Pravdy a mýty o dietách

Kdo z nás se nesnažil shodit „nějaké to kilo navíc“ formou zaručené diety, která funguje? Většinou také víme, že krátkodobé diety končí jo-jo efektem, držíme-li dietu příliš dlouho, můžeme si přivodit i zdravotní problémy, protože tělu nedodáváme ty živiny, které ke zdravému fungování potřebuje.

Důvěryhodnost dietám dodávají i filmové hvězdy, známé osobnosti, které se pyšní krásnými postavami, jež jim zaručila určitá dieta. Na kolik jsou tyto diety zdraví prospěšné, posuďte sami.

Atkinsova dieta

Atkinsových knih se prodalo na celém světě více než 15 milionů výtisků a dietu nadšeně propagují hvězdy jako Catherine Zeta-Jonesová nebo Jennifer Anistonová. Doktor Atkins vytvořil původně tuto dietu pro lidi s onemocněním cukrovkou, kteří musí velmi hlídat příjem cukrů, aby nezhoršili onemocnění.

Tvůrce diety však sám zemřel s váhou 115 kilogramů a podle tabulek splňoval kritéria klinické obezity. Takzvaná Atkinsova lékařská rada vysvětlila obezitu svého zakladatele nadprůměrným příjmem tekutin, jimž se v rámci diety nevyhýbal...

Dá se říci, že tato dieta patří svým složením mezi nejhorší a nejméně vhodné. Její složení naprosto neodpovídá zásadám zdravého a rozumného stravování. Dieta vůbec nebere v úvahu energetickou hodnotu potravin a spočívá pouze v drastickém omezení sacharidů, to znamená, že potraviny bohaté na sacharidy (nejen sladkosti, brambory, ovoce, obiloviny nebo některá zelenina) jsou zakázané, ale například tučného masa je možné sníst neomezené množství.

Jí se jen maso, tuk a špek, vejce, ryby, tučný sýr. Kromě malého množství salátu se nejí ani zelenina a ovoce. Tabu jsou tedy i brambory, rýže a těstoviny. Doktor Atkins propaguje tvrzení, že pokud nepřijímáme žádné cukry, organismus začne čerpat energii z tuků, což ovšem není zcela pravda.

Mezi živinami převládají tuky s nevhodným složením mastných kyselin, které zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a tím zvyšují riziko vzniku infarktu myokardu a náhlých mozkových mrtvic. Tato dieta je chudá na vitaminy, zejména na C, beta-karoten, D,E. Dochází tak k oslabování imunitního systému a zvyšuje se pravděpodobnost nachlazení a opakovaných infekcí horních cest dýchacích.

Nedostatek vlákniny vede ke vzniku zácpy, nadýmání, bolestem břicha i hlavy. Velmi nízký přísun sacharidů způsobuje únavu a nechuť do života, nepříjemný pocit sucha a zapáchající dech. Dochází sice k rychlému hubnutí, ale díky silnému odvodnění organismu stoupá riziko žlučníkových obtíží. Nedostatek minerálů a vitaminů zhoršuje kvalitu pokožky a vlasů, ale i kloubů a kostí.

Existují 4 Atkinsovy diety. První z nich je „zaváděcí“. Je to spouštěcí dieta, která dovede rychle snížit váhu. Druhá fáze „pokračovací“ vás dovede k požadované hmotnosti. Třetí fáze vás naučí, jak zůstat štíhlí navždy. Poslední fáze je udržovací.

Dieta podle krevních skupin

Nesmyslným základem diety podle krevních skupin je neprokázaný vliv jednotlivých potravin na zdraví člověka v závislosti na druhu jeho krevní skupiny. Za velmi nebezpečné je nutné považovat varování před očkováním proti obrně u dětí s krevní skupinou 0. Vzhledem k závažnosti tohoto onemocnění a jeho celoživotním následkům jsou zmíněná varování nebezpečná, protože u mnoha matek mohou vyvolávat dojem, že lepší, než vystavit dítě možným komplikacím po očkování, je se očkování raději vyhnout.

Systém této diety vychází z pozorování doktora D‘Adama a jeho zjištění (které se nikdy nepodařilo potvrdit), že pacienti jeho sanatoria reagovali odlišně na stejnou stravu. Nositelé různých krevních skupin se liší schopností trávit konkrétní potraviny, a tedy že krevní skupina určuje, které potraviny konzumovat a které ne.

Základem je rozdělení potravin do třech skupin: vhodné, neutrální a nevhodné. U každé krevní skupiny je uvedeno vždy několik potravin, které by neměly být konzumovány. Přestože mléko a mléčné výrobky by měly vedle ovoce a zeleniny tvořit důležitou součást naší stravy, jsou u diet pro krevní skupiny A a 0 potlačeny až zakázány. To rozhodně nesplňuje požadavky výživových doporučení a vystavuje člověka nedostatku vitaminu D nebo vápníku a vzniku osteoporózy.

  • Krevní skupina 0: přednost má maso, drůbež, ryby, ovoce a zelenina před mlékem a mléčnými produkty. Za vhodné potraviny jsou považovány vnitřnosti, které vzhledem k vysokému obsahu cholesterolu nesplňují požadavky na racionální stravu.
  • Krevní skupina A: doporučují se ryby, klíčky, luštěniny, ovoce a zelenina, červené maso, mléko a mléčné produkty a vejce by z jídelníčku měly zmizet.
  • Krevní skupina B: mléko a mléčné produkty, ovoce a zelenina, ryby.
  • Krevní skupina AB: může si vybírat z obou skupin.

Neexistuje však žádný důkaz, že by metabolismus byl jakkoli závislý na krevní skupině a účinnost této diety nebyla dokázána.

Dělená strava Lenky Kořínkové

Kdo by neznal „kytičkové“ a „zvířátkové“ dny této herečky? U mnohých z nás tato dieta chvíli fungovala, ale museli jsme vynaložit velké úsilí k tomu, abychom vytvořili vhodnou kombinaci jídel, která k sobě mohou být dle zásad dělené stravy přiřazena.

Neexistuje však žádný vědecký důkaz o tom, že se strava lépe tráví a vstřebává, pokud jsou v jídle jen bílkoviny spolu s tuky, anebo jen cukry spolu s tuky. Při příjmu potravy tělo vylučuje všechny enzymy, tj. jak ty, co tráví bílkoviny, tak i ty, které tráví cukry.

Existuje jen velmi málo jednodruhových potravin. Dokonce i těstoviny a rýže obsahují menší množství bílkovin, které se nesmí podle této diety míchat. Luštěniny mají okolo 30% bílkovin a 60% sacharidů, mléko a mléčné výrobky 30% bílkovin a 30% cukrů, jedině sýry z mléčných výrobků žádné cukry neobsahují.

Při této dietě však do jídelníčku zařazujeme velké množství potravin bohatých na rozpustnou a nerozpustnou vlákninu, protože konzumujeme velké množství zeleniny. Zelenina nenese skoro žádnou energii a přitom náš organismus zasytí na dlouhou dobu. A právě proto hubneme. Příčinou úspěšnosti dělené stravy je ve skutečnosti výrazně vyšší obsah vlákniny – sníme tedy na objemu stejně, ale do těla dodáme výrazně méně energie, takže hubneme bez pocitu hladu.

Podle dělené stravy musíme konzumovat velké množství zeleniny a ovoce, které je zařazeno k sacharidovým potravinám. Dělená strava tak snižuje riziko onemocnění tlustého střeva. A může dojít i ke snížení hladiny cholesterolu v krvi.

Jednodruhová dieta

Při ní se konzumuje jen jeden druh potraviny (rýže, vejce, šlehačka či jablka). Obrovské riziko spočívá v absolutním nedostatku veškerých ostatních důležitých složek výživy.

Nízkotučná dieta

Nízkotučná dieta vychází z předpokladu, že tuky obsahují dvakrát více energie v jednom gramu než sacharidy a bílkoviny. Cílem této diety je tedy maximálně snížit příjem tuků. Striktní vyloučení tuků je však škodlivé.

Bylo prokázáno, že procentuální obsah tuků by se neměl dostat pod 25% pro zajištění dostatečného příjmu vitaminů rozpustných v tucích, zejména pak vitaminu E. Snížený příjem tuků omezuje dostatečný příjem vitaminu D, nízkotučná dieta tak může ovlivnit vznik osteoporózy. Chybí pocit delšího nasycení, což může vést k nadměrné konzumaci sacharidů a paradoxně k obezitě.

Zónová dieta

Základem celého systému zónové diety je změna skladby potravin oproti běžným zvyklostem. Podle zónové diety by měly být sacharidy v potravě zastoupeny maximálně ze 40% a nikoli z 55%, jak je tomu u obecných dietních doporučení. Jiné je i množství bílkovin, v této dietě jsou zastoupeny až dvojnásobně, tvoří dokonce 30%. Nadměrné množství bílkovin s sebou přináší riziko přílišného zatěžování jater a ledvin při jejich metabolismu.

Denní porce stravy jsou rozděleny do 5-6 porcí – 3 větší jídla a 2-3 svačiny, odstup mezi jídly nesmí být větší než 4 hodiny. Každé jídlo je tvořeno stejným poměrem sacharidů, tuků a bílkovin. Dostatečný příjem tekutin zajistí správné trávení stravy a omezí její nadměrnou konzumaci. Alkohol je povolen, ale musí být zohledněn obsah sacharidů v něm.

Hlavní jídlo by nemělo převýšit hodnotu 2000kJ, svačiny by se měly pohybovat okolo 450kJ. Pravidelnost v jídle zajistí pocit plnosti na delší dobu a brání v přejídání. Tento systém lze v podstatě doporučit jako zdravý, pouze u těch, kteří nemají rádi mléčné výrobky, by mohl vzniknout deficit vápníku. Kvůli omezení sacharidů by mohla chybět také vláknina.

Hlídám si svou porci

Tak a teď jen polovinu! Při této dietě jíme stravu jako jindy, ale jen v polovičním množství. Sice nám kručí žaludek, ale váhový úbytek je velmi rychlý. Dietu musíme podpořit pravidelným pohybem, protože si organismus na snížený příjem energie zvykne. Tuto dietu proto držíme jen krátkodobě, nevede k trvalejšímu pravidelnému váhovému úbytku.