Chrápání jako zdravotní riziko

S přibývajícím věkem stoupá hlavně u mužů pravděpodobnost, že začnou chrápat. Je prokázáno, že problémy s chrápáním začnou přibývat hlavně po pětatřicátém roce a zhruba šedesát procent mužů mezi čtyřiceti a šedesáti pěti lety chrápe. Chrápání není pouze spojeno s rušením partnerky, ale může být také i příznakem nějakého onemocnění.

Co je příčinou chrápaní?

Chrápání způsobuje z větší části vibrování svalstva sliznice v hltanu. Muži chrápou často po konzumaci většího množství alkoholu. Další příčinou je nadváha, protože v důsledku nadváhy dochází k vysokému postavení bránice a ke snížení objemu plic. Hlasitost chrápání může dosahovat sedmdesáti až devadesáti decibelů.

Pozor na přetopené ložnice

Pokud máte problémy s chrápáním důsledně větrejte svou ložnici, spěte při teplotě osmnácti stupňů a používejte zvlhčovač vzduchu. Poruchy dýchání ve spánku mohou být dokonce i životu nebezpečné.

Hormony, jako příčina chrápání?

Mezi další příčiny chrápání patří podle nejnovějších výzkumů i tělesné hormony. Chrápání se totiž často vyskytuje u osob, které mají sníženou činnost štítné žlázy. U dospělých a dětí mohou chrápání také vyvolat i nosní polypy. Dalším rizikovým faktorem je kouření, protože kuřáci chrápou častěji než nekuřáci. Nikotin zvyšuje citlivost horních cest dýchacích.

Poloha při spánku

Bylo jednoznačně prokázáno, že lidé, kteří spí na zádech chrápou častěji, protože jazyk táhne dolní čelist dolů a dojde k zúžení hltanu. Tomu se dá předejít malým trikem : na zadní stranu pyžama našijeme chrápajícímu tenisový míček. Pokud ulehne na tenisový míček, probere se a automaticky se otočí na bok.

Káva a chrápání

Večerní pití kávy a nealkoholických nápojů může vést ke zmírnění chrápání. Kofein způsobuje, že spánek je lehčí ( pokud lidé netrpí poruchou spánku).