Zažeňte jarní únavu

Za okny je jaro a vy se stále cítíte unavení a malátní? Místo abychom dávali najevo radost ze života, podléháme často smutkům, únavě, skleslosti a také různým infekčním chorobám.

Odhaduje se, že jarní únava postihuje každé jaro přechodně až tři čtvrtiny populace. Celý problém pramení podle názorů lékařů z toho, že lidem po dlouhé zimě docházejí vnitřní zásoby vitaminů, minerálů a dalších živin pro život nezbytných. Pomoc je jedna jediná – co nejrychleji dodat organismu to, co potřebuje.

Jarní únava – novodobá nemoc?

Jarní únava nepatří mezi klasická onemocnění. Její vznik souvisí s proběhlou zimou, nedostatkem slunečního světla, zvýšeným výskytem infekčních onemocnění, špatnou životosprávou, nedostatkem vitaminů, minerálů a dalších přírodních látek.

Důsledkem jarní únavy je malátnost, ospalost, snížená schopnost výkonu a koncentrace, tělesná vysílenost a špatná nálada. Nedojde-li k překonání pocitu únavy po 2-4 týdnech a přetrvává-li stav sklíčenosti a unavenosti, je vhodné podstoupit odborné vyšetření. Příčinou únavy by mohlo být závažnější onemocnění (např. poruchy srdce a krevního tlaku a snížená funkce štítné žlázy, psychické problémy).

Doplňujeme vitaminy

První, co bychom měli udělat, je zásobit tělo dostatečným množstvím čerstvého ovoce a zeleniny s obsahem kyseliny askorbové (tedy vitaminu C). Proč právě vitamin C? Patří mezi vitaminy rozpustné ve vodě. Posiluje imunitní systém, podporuje obnovu vazivové tkáně, účastní se tvorby kostí, kolagenu a chrupavek. Aktivuje řadu enzymů potřebných pro fungování metabolických procesů v našich buňkách. Spolu s kyselinou listovou a vitaminem B 12 stimuluje zrání červených krvinek, pozitivně působí na hladinu cholesterolu v krvi.

Dáte-li přednost vitaminovým preparátům, všímejte si, zda je přípravek schválen jako lék nebo pouze jako potravinový doplněk. Pokud totiž preparát projde celým procesem schvalování jako lék, je to nejenom zárukou, že obsahuje uvedené vitaminy, ale také zárukou kvality. V případě potravinových doplňků je zaručena pouze jejich neškodnost, nikoliv kvalita a obsah vitaminů. Největším zdrojem vitaminu C je ovoce (citrusy, kiwi, šípky, černý rybíz, jahody, meruňky, třešně, švestky) a zelenina (brokolice, zelená paprika, květák, brambory).

Přírodní léčba

Ženšen stimuluje buňky imunitního systému a ničí škodlivé bakterie a viry. Vyrovnává uvolňování stresových hormonů v organismu a tím do určité míry bojuje proti únavě. Carnitin je aminokyselina, která umožňuje organismu lépe využít zásoby tuku při přeměně na energii. Kromě toho však také urychluje přísun kyslíku do krve, což oceníte především při sportu. Guarana je brazilská rostlina, jejíž semena obsahují kofein a další povzbuzující látky (thephyllin a theobromin). Guaranu používaly už kdysi dávno indiánské kmeny jako povzbuzující prostředek, který pomáhal proti ospalosti a únavě. Působením na centrální nervový systém guarana zvyšuje psychickou aktivitu, odstraňuje únavu a prodlužuje schopnost vykonávat vyčerpávající práci.

Je jaro, zhubněte!

I kilogramy, které se nám nastřádaly během vánočních svátků, mohou zbytečně zatěžovat organismus a zvýšit jeho náchylnost k jarní únavě. Hlavně ženy propadají panice, když se ručička váhy pohybuje nesprávným směrem.

Hubnout jděte raději kolektivně, obzvlášť máte-li slabou vůli a malou vytrvalost. Zrušte jakékoli cvičení, které jste vykonávali déle než dva měsíce. Vaše tělo se přizpůsobuje velmi rychle, na jakoukoliv fyzickou aktivitu si po několika týdnech prostě zvykne, a tím přestane být účinná.

Ze začátku je vhodné si naordinovat dlouhé svižné procházky nebo plavání, časem je dobré přidat kolo nebo in-line brusle. Navíc za pohybovou aktivitu lze považovat i běžnou činnost, jako je chůze, hrabání listí či vytírání podlahy. Takže pokud patříte ke skupině, kterou aktivní činnost nepřitahuje, můžete cvičení ve fitcentru klidně nahradit tím, že denně rychle ujdete alespoň tři kilometry, budete chodit do schodů (alespoň 15 minut denně).

Jaro je na úpravu jídelníčku ta nejvhodnější doba, to ale neznamená, že máte začít držet drastické jednostranné diety. Zkuste do svého jídelníčku natrvalo zařadit zeleninu a ovoce, konzumujte nejlépe pět porcí denně, upřednostňujte zeleninu, která obsahuje méně cukru.

Místo přeslazených dortů si dopřejte dezerty z čerstvého ovoce nebo ovocné saláty. Zvyšte příjem potravin bohatých na vlákninu, což je zelenina, celozrnná rýže a obiloviny obecně. Přidejte si do stravy lněná semínka. Obsahují esenciální kyseliny, jsou zdrojem vlákniny a pomáhají léčit záněty. Dobrá jsou i sezamová, dýňová a slunečnicová semínka. Jezte v klidu, nestresujte organismus hltáním či jídlem v poklusu. Pěkně si jídlo nazdobte a nenechte se při něm vyrušovat jinou činností.

Začněte s otužováním

Otužování vede kromě zvyšování odolnosti proti nákazám i k celkové aktivizaci organismu a navozuje tělesnou i duševní pohodu. Den začínejte osvěžující chladnou sprchou. Dobré je používat mýdlo s přídavkem mentolu či eukalyptu.

Horké koupele zhoršují jarní únavu a způsobují rozšířené žilky na pokožce. Voda ve vaší vaně by měla mít nanejvýš teplotu lidského těla. Spěte při otevřeném okně. Takový spánek je mnohem hlubší a navíc otužuje. Ráno se pak ještě rozcvičte.

Tekutiny mějte stále po ruce

Celkový denní příjem tekutin by měl dosáhnout 2-3 litrů. V zimě a na jaře netrpíme žízní tolik jako v létě, a tak pitný režim většinou zanedbáváme. Nedostatek tekutin přitom může být příčinou únavy i bolestí hlavy.

Pijte kvalitní minerální vodu, střídejte různé druhy. Lidé obecně lépe snášejí vodu bez bublinek. Vhodné jsou též bylinné čaje, ale bez mléka a cukru. Všechny nápoje byste měli pít stejně teplé jako je vaše tělo. Pít můžete i nápoje s pokojovou teplotou.

Pokud někdo vypije denně více než tři šálky kávy, povzbuzení se rozhodně nedočká. Tento nápoj totiž tělu odebírá tekutiny i důležité minerální látky. Dáte-li na bylinky, dopřejte si následující jarní čaj: Ve stejném poměru smícháme lístky kopřivy, řebříčku, maliníku, jitrocele a jahodníku. Čaj připravujeme v poměru dvě lžičky směsi na jeden šálek a pijeme jej dvakrát nebo třikrát denně. Tuto čajovou směs doporučují fytoterapeuti v jarním období, neboť bylinky, které tento čaj obsahuje, mají mnoho vitaminu C.

Detoxikace a očista

Z jídelníčku odstraňte alkohol, tabák, kofein, průmyslové tuky, grilovaná a spálená masa. Vyhýbejte se také potravinám, na které tělo prudce reaguje, jako je kravské mléko nebo kvasnice. Pokud někdo vypije denně více než tři šálky kávy denně, povzbuzení se rozhodně nedočká. Káva odebírá tělu tekutiny a minerální látky. I nikotin narušuje látkovou výměnu a evidentně má co dělat se vznikem únavy.

Mořské řasy mají vynikající detoxikační účinky. Mohou dokonce reagovat s toxickými těžkými kovy a radioaktivními sloučeninami a vytvořit z nich neškodné soli. Řasy wakame napomáhají vylučování střevních parazitů.

Jezte potraviny bohaté na rostlinné živiny. Ideální je brukvovitá zelenina, citrony, červené hroznové víno, česnek, sója, rozmarýn a kurkuma. Antioxidanty obsahují rajčata, řeřicha, mrkev, paprika, červená řepa.

Vhodná jsou také kyselá jídla, která stimulují činnost jater a hořké zelené listy. Nahořklé, divoce rostoucí zelené bylinky – například listy smetánky, hořčice nebo potočnice lékařské – stimulují tvorbu žluči, což přirozeným způsobem zlepšuje trávení. Můžeme je přidat třeba do hlávkového salátu nebo je zkombinovat s řeřichou. Vašim játrům pomohou vitaminy A,C a E, selen, zinek, měď, mangan, koenzym Q 10 a bylina ostropestřec mariánský. Vsaďte na jídlo bohaté na vitamin B, což jsou zelené druhy zeleniny, libové maso nebo pšeničné klíčky. Zkuste dopřát tělu detoxikační víkend, pořádně si odpočiňte a hodně spěte.

Jarní úklid v duši

Zrušte přátele-upíry! Máte sklon uchovávat i evidentně jednostranná přátelství. Zeptejte se sami sebe – naplňuje mne ten člověk energií a zanechává mě plným naděje? Pokud ne, je čas udělat krok zpět. Budete mít více času na vaše nejbližší přátele. Zrušte otevřené konce! Nevyřešený vztah vám ubírá spoust sil a čím déle ho neřešíte, tím nepříjemnější pak bude jeho „likvidace“.