, majonéz apod.

Rizika zvýšeného obsahu tuků

Pokud máme v krvi zvýšený obsah cholesterolu a tuků a k tomu připočteme ještě stálý psychický stres, nadváhu, nedostatek pohybu, tak jsme ideálními kandidáty na vznik vysokého krevního tlaku. Na stěnách cév se začne ukládat „zlý“ cholesterol a postupně vznikají nánosy, které zužují a zdrsňují jejich povrch. Kdysi pružné cévy jsou nahrazovány málo průchodnými trubicemi. Činnost srdce se stává namáhavější, protože musí i za takto ztížených podmínek dostat krev do těch nejvzdálenějších jemných cévek.

Některá srdečně cévních onemocnění

Srdečně cévní onemocnění patří k nejrizikovějším onemocněním a jsou nejčastější příčinou úmrtí. Bohužel narušení stěny cév probíhá dlouhodobě a bezbolestně. Mezi onemocnění, která postihují převážně starší pacienty patří např. mozková mrtvice. Dochází k ní při náhlému uzávěru mozkové tepny a následně vzniká nedokrevnost mozku . Rozsah postižení se může lišit a hodně záleží na době trvání stavu bezvědomí. Srdeční infarkt patří do skupiny chorob, které nazýváme ischemická choroba srdeční. Při ní se snižuje průtok krve srdečním svalem a do této skupiny řadíme i anginu pectoris.