Máme jeden rok

Období kolem jednoho roku je pro dítě velice významné, protože dítě začíná vyslovovat svá první slova a začíná chodit. Tyto dovednosti se rozvinou u jednotlivých dětí různě. Některé děti běhají už od jedenácti měsíců a jiné chodí až kolem patnácti měsíců. Co se týče mluvy, děti mohou ovládat již deset slov nebo se rozmluví až za půl roku. Ani jedna z těchto dovedností nevypovídá nic o tom, jaký bude jejich další vývoj. Děti s opožděným vývojem řeči většinou své opoždění doženou, avšak rodiče by se měli poradit s psychology jakým postupem se dá rozvoji řeči pomoci.

Učíme děti na nočník

Přibližně od dvanáctého do patnáctého měsíce je u většiny dětí vhodná doba, aby se učily na nočník. Až kolem patnáctého měsíce je nervový systém dítěte zralý na nácvik této dovednosti. Kapacita močového měchýře je dostatečně velká a dítě je schopno vydržet suché až několik hodin a samo si plnost močového měchýře uvědomuje. Svému okolí může tedy dát najevo, že se mu „chce“.

Důležité zásady při učení dítěte na nočník

  • Jen žádnou paniku – nevytvářejme na dítě nátlak a nespěchejme
  • Dítěti má být jasné, co se od něj očekává – alespoň se trochu procvičíme v pantomimě
  • Nočník nesmí být studený nebo vratký
  • Opakování celého aktu by mělo být jednotné a důsledné – jeden nočník, na stejném místě
  • Nezapomeňte na pochvalu a ocenění

Kapesník

S nácvikem dětí na nočník rodiče začínají někdy až příliš brzy, ale s kapesníkem je to naopak. Nos se utírá některým dětem až do pěti let a někteří dospělí se nenaučili řádně smrkat ani v dospělosti. I na tento hygienický návyk je dítě zralé okolo patnácti měsíců.

Zásady správného používání kapesníku

Pokud chceme naučit dítě čistit nos nebo smrkat, měli bychom se řídit stejnými zásadami jako u nočníku. Dítěti to, ale nesmí být nepříjemné ( alespoň ne příliš). Mělo by být jasné, co od dítěte chceme a také to musíme trpělivě opakovat. Podporujme u dítěte pocit společenské důležitosti a samostatnosti.