Pohlcuje vás práce?

Žijete jen svou prací, která pohlcuje i váš volný čas? Máte pocit, že vše zvládnete sami, jste nenahraditelní a vše umíte nejlépe?

Pak jste propadli závislosti, workoholismu. Workoholismus je nemoc a může vám rozvrátit celý život.

Důsledky workoholismu jsou v podstatě stejné jako u drog nebo alkoholu- tělesné chátrání, zhroucení duševních sil, selhávání vegetativně řízených tělesných funkcí, jako jsou krevní oběh, schopnost spánku nebo dýchání.

Překročení hranice

Radost z práce se časem změní v posedlost- člověk má pocit, že nikdo jiný neodvede práci tak kvalitně jako on, není schopen žádný úkol či problém přenechat někomu jinému. Důsledkem je ale totální nezvládnutí situace a často i daných závazků. Práce „roste" pod rukama, zvyšující se stres a neurotizace způsobují, že takový jedinec je stále méně pracovně výkonný. Vyčerpaný workoholik nedokáže udržet nasazené pracovní tempo, jeho práce už není tak efektivní jako dříve.

Workoholici často slibují víc, než mohou splnit. Dělají několik věcí najednou. Když nepracují, trpí pocitem viny.

Workoholismus postihuje hlavně lidi s vyšším vzděláním, častěji muže než ženy. Větší riziko vzniku závislosti mají lidé ve vyšších funkcích. Není ale žádnou výjimkou, kdy workoholismem trpí i ženy v domácnosti, které mají pocit, že musí zvládnout vše samy.

Ženy ale častěji trpí následky závislosti svého partnera. Zůstávají osamělé, leží na nich všechna zodpovědnost za domácnost a děti. Na sexuální život workoholici úplně rezignují. Na život rodiče- workoholika si musejí zvykat i děti. Pokud „postižený" nechce přijít o rodinu, nezbývá mu nic jiného než navštívit odborníka.

Workoholiky se stávají lidé, kteří prací řeší osobní problémy. Do práce unikají z nepříznivého rodinného prostředí a zaměstnání se postupně stává jejich životní náplní.

Podlomené zdraví

Kvůli neustálému stresu u workoholiků často propukají deprese, úzkostné stavy nebo poruchy spánku. Mnozí trpí vysokým krevním tlakem nebo srdečně-cévním onemocněním. Výjimkou nejsou bolesti zad a poruchy imunity, tedy i častější infekce. Poruchy příjmu potravy a problémy se zažíváním ne sebe nenechají dlouho čekat.

Cesta ze začarovaného kruhu

Důležité je vrátit se k činnostem, které workoholika dříve těšily, ke koníčkům, k setkáním s přáteli. Vyléčený workoholik ale nemá nic přehánět, aby se stejně jako předtím do práce nevrhl třeba do sportu.

Braňte se výčitkám svědomí z toho, že nepracujete. Vždyť i při odpočinku a procházce beztak uvažujete částí mozku o práci. Právě v takových chvílích napadají člověka ty nejlepší myšlenky.

Každý by si měl sestavit žebříček všech životních hodnot a aktivit, vymezit příslušný čas nejen pro práci, ale i pro rodinu, přátele, fyzické aktivity a třeba i další vzdělávání. Plán všech těchto činností musí zahrnovat maximálně dvě třetiny dne. Zbývající třetinu nechte vyhrazenou odpočinku. Odpočinek je pro závislé velkým luxusem, nemluvě o dovolené...

Sbalit kufry

Podle odborníků má dovolená smysl jen tehdy, je-li alespoň dva týdny dlouhá. Pak jsme schopni si pořádně odpočinout. Vybírání jednotlivých dnů nebo dokonce půldnů vás neosvěží.

Plánujte i náplň dovolené tak, abyste si skutečně odpočinuli. Samozřejmostí by měl být vypnutý služební mobil. Ani vy se nesnažte volat do práce a zjišťovat, jestli vše funguje, jak má.

Úprava pracovního režimu

Vytvářejte si časové plány, a pokud se s úkoly nevejdete do zmíněných dvou třetin dne, naučte se některé naplánované akce bez výčitek zrušit. Snažte se stále přesněji si vytvářet přehled o tom, kolik času k čemu máte, co můžete oželet.

V diáři si můžete barevně označit věci nejdůležitější a ty, které můžete přesunout. Začínáme řešit ty nejdůležitější, méně podstatné mohou počkat.

Nezapomeňte na pracovní přestávku, protažení těla a oběd si v klidu vychutnejte.