Káva jako lék?

Slovo káva je odvozeno od arabského slova qahwah, které používali Arabové pro označení vína. Kávová zrna nejprve žvýkali a až později zjistili, že z nich lze připravit výborný nápoj. Kávu (konkrétně odrůdu Coffea arabica) tam pěstovali už v šestém století našeho letopočtu, ale své vítězné tažení nastoupila až v 17. století. Z Cařihradu se rozšířila do Evropy, začali ji vařit v Paříži v malých krámcích a pouťových stáncích, první opravdovou kavárnu otevřel F.Procope v roce 1686 a brzy začaly kavárny vznikat ve Vídni a v Budapešti.

Největší spotřeba kávy je ve Skandinávii. Za rok se jí tam vypije 12 kg na osobu, zatímco u nás je roční spotřeba 2 až 3 kg. Ve Francii vypije každý obyvatel denně 3-10 šálků.

Nejoblíbenější kávou v České republice je pražená káva mletá (62%). Za ní následuje pražená káva zrnková (16%) a pak káva instantní (9%).

Káva není jen kofein

Ačkoliv se lékaři léta domnívali, že káva patří k civilizačním nectnostem, které působí negativně na naše zdraví, v posledních letech změnili na základě dalších výzkumů svůj názor.

Podle údajů americké národní lékařské komory bylo do současné doby provedeno více než 19 000 vědeckých výzkumů kávy nebo kofeinu, které potvrdily, že tento nápoj není jen pouhá droga.

Kofein je droga, která dokáže změnit náladu, ale dlouho nebylo z vědeckého hlediska jasné, zda je návyková.
Kofein v kávě není oficiálně na seznamu látek, které vyvolávají závislost.

Odborníci se neshodnou, zda kofein zvyšuje či ne výkonnost při sportu. Podle některých výzkumů neprospívá sportovcům s krátkodobými a intenzivními výkony, například sprinterům, ale u vytrvalostních sportů výkon zvyšuje. Proto Mezinárodní olympijský výbor zařadil kofein na seznam zakázaných látek a toleruje jej u závodníků jen v minimálním množství.

Kofein proniká snadno do mozkových buněk a ovlivňuje tak psychiku, má povzbudivé a stimulační účinky na centrální nervový systém. Při pití kávy se vdechují aromatické látky, což působí příznivě při astmatu, protože se uvolňuje svalstvo. Kofein se proto dostal do řady léčebných přípravků na zmírnění astmatu.

Kofein je stimulující prostředek - zlepšuje fyzické výkony, posiluje vytrvalost, kladně ovlivňuje bystrost mysli a schopnost soustředit se. Káva má také velký vliv na naše rozpoložení. Pouhý šálek tohoto moku postačí k tomu, abychom měli po celý den dobrou náladu.

Víte, co pijete?

Káva obsahuje sacharidy, vosky, oleje, kyseliny a bílkoviny. Z minerálních látek draslík, fosfor, železo a hořčík. Nutriční hodnotu má pouze niacin, tedy vitamin B3. V kávových zrnech je ještě na dvě stě neidentifikovaných složek, které ovlivňují organismus.

I když nám zuby po vypití kávy zhnědnou, jejich zdraví to neohrozí. Vědci se domnívají, že káva zabraňuje všem počátečním stadiím vytváření zubního kazu, jehož původcem je Streptococcus mutans. Látky, které káva obsahuje (chlorogenová kyselina, nikotinová kyselina, trigenellin), účinně brání tomu, aby se streptokoky přichycovaly. Nejúčinnější je trigenellin, který je součástí hořkých látek v kávě.

Káva a hubnutí

Vzhledem k tomu, že je káva stimulující prostředek, povzbuzuje metabolismus a potlačuje chuť k jídlu. Pokud si dáte kávu 15 minut před cvičením, kofein vám pomůže cvičit déle a s větším výkonem, proces spalování tuků bude intenzivnější.

Šálek černé kávy má pouze 12 kcal a neobsahuje žádný tuk. I s 2 polévkovými lžícemi mléka a 2 čajovými lžičkami cukru nepřekročí 50 kcal a 1 gram tuku.

Kávou proti únavě

Někdo může popíjet kávu celý den a pak usne jako mimino, kdežto jiný po celodenním shonu a třeba jediném šálku kávy nezamhouří oči celou noc.

Velkou roli hraje to, kolik vážíte, jak jste citliví na kofein a jak rychlý je váš metabolismus. Dalšími faktory, které ovlivňují působení kávy na organismus je např. kouření, orální antikoncepce a určitá antibiotika, která udržují kofein v těle.

Není vhodné se šálkem kávy uklidňovat při konfliktech, protože kofein zvyšuje účinky některých specifických hormonů uvolňujících se právě ve stresu.

Kávu mohou i nastávající maminky

Mnohé výzkumy se věnovaly zjištění, zda má konzumace kávy vliv na zdraví žen. Přiměřené množství kávy, což jsou tři šálky denně, je pro ženu bezpečné.

Většina vědců i lékařů souhlasí s tím, že káva je naprosto bezpečná i pro těhotné ženy. Podle Coffee Science Source, která eviduje veškeré informace z vědeckých výzkumů kávy, přiměřená konzumace tohoto nápoje neovlivňuje plodnost ženy, nezvyšuje riziko potratu ani nezpůsobuje poškození plodu.
Nebylo zjištěno ani žádné spojení mezi pitím kávy a rakoviny prsou.

Ženy by však neměly konzumaci kávy příliš přehánět, jinak se ve vyšším věku vystavují zvýšené možnosti řídnutí kostí.

Káva jako lék

Některé složky kávy mohou působit na nervový systém, možná dokonce pomáhají obnově mozkových buněk a chrání před jejich poškozením. Podle výzkumů na lékařské fakultě v Lisabonu lidé, kteří pravidelně pijí kávu, jsou možná vystaveni nižšímu riziku onemocnění Alzheimerovou chorobou než ti, kteří kávu nepijí. Jiné studie, které byly zaměřeny na Parkinsonovu chorobu, ukazují stejné výsledky.

Vzhledem k tomu, že antioxidanty chrání před vznikem rakoviny a káva jich obsahuje čtyřikrát více než např. zelený čaj, může pomoci v prevenci některých druhů rakoviny, například tlustého střeva.

Konzumování kávy však může být nebezpečné při ischemické chorobě srdeční, nadměrné dávky kávy mohou u někoho podráždit zažívací orgány a vyvolat až krvácení. Častí konzumenti kávy trpívají na hemoroidy. Kofein zužuje cévy v mozku, takže pomáhá při některých typech migrén, ale pokud se překročí při konzumaci jeden gram kofeinu, může začít bolet hlava ještě více.

Kávou ke kráse

Říká se, že modelky používají kávovou sedlinu jako exfoliant proti celulitidě. Káva je také výborný čisticí prostředek a díku 4,5 pH podobnému přirozenému pH pokožky mocný astringent. Některé kosmetické společnosti, např. Clinique, Estée Lauder a Lancome, používají kofein ve svých krémech.

Původce potěšení

Tři hlavní typy kávových zrn (Coffea arabica, robusta a liberica) se praží čtyřmi způsoby, existuje však i bezkofeinová (získaná vymýváním kofeinu) či instantní káva (v prášku nebo granulích) a kávové náhražky (sušené kořeny pampelišky a čekanky).

Ze semen kávovníku druhu Coffea arabica pochází nejjemnější káva s menším obsahem kofeinu. Coffea rubusta rodí silnou kávu s vysokým obsahem kofeinu, ale trochu nižší kvality. Stejně jako Coffea liberica (ta má bohatou úrodu, ale průměrnou kvalitu) má svůj domov v Kongu a Libérii.

Zelená zrna se po sklizni praží jedním ze čtyř druhů pražení. Vysoce neboli plně pražená káva má silnou hořkou chuť a pije se černá. Plně pražená má lehce nahořklou chuť, zatímco při středním pražení získáme báječnou kávu bez hořké příchuti. Lehkým pražením pak vznikne káva plné chuti i vůně, která chutná s mlékem.

Správná příprava

Nejlepší je umlít kávu těsně před použitím, protože drcením se rozvírají její buňky a uvolňují aromatické oleje a silice a aroma a chuť vyprchávají.
Proto je lepší si alespoň kupovat vakuové balení nebo jen malé množství umleté kávy a ukládat ho na chladné místo, ale ne do lednice, protože káva nesnáší vlhko.

Jemně mletá káva si podrží aroma déle a připraví se z ní vydatnější nápoj, nahrubo mletá se déle a hůře vyluhuje. Ale rozhodovat by měl způsob úpravy.
Nahrubo mletá káva se hodí do překapávačů, konvic a kávovarů, ve kterých prochází kávou voda nebo pára. Jemně mletá káva se používá pro kávovary s filtrem a strojky na výrobu espresa.

Velmi důležitá je pro přípravu kvalitního nápoje teplota vody, ideální je 90 až 95 stupňů Celsia. Dlouhé vaření a vyluhování poškozují chuť i aroma.