Výživa dětí v mladším školním věku

Nároky dítěte na výživu se v různých obdobích jeho vývoje mění. Aby se mohly správně vyvinout tělesné funkce a dítě se dobře rozvíjelo jak po tělesné, tak i po duševní stránce, musíme zajistit dostatečný přísun energeticky hodnotných potravin. Byl prokázán velmi úzký vztah mezi konzumovanou potravou a zdravím. Správným stravovacím návykům je nutné učit děti již odmalička. Dietologové poukazují na velkou spotřebu sladkostí a sladkých nápojů a na nedostatečný příjem vlákniny a zeleniny.

Nutné bílkoviny

Potřeba bílkovin u školáků je vysoká, protože rostoucí organismus potřebuje dostatek látek pro správný vývoj kostí a k výstavbě svalstva. Na 1 kg hmotnosti dítěte se doporučuje konzumovat zhruba 1,2 g bílkovin. Polovinu by měly pokrýt živočišné bílkoviny( maso, mléčné výrobky, vejce), protože organismus je lépe využije než bílkoviny rostlinné. Při tvorbě jídelníčku je třeba správně kombinovat bílkoviny mezi sebou, aby se zvýšila jejich využitelnost.

Zdroj energie

K nejdůležitějším zdrojům rychlé energie patří sacharidy. Zhruba polovina energetického příjmu by měla být pokryta polysacharidy ( brambory, luštěniny, obiloviny). Devět procent energie dodávané sacharidy by měly dodat jednoduché cukry, tzv. monosacharidy a disacharidy. Běžný cukr je pouze zdrojem rychle dosažitelné energie a jinak není zdrojem žádných biologicky hodnotných látek.

Důležitá vláknina

Vláknina upravuje střevní peristaltiku, dává pocit sytosti a zlepšuje látkovou výměnu. Potrava, která obsahuje vlákninu je také bohatým zdrojem minerálů a stopových prvků. Hlavním zdrojem vlákniny pro školní děti by měly být celozrnné obiloviny( rýže natural,kroupy, jáhly, obilné vločky, pohanka, tmavé pečivo, ovoce, zelina).

Vápník

Vápník patří k nejdůležitějšímu prvku, který zajišťuje mineralizaci kostí a zubů. Existuje celá řada faktorů, které ovlivňují vstřebávání vápníku do organismu. Důležitý je přísun vitamínu D, správný poměr hořčíku, vápníku a fosforu. Dostatečné množství vápníku ovlivňuje celou řadu fyziologických pochodů v organismu dětí i dospělých.