Zakysané výrobky prospívají našemu zdraví

Většina zakysaných produktů obsahuje probiotika, zdraví prospěšné bakterie. Probiotika jsou bakterie mléčného kvašení zastoupené rody Bifidobakterium a Lactobacilus, případně některými druhy Streptococcus. Osídlují střevní trakt a pomáhají ke správnému fungování nejen střeva, ale podporují také imunitu.

Probiotika pomáhají nejen v ochraně proti bakteriálním infekcím, ale zmírňují i průběh a projevy virových onemocnění. Mají ochranný vliv proti vzniku zánětlivých onemocnění (gynekologické záněty, záněty močových cest) a fungují jako velmi účinná prevence. Urychlují  trávení, působí tak proti zácpě a zmenšují riziko rakoviny tlustého střeva.

V trávicím traktu novorozence se nenacházejí žádná probiotika, dítě je nasaje  až s mateřským mlékem. Vlivem věku, špatné stravy, prodělaných nemocí, léčby antibiotiky však probiotik postupně ubývá.

Kefír a jogurt mohou posílit vaši imunitu

Probiotika posilují obranyschopnost střev tím, že v nich udržují vyvážené prostředí. To má velký vliv na celkovou imunitu organismu. Střevní mikroflóra je důležitou součástí střevní imunitní bariéry. Nedostatečný nebo zpožděný vývoj střevní mikroflóry brání ve vyzrávání obranných mechanismů ve střevě.

Děti vše strkají do úst, infikují se mikroby, ty vyvolávají imunitní reakce a ve výsledku se nevyvine alergická reakce. Proto si dávejte pozor na přílišnou hygienu! Potvrdilo se, že nadměrná čistota je faktorem, který přispívá k rozvoji alergií.

Probiotika mají také schopnost potlačovat i bakterie, které způsobují kvašení a hnití potravy ve střevech. Špatné bakterie se v trávicím traktu rozmnoží a začnou vyrábět toxické látky, které putují dále do těla. Výsledkem je pak větší  náchylnost k nemocem.

Střevní mikroflóra má vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Podle jednoho výzkumu klesla testovaným lidem hladina cholesterolu o deset procent po pouhém týdnu konzumace probiotických jogurtů.

Probiotika a prebiotika

Prebiotika jsou složky potravy, které jsou důležité pro růst a množení probiotik ve střevě. Jde o vlákninu a také cukry obsažené v zelenině. Chcete-li zvýšit účinek probiotik, konzumujte s nimi i prebiotika - např. jogurt s vlákninou.

Probiotika by měla být ve všech jogurtech, některé jich ale vinou technologických postupů mají málo. Na obalech většinou není uvedeno, kolik probiotik jednotlivé výrobky obsahují, přítomnost prospěšných bakterií se označuje slovy „živá mikroflóra" nebo „přítomnost živé kultury".

Zakysaný produkt musí obsahovat nejméně deset milionů probiotik v jednom mililitru výrobku. V mléce se probiotické kultury nenacházejí, přítomny jsou pouze v zakysaných mléčných výrobcích. Skvělým zdrojem probiotik je kefír, který obsahuje několik desítek nejrůznějších bakterií, ale i kvasinek - mnohé z nich se v jiných zakysaných výrobcích nevyskytují.

Odborníci doporučují jednotlivé druhy zakysaných výrobků střídat a jíst je každý den. Probiotika si však můžete koupit i ve formě tablet v lékárnách.