Tolik očekávané jaro

Tak jsme se konečně dočkali a po té opravdu nekonečné zimě máme jaro. Na jaře je imunita našeho organizmu oslabená a není divu, že jsme náchylní k virovým onemocněním. Měli bychom se zamyslet nad tím, co by nám mohlo nejvíce prospět, abychom zlepšili svou vitalitu a odolnost. Pokud se chceme cítit dobře v jarním oblečení, stojí za úvahu zrevidovat náš jídelníček a nastartovat naše tělo důležitými vitamíny, které po dlouhé zimě tak chybí.

Poznejte účinek jarních bylinek

Právě na jaře nám příroda nabízí dost prostředků, které mohou našemu tělu výrazně prospět. Byliny jsou nejpřirozenějším zdrojem účinných látek, které chrání organizmus před onemocněním a jsou zdrojem důležitých živin. V jarních bylinách jsou obsaženy vitamíny skupiny B, a to především v zelených částech rostlin, v klíčcích a také ve zralých plodech.

Kde sbírat?

Aby bylo používání bylinek prospěšné, musíme pro jejich sběr využívat pouze ekologické a čisté lokality. Jarní byliny sice rostou všude, ale na smetištích a u silnice je rozhodně sbírat nesmíme. Nejvhodnějším místem, kde najdeme ekologicky čisté byliny může být vlastní zahrádka ( v případě, že nepoužíváme chemické přísady a nevlastníme psa), zámecké zahrady a místa, která jsou vzdálená od města. Při sběru bylin bychom se měli vyhnout oblastem v okolí zemědělské půdy.

Jaké byliny vlastně sbírat?

Jmenujme si alespoň pár nejdůležitějších bylin, které mohou být našemu zdraví prospěšné:
  • Sedmikráska chudobka - květy sedmikrásek lze sbírat i v zimě, když není mráz. Na jaře sbíráme i růžice s poupaty nebo květy. Sedmikráska působí blahodárně na endokrinní systém a můžeme ji přidávat do jarních salátů.
  • Kopřiva dvoudomá - sbírá se v dubnu, a používají se především mladé růžice. Kopřiva má velmi očistné účinky a její použití je vhodné konzultovat se znalým bylinkářem.
  • Medvědí česnek - sbíráme od března do května, má velmi dobré účinky na ledviny a prospívá našim paměťovým schopnostem
  • Mateřídouška - sbírá se brzy z jara, nejprve lístky a lodyha později sbíráme i kvetoucí lodyhu
  • Pampeliška - sbírá se v dubnu, sbíráme listové růžice a později květy(raději ty méně rozvinuté) Používá se do salátů, při výrobě medu apod.
  • Šťovík kyselý - sbírá se brzy na jaře - křehké lístky, je zdrojem vitamínu C, ovlivňuje krvetvorbu a vstřebávání železa, pomáhá zvládat stresové situace
  • Černý bez - sbíráme od května do poloviny června rozvětvené květy, použití široké ( šťávy, čaje apod..)
  • Řebříček - sbírají se středové lístky, má čistící účinky
  • Maliníkové, jahodové a ostružinové listí - jahodník sbíráme již ke konci zimy, maliník a ostružiník zjara, lze použít i v těhotenství pro hladší průběh porodu
  • Jitrocel kopinatý - v dubnu až květnu sbíráme lístky z nekvetoucích rostlin

Jaké vitamíny je třeba na jaře doplnit ?

  • Skupina B vitamínů - ovlivňuje činnost nervové soustavy a svalů. Při nadměrném psychickém i fyzickém zatížení spotřeba tohoto vitamínu stoupá.
  • Vitamín E - příznivě ovlivňuje činnost mozku, je důležitým antioxidantem a podporuje imunitu organizmu.
  • Vitamín C - ovlivňuje vstřebávání železa a působí preventivně v boji proti infekčním onemocněním.

Vyzkoušejte bylinkové čaje

Na jaře bychom neměli zapomínat ani na dostatečné pročišťování organizmu. Vhodnými prostředky jsou také bylinkové čaje, které jsou ideálním prostředkem, jak k očistě těla, tak i k doplnění důležitých látek. Vyzkoušejte také různé druhy zakysaných výrobků ( podmáslí, jogurtové nápoje apod.)

Nezapomeňte na otužování

Ke zlepšení našeho zdraví může také dopomoci otužování. Začněte třeba tím, že po koupeli zařadíte vlažnou sprchu a postupem času snižujte teplotu vody. Uvidíte, že se budete cítit jako znovuzrození.

Pohyb

Pokud jste v zimě lenošili, zkuste to co nejdříve napravit! Pro úpravu kondice jsou určitě vhodné dlouhé procházky. Příroda nás k sobě doslova láká.