Když nás trápí zácpa

Pokud máte problémy s vyprazdňováním, je třeba udělat revizi jídelníčku. Musíte omezit nadměrnou konzumaci škrobu a cukru, protože tyto látky zejména zatěžují naše zažívání a také podporují ukládání tukových zásob. Je vhodnější dopřát našemu tělu více zeleniny ovoce, luštěnin, semínek a rostlinných klíčků s dostatkem vlákniny. S přísunem vlákniny je nutné také dodržovat pitný režim, protože jen tak můžeme zlepšit střevní peristaltiku. Pití kávy je trošku diskutabilní. U některých lidí může způsobit zácpu, pro jiné je káva výborným projímadlem.

Co není vhodné jíst při vyprazdňovacích potížích?

Jestliže vás trápí zažívací potíže, rozhodně se vyvarujte čerstvého pečiva a bílých pekárenských výrobků, tavených sýrů a trvanlivých uzenin. Pijte zakysané mléčné nápoje, bylinkové čaje, šťávy z kompotů. Sycené minerálky vhodné nejsou. Snažte se konzumovat dostatečné množství jablek a po jídle používejte žvýkačku.

Zácpa u těhotných žen

V průběhu gravidity, kdy se velikost dělohy zvětšuje, může dojít k omezené činnosti střev. Zvláště, pokud v jídelníčku budoucí maminky chybí vláknina a pitný režim je nedostačující, je na problém „zaděláno“. Všechny tyto nedostatky totiž zpomalují postup tráveniny ve střevech a vyprazdňování se tak stává problematické. V důsledku zácpy mohou vzniknout další potíže – hemeroidy, zánět apod. Všechny tyto potíže způsobují bolest a problémy se zácpou se mohou prohlubovat.

Ani v těhotenství nezapomeňte na pohyb

Pokud je budoucí maminka zcela zdráva, nemusí si ani v těhotenství pohyb odpírat. Při sedavém způsobu života, dochází k tomu, že krev se nahromadí v dutině břišní a střevní peristaltika se vlivem lenivějších střev zpomalí. Proto se doporučuje alespoň půl hodiny věnovat procházkám na čerstvém vzduchu, plavat nebo cvičit vhodný soubor cviků určených těhotným ženám.

Některé osvědčené recepty

Osvědčeným prostředkem na zpomalenou činnost střev je odvar z lněného semínka. Doporučuje se asi v o,5 l vody povařit lžíci semínek. Můžete vyzkoušet také nápoj z bezinek a do nápojů přidávejte raději med než cukr. Konzumujte jahody, švestky, meruňky, datle, fíky, broskve, olivy.