Prevence sluchových vad u dětí

Prevence sluchových vad vychází z poznání o jejich příčinách a vzniku. Důsledná prevence by měla začít již genetickým vyšetřením obou rodičů, a to hlavně v rodině, kde jsou rodiče neslyšící. Sluch může být poškozen již v období prenatálního vývoje, např. při infekčním onemocnění matky, užitím léků atd. V tomto období je nejdůležitější zodpovědný přístup matky k těhotenství. Součástí prevence je také sledování účinků některých léků ( hlavně antibiotik). Každý novorozenec je také pravidelně sledován a měl by u něj být proveden univerzální screening. Nejdůležitější roli ve vývoji dítěte hrají rodiče, pediatři a později pedagogové.
Jaká jsou rizika vzniku sluchových vad?
Průběh gravidity:
- Výskyt zarděnek, chřipkového onemocnění.
- Konzumace alkoholických nápojů matky.
- Užívání léků.
Dítě v novorozeneckém věku:
- Sledujeme porodní hmotnost dítěte, hlavně pokud byla porodní váha nižší než 1,75.
- Sledujeme vzhled obličeje a uší.
- Pobyt na novorozenecké jednotce intenzivní péče.
- Intravenózní podávání antibiotik.
- Výskyt meningitidy.
Dítě v batolecím věku
- Meningitida.
- Neurologická porucha.
- Vážný úraz s frakturou lebky.
Reakce na zevní podněty
- Dítě nereaguje na hluk úlekem nebo pláčem.
- Dítě neotáčí hlavu ve směru zvuku.
- Ani ve věku 12 měsíců nereaguje na výzvy „pa" „pa" nebo „paci" „paci". dokud mu to nepředvedeme.
- Dítě neukáže na známou osobu nebo věc, pokud na ni neukážeme.
Charakteristika neslyšícího dítěte
- Dítě nevěnuje pozornost zvukům z okolí.
- Nereaguje na první zavolání.
- Nereaguje na zvuky z okolí nebo není schopno poznat, odkud zvuk přichází.
- Nezačíná s napodobováním a s užíváním jednoduchých pojmenování pro známé osoby a věci, které je obklopují.
- Nesleduje televizi, pokud je puštěna na normální hlasitost.
- Nedochází u něj k postupnému zlepšování porozumění a užívání slovní zásoby v komunikaci s okolím.
Oznámení diagnózy a její přijetí
Narození miminka je vždy spojeno s velkým očekáváním a při zjištění sluchové vady je vždy těžké se s tímto faktem vyrovnat. Celou situaci můžeme zhodnotit do šesti stádií:(hlavní šok, popření, smlouvání, agrese - zlost, deprese - pocit viny), až po rovnováhu a přijetí postižení.Velmi silnou emoční reakcí je šok, kdy rodiče prožívají zklamání a pocit „ztráty". Rodiče také často obviňují sebe, zdravotní personál nebo další rodinné příslušníky. Někdy se stává, že se přenáší agrese přímo na dítě. Poslední fází je vyrovnání se a přijetí postiženého dítěte. Každý se vyrovnává s těmito fázemi odlišně a jednotlivé fáze se mohou opakovat a navazovat na sebe.
Kdy informovat rodiče o diagnóze?
Rodiče by měli být o diagnóze svého dítěte informováni co nejdříve a v plném rozsahu. Diagnózu by měl sdělit odborný lékař (ne v přítomnosti dalších pacientů). Lékař by měl respektovat zásady lékařské etiky a rodiče by měli být informováni také o návazné péči.
Rehabilitace dětí se sluchovým postižením
V průběhu rehabilitace je nutné sledovat:
- Povahové vlastnosti a schopnosti dítěte.
- Psychickou odolnost dítěte.
- Je nutno určit typ a stupeň sluchové vady.
- Inteligenci dítěte a nadání pro rozvoj řeči.
- Sledujeme celkový zdravotní stav dítěte.
- Je třeba diagnostikovat příčinu postižení.
- Důležitá je harmonie a soulad v rodině.