Péče o řeč

V období mladšího školního věku bychom se rozhodně měli věnovat nedostatkům ve vývoji řeči, pokud ještě nějaké jsou. Jestliže dítě patlá nebo špatně vyslovuje nějakou hlásku, tak bychom neměli otálet s návštěvou logopeda. I když se to v plné míře nepodaří, bylo by vhodné kdyby děti vstupovaly do první třídy s bezchybnou artikulací. Pedagogové potvrzují, že ve vývoji řeči jsou mezi dětmi větší rozdíly než v ostatních duševních funkcích.

Příčiny opožděné řeči

  • Vážná porucha sluchu – již poměrně brzy po narození se dá pomocí speciálních přístrojů zjistit, zda – li dítě slyší či nikoli
  • Poškození mluvidel – objevuje se velmi zřídka, nejčastěji však u rozštěpu patra
  • Mentální retardace různého stupně
  • Psychická deprivace –vývoj řeči může být opožděn u dětí, které nemají dostatek vnějších podnětů

Řeč se vyvíjí a rozvíjí

Pro rozvoj řeči bychom měli pro dítě vytvořit ty nejlepší podmínky. Není vhodné dítě do mluvení nutit, ale měli bychom navodit radostnou a uvolněnou atmosféru. Můžeme využít nejrůznějších pomůcek ( knížky, figurky, zvířátka apod.). S těmito hračkami se dá dobře povídat. Řeč dítěte se dá také zachytit a rozvést. Je to velmi účinný a osvědčený postup – dítě poví nějaké slovo a my ho něm opakujeme a přidáme jedno nebo dvě slova navíc.

Dětská patlavost

To, že dítě patlá si někdy rodiče ani neuvědomí, protože ji u svých dětí nevěnují pozornost ( neslyší ji), nebo jim to může přijít roztomilé. Dítě si tak na svou vadu zvykne (nikdo ho neopravuje a dítě si takovou řeč osvojí) a logopedie mu pak připadá jako mučírna. Jestliže dítě svou špatnou výslovnost neslyší, je pravděpodobné, že bude mít problémy s pravopisem.

Nepodceňujte ani lehčí poruchu řeči

Ani mírnou poruchu řeči by rodiče neměli zlehčovat. Naše mluva je hned za naším tělem to první, co nás při běžném kontaktu s druhou osobou zaujme. Z tohoto pohledu by nám neměla být lhostejná ani malá vada řeči. Náš slovní projev podléhá velmi kritickému hodnocení a v dnešní době je komunikační složka velice důležitá.