Kdy žádat dítě o pomoc s úklidem?

Malá batolata si libují v rozhazování věcí a v nepořádku. Děti rády vyhazují pečlivě uložené „komínky" a jsou šťastné, když je vše v pohybu a mohou si vybít energii. Méně šťastné jsou však maminky, které musí ten apokalyptický nepořádek den co den uklízet. Malého nezbedu můžeme pomalu zapojit do úklidu již před třetími narozeninami, ale všechno má pravidla. Dítě musí přesně vědět co po něm chceme a naše nároky musí být postupné. Určitě je výhodné začít s úklidem větších hraček a předmětů, abychom uvolnili co největší plochu a na malé hračky použijeme různé krabice a boxy.

Období vzdoru

Okolo druhého roku věku si dítě prochází etapou vzdoru, kdy usiluje o to, aby mělo nadvládu nad svým okolím. Začíná velmi náročné období pro rodiče, protože ti musí určit přesně, co dítě smí a nesmí a to se neobejde bez bouřlivé odezvy. Dítě si  pomalu osvojuje určité návyky a poznává reakci při porušení zákazu. V tomto období je ještě  nemožné  přimět malé dítě k úklidu. Spíše můžeme pozvolna rovnat hračky nebo knížky do košíku a na policích.

Dítě dělá to, co vidí 

Děti dělají rády to, co vidí u dospělých. Baví je např. utírat stůl nebo nějaké části nádobí, přerovnávají předměty. V každém případě je vhodné, aby si dítě od čtyř let umělo uspořádat předměty kolem sebe, protože mu to pak také pomůže ve školce a ve škole. Je to vlastně taková malá příprava na povinnosti. I úklid se dá vykonávat formou hry. Dítě může ukládat hračky např. podle barev, velikosti nebo podle toho, jak byla jednotlivá plyšová zvířátka „hodná" apod. Je třeba jen zapojit určitou dávku fantazie. K tomu, ale také samozřejmě potřebujeme být pozitivně naladěni a mít  dostatek času.  Samozřejmě to nejde vždy, ale občas i my dospělí si můžeme při povinnostech hrát.

Předškolní děti

Okolo šesti let se děti pomalu zklidňují a začíná fáze rozumového chování. Dítě se učí větší samostatnosti a sebekázni. Našeho potomka můžeme postupně zapojit do řady základních činností. Nikdy bychom však neměli jednat z pozice síly, ale  měli bychom jednat na základě vzájemné dohody. Vybudováním vzájemné důvěry učíme dítě převzít odpovědnost za své chování a činy. Ani v šesti letech bychom však dítě neměli povinnostmi zahlcovat. Při udržování pořádku bychom rozhodně neměli bazírovat na detailech, ale měli bychom více času trávit povídáním a hraním s dítětem. Když máme malé děti, je nějaký ten pracovní nepořádek zcela na místě.