Mozkový aerobic

Procvičování a relaxace mozku je přinejmenším stejně důležité jako procvičování svalů. Nebudeme-li totiž mozek cvičit, zakrní.
Stejně jako během cvičení posilujeme své srdce a cévy, můžeme si například křížovkami, matematickými úlohami či slovními hříčkami bystřit mozek a rozšiřovat jeho kapacitu.

Zažili jste už situaci, kdy si nemůžete vybavit jméno známé, kterou jste náhodou potkali? Zhlédli jste pěkný film a rázem jste zapomněli jména hlavních hrdinů?
Pak určitě začněte  „myslet". 

Aerobic pro neurony

Metodu trénování mozku vytvořil Američan Larry Katz, světově uznávaný profesor neurobiologie. Své poznatky publikoval v knize „Keep your brain alive", která je souborem 83 jednoduchých cvičení, pomocí kterých lze dosáhnout dobrého fungování mozku i v pokročilejším věku.

Jednotlivá cvičení jsou založena na schopnosti mozku produkovat více neurotrofinu (látky vyživující nervové buňky). Svou metodu, kterou nazval „neurobik", vysvětluje na příkladu ženy, která se vrací domů a přichází ke dveřím svého bytu se zavřenýma očima. Hledá v kabelce poslepu klíče, což ji nutí přemýšlet jinak, než kdyby se do kabelky rovnou podívala. Nahmatává různé předměty, zjišťuje jejich tvar, materiál. Aktivuje hmatovou složku.

Tím, že se chce žena dostat domů co nejdříve, její mozek je hbitý, rychle funguje. V mozku se aktivuje ta část mozkové kůry, která zpracovává hmat.

Taková jednoduchá cvičení jsou tak založena na schopnosti mozku produkovat ve chvílích, kdy dělá činnost neobvyklým způsobem, více neurotrofinů. Více neurotrofinů znamená výživu pro tvorbu a růst nervové buňky.

Některé nápady uvedené ve své knize má Katz podle svých slov od své malé dcery. Inspirovalo ho to, jak se dcerka prochází v bytě se zavřenýma očima. Děti podle Katze zkoumají svět ze všech možných perspektiv a zapojují při tom všechny smysly. Dospělí využívají především zaběhané rituály.

Sportem k bystrosti

Sport zlepšuje prokrvování mozku a zlepšuje tak jeho zásobování živinami. Ty pak podporují nejen komunikaci mezi jednotlivými mozkovými buňkami, ale napomáhají i ke vzniku buněk nových.

Tuto teorii potvrdili vědci z Veterans Administration Hospital v Salt Lake City. Sledovali tři skupiny lidí. První skupina chodila často na procházky, druhá zvedala činky. Třetí se chovala tak, jak byla zvyklá, tedy necvičila. V následných testech duševních schopností docílili lidé, kteří chodili na procházky, nejlepších výsledků.

Zhluboka dýchat

Většina z nás dýchá hrudníkem, krátkými a mělkými nádechy. A to je špatně.
Položte ruce dlaněmi na podbřišek a palce spojte nad pupkem, kolem kterého vytvoříte tvar diamantu. Nadechněte se tak, že vyšpulíte břicho a vydechněte zatažením břicha zpět.

Budete se cítit čerstvější a bdělejší, jakmile toto cvičení poprvé provedete. Pořádně okysličit mozek totiž znamená probudit k životu oblasti, které jsou normálně nečinné.

Pryč s rutinou

Zvolte si nějakou běžnou činnost, kterou důvěrně znáte, a lehce ji obměňte. Zkuste změnit svou obvyklou trasu do práce.

Několikrát denně chodíte v práci do kuchyňky? Pro jednou absolvujte cestu pozpátku.  Kombinujte pracovní úkony s vůněmi: čichejte vůně (vanilku), když telefonujete, pište dopis...
Zkuste vše dělat levou rukou (jste-li pravák), vyčistěte si zuby, učešte se...

Cestujete-li dopravním prostředkem, zavřete oči a zkuste podle zvuků odhadovat, kde se zrovna nacházíte.
Všechny tyto rutinní úkony budete najednou provádět velmi pozorně a soustředěně, což je přesně to, co váš mozek potřebuje. V takové chvíli je zcela bdělý - aby vyřešil zadaný úkol, musí si hledat nové cesty.

Sex zdokonaluje

Sex je jedno z nejúčinnějších neurobických cvičení, automaticky při něm zavíráte oči a dáváte prostor dalším smyslům. Používejte aromatické masážní oleje, poslouchejte hudbu, vhodná je i uvolňující koupel s partnerem.

Pexeso a slovní fotbal

Při hrách se slovy prohledáváte zaprášené „šuplíky" paměti a zvětšujete svůj „vnitřní archiv", tedy zásobu pojmů, které jste schopni aktivně používat.

Můžete si hrát úplně sami - prostě si vytvářejte soubory slov. Všechna města nebo zvířata od A. Když se vám bude zdát, že už jste hodně dobří, zaveďte si novou, nějakou hodně neobvyklou kategorii, třeba „autoři detektivek".

Další dobrá hra, která vám dlouho vydrží, je hledání slov končících určitým způsobem (například na -ec, -ík).
Nevyhýbejte se paměťovým hrám s dětmi. Takové pexeso či slovní fotbal jsou výborným tréninkem mozku a navíc dávají i jedinečný prostor rozvíjet nejen rozumovou, ale také citovou složku mezi vámi a dítětem.
Hrátky se slovy doporučujeme jako mozkovou stimulaci i před započetím důležité práce.

Očistný spánek

Buňky v mozku se mohou během života plynule obměňovat. Ty nové jsou mnohem výkonnější než „staré". Při ukládání určitých údajů do paměti si vytváříme osobní databanku. Abychom se v ní vyznali, musíme v ní někdy uklidit a nepotřebné informace zkrátka „vyhodit", aby se uvolnilo místo těm novým. To se děje ve spánku. Proto musíte svému mozku dopřát pravidelný a zdravý odpočinek.